Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Alias och externa bibliotek

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-03-22 12:19

Vad jag förstår ska det gå att länka till externa kataloger mha. Alias så att Front Row ska kunna hitta och spela upp filmer liggande utanför det ordinarie biblioteket. Min fråga nu är ifall det på liknande sätt går att få till externa resurser i program som iTunes, iPhoto etc. (har testat men lyckas inte)?

Ursprungligen av lensv:

...har testat men lyckas inte

Vad har du testat? (så slipper alla här lägga tid på att tipsa om saker du redan har provat)

I både iPhoto och iTunes kan du hålla nere "Alt" när du startar programmet, och kan då välja vilket bibliotek du vill använda. Då kan du ha olika bibliotek på den interna disken och på externa diskar.

Och en annan variant (som jag personligen inte skulle rekommendera) är att ändra i inställningarna så att iTunes/iPhoto inte organiserar dina filer. Då kan du ha filerna precis var du vill - några här och några där, hur du vill, och programmets bibliotek innehållar bara länkar till filerna. (Dessa inställningar finns under "Avancerat" i båda programmen)

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-03-22 14:50

Ja, alltså jag har testa med att lägga ett "alias" i default biblioteket (ursäkta om jag var otydlig).

Det är inte ett byte av destination som jag är ute efter. Jag vill kunna lägga till media från ytterligare källor. Är det kanske det som du menar att "inte organisera" skulle kunna fixa?

Ursprungligen av lensv:

Är det kanske det som du menar att "inte organisera" skulle kunna fixa?

Ja, då kan filerna ligga var som helst.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-03-22 15:45

Okej, skulle du vilja förklara hur jag lägger till en resurs utanför iTunes-katalogen (om jag väljer att "inte organisera")?

Hmm... I iPhoto (09) finns det inte något val alls för att organisera eller inte...

Jag tror att du vill göra något annat. Jag tror att du vill välja en mapp eller disk, och att allt innehåll i den på något "automagiskt" sätt ska synas i iTunes eller iPhoto.

Så funkar det inte.

Men om du tar bort "bocken" vid "Kopiera filer till..." under "Avancerat" så kan du dra (eller importera) filer till iTunes/iPhoto utan att de fysiskt kopieras till någon speciell mapp. Filerna stannar kvar på sin ursprungliga plats, men syns ändå i programmets bibliotek.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-03-22 17:10

Japp, jag är ute efter den "automagiska" funktionen som du nämner. Visserligen tycker jag inte att det borde vara så märkvärdigt att få till något sådant (Alias-funktionen finns ju t.ex. redan i Front Row).

Att avmarkera "kopieringen" leder precis som du säger inte till något annat än att programmet låter bli att kopera filen fysiskt. Det du antydde var att man skulle kunna kunna länka till externa bibliotek genom att inte låta programmen organisera biblioteken (denna option verkar f.ö. inte ens finnas i iPhoto)... Och det var där som jag blev lite hoppfull

Senast redigerat 2009-03-22 17:51
Ursprungligen av lensv:

Det du antydde var att man skulle kunna kunna länka till externa bibliotek genom att inte låta programmen organisera biblioteken (denna option verkar f.ö. inte ens finnas i iPhoto)... Och det var där som jag blev lite hoppfull

Nope, det antydde jag inte alls. I förslag nr 2 sa jag bara att filerna kan ligga var som helst, internt eller externt. Jag pratade om länkar till filer, inte till bibliotek.

I förslag nr 1, där du startar med "Alt" och väljer bibliotek - där kan man kanske säga att det handlar om externa bibliotek. Men då blir det ju å andra sidan bara ett bibliotek i taget.

Jag tycker ju att förslag nr 2 är ganska nära det du vill göra.

Det finns massor av trådar om att dra filer till en viss mapp, och att iTunes automatiskt ska upptäcka de nya filerna. Och vad jag vet så finns det inga bra sätt att uppnå detta. Sök lite, så hittar du en del läsning i det ämnet.

Men ärligt talat så förstår jag inte varför man har det önskemålet...

För om man nu drar filerna till en viss mapp på någon disk någonstans - varför kan man då inte dra dem till iTunes-fönstret också? Då får man in dem i iTunes-biblioteket, men de ligger ändå kvar fysiskt på den disk där du vill ha dem.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-03-22 21:34
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nope, det antydde jag inte alls. I förslag nr 2 sa jag bara att filerna kan ligga var som helst, internt eller externt. Jag pratade om länkar till filer, inte till bibliotek.

Tja, för att åstadkomma detta behöver man inte markera/avmarkera några alternativ alls... Importen funkar oavsett hur inställningarna for "organisera" och "kopiera" är satta (..vilket alternativ av dessa det nu var som du menade).

Citat:

Men ärligt talat så förstår jag inte varför man har det önskemålet...

För om man nu drar filerna till en viss mapp på någon disk någonstans - varför kan man då inte dra dem till iTunes-fönstret också? Då får man in dem i iTunes-biblioteket, men de ligger ändå kvar fysiskt på den disk där du vill ha dem.

Du missförstår mig... Grejen är inte att jag bara vill göra en import av filerna. Jag är inte intresserad av att dra några filer till en viss mapp. Jag vill att iTunes (och iPhoto) ska ha koll på innehållet i en extern mapp/disk/dator. Om "Alias" hade funkat som under Front Row hade problemet varit löst...

Ursprungligen av lensv:

Tja, för att åstadkomma detta behöver man inte markera/avmarkera några alternativ alls... Importen funkar oavsett hur inställningarna for "organisera" och "kopiera" är satta (..vilket alternativ av dessa det nu var som du menade).

Ja, självklart fungerar importen ändå. (Och det var "Kopiera"-bocken jag menade. Den andra bocken "justerar" filnamn och mappnamn)

Men om du inte tar bort den bocken, så kommer du att ha filerna på TVÅ ställen. Dels i din mapp, och dels i iTunes Music-mappen.

Ursprungligen av lensv:

Jag vill att iTunes (och iPhoto) ska ha koll på innehållet i en extern mapp/disk/dator.

OK, i så fall hänvisar jag till de trådar som redan finns i ämnet, och stänger här.

Här är ett par exempel - det finns många många fler:
http://www.99.se/itunes/200341-bevaka-mappar-itunes.html
http://www.99.se/itunes/215986-automatisk-synkning-med-musik-mapp.html

/Mod

1
Bevaka tråden