Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hemsidan ser olika ut i olika webbläsare! Hjälp!

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag har nu pysslat och pusslat ett tag med min hemsida, och nu ligger den äntligen uppe!

Dock har jag ett bekymmer med att min Showroomsida ser olika ut i olika webbläsare.

Med Safari ser all ut som det ska, men med Firefox, IE och Opera stöter jag på problem:

Firefox: Alla länkarna får en ful blå ram, som pajjar intrycket. Videospelarens ram blir VIT istället för svart.

Internet Explorer: Alla länkarna får blå ram. När jag vill titta på filmerna, öppnar dom upp men försvinner lika snabbt!?

Opera: Det mesta fungerar som det ska, men Safariskylten ligger i mitten istället för åt höger. I videospelaren fattas en svart ram runt textrutan...

Jag har nu lagt ut en skylt som uppmanar besökaren att använda Safari, vilket känns lite oproffsigt egentligen.

Själva hemsidan är byggd med iWeb, men Showroomsidan domineras av en sida som går via en HTML-widget till en ny sida, som jag byggd från scratch i Dreamweaver. Den sidan är framförallt uppbyggd med en vanlig HTML(sidans layout) samt en CSSsida (videospelarens egenskaper), det är i dessa två som jag gör de flesta ändringar som påverkar utseendet.

Jag kan typ inget om hemsidebygge, men har klarat mig långt på envishet och nyfikenhet. Men jag frågar nu om hjälp för att få sidan att se bra ut i åtminstone IE och Firefox.

Ska jag lägga in någon speciell kod någonstans? I HTML eller CSSn? Jag känner att jag har utforskat Dreamweavers egenskaper i frågan, men känner att min okunskap begränsar mig. Vad bör jag göra helt enkelt?

Gå in och kika:

www.panthell.se/showroom.html
www.panthell.se/index5.html

Jag tackar för den hjälp jag kan få!

Niklas

Tja,
om jag får vara lite dum. Varför har du inte all din style kod i css filen? Skulle tipsa dig om att ha style koderna i cssen, koden blir myyycket mer clean då. både för vårat(som ska hjälpa dig) och för ditt eget bästa.

I vilket fall, om du i din style-fil skriver följande (förslagsvis första raden, eller raden efter body-egenskaper om en sådan css-rad finns):

a{border:none;}
img{border:none;}

Så borde du vara säker. Vill du också bli av med focus-ramar i firefox (ramar, typ "marching-ants" som syns när man klickar på ett element) så lägg in detta sist i ditt style-sheet:

:link:focus, :visited:focus, :active:focus {-moz-outline:0px;}

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2009-03-11 16:43

Detta är verkligheten, tyvärr. Det finns skillnader mellan hur olika webläsare tolkar kod och det gör att det ibland uppstår,irriterande skillnader. Så som redan har sagts - lägg din "stilkod" i en CSS-fil. Då kan du dessutom, enklare, hantera olika webläsare. Du anpassar helt enkelt koden för olika webläsare och tar på det sättet hand om skillnaderna.

Ursprungligen av ninjamac:

I vilket fall, om du i din style-fil skriver följande (förslagsvis första raden, eller raden efter body-egenskaper om en sådan css-rad finns):

a{border:none;}
img{border:none;}

Så borde du vara säker. Vill du också bli av med focus-ramar i firefox (ramar, typ "marching-ants" som syns när man klickar på ett element) så lägg in detta sist i ditt style-sheet:

:link:focus, :visited:focus, :active:focus {-moz-outline:0px;}

Detta fungerade bra, jag har nu blivit av med ramarna i Firefox (har inte kollat IE)!
Jag har flyttat över stylegrejjerna till CSS'n.

Dock återstår två andra problem:

1. Funktionen som mörklägger bakgrunden när man väljer en film, fungerar nu inte längre? Hur återställer jag detta?

2. Hur tar jag bort den gula skylten som blir när man hoovrar över länkarna? Den avslöjar fult koderna bakom, som ni ser...?

Tack för all hjälp!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-03-17 12:28

http://www.panthell.se/index5.html

Här blir det lite fel:
<a href="projekt/clips_flv/skogsvagen_reel_512x279.flv" rel="vidbox 512 279" title="
<strong>SKOGSVÄGEN<br />DoP</strong><br /><br />

<br />
<em>Regi: Tobias Lundqvist</em><br />
<em>DoP: Niklas Panthell</em><br />
<em>Medverkande: Ardalan Esmaili och Magnus Nilsson</em><br />

">

Gör såhär:

<a href="projekt/clips_flv/skogsvagen_reel_512x279.flv" rel="vidbox 512 279">

.. typ.

edit: Kommer nog innebära att du inte får infon i boxen dock..
Ähh, finns säkert någon bättre lösning. Är inget vidare på html..

Några andra bra förslag?

1
Bevaka tråden