Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

En Cocoa portal på Svenska!

Tråden skapades och har fått 108 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag har haft i tankarna en tid på att starta upp en Cocoa portal på Svenska.
Tanken är att det ska finns två huvudforum; object C & Java.
Förutom forumen skulle det finnas guider för att lära sig programmerar och mera avancerade saker. Man skulle själv kunna skicka in guider eller lägga in kommentarer. Guiderna skulle också kunna innehålla färdiga program att kolla på.

Allt skulle bara kretsa runt Cocoa programmering(i object C och java).

Vad tror ni om det? Skulle ni bli medlemmar och hjälpa till att skriva guider. Sidan skulle växa fram med tiden.

Sidan och det gör jag själv, inga problem, utom jag undrar om det finns något intresse eller idéer.

Tacksam för svar.

Det låter jättekul! Jag blir gärna medlem och kan nog tänka mig hjälpa till med saker (även om jag nog vill kalla mig för cocoa newbie just nu).

Ciryon

  • Medlem
  • London
  • 2003-04-15 16:20

Jag är också intresserad, skriv upp mig. Jag kan Java och håller på att lära mig Obj-C.

Låter helt klart intressant, jag har en del Objective-C erfarenhet så jag kan nog bidraga med lite kunskap.

Kan jb så kan jag! Klart tusan jag är på! Kan en hel del Obj-C och Cocoa och är huvudsakligen inriktad mot ljudprogrammering! Superkul idé!!

/Jont Olof

Klart intresserad!

  • Oregistrerad
  • 2003-04-16 12:18

Intressant idé!

Men det kanske går att utöka till en allmän diskussionssajt för utveckling på mac, så att även artiklar om FileMaker, Perl, PHP, C, C++, Java, osv får plats?

Vore riktigt kul att ha, jag är gärna med!

Jag med som Java-Newbie.

Kan bidra med PHP/MySQL kunskap än så länge senare Java kanske...

Citat:

Allt skulle bara kretsa runt Cocoa programmering(i object C och java).

För att få sajten att funka är det nog hålla sig till ett begränsat område: Cocoa (som ju har stöd för ObjC och Java).
Efterhand kan man ju utöka...

Visst kan jag bidra med något litet oxå.

Har du funderar på en wiki-site? Se t.ex. CocoaDev
Min erfarenhet är (tyvärr) att ideella sajter dör om 1) initial ambitionsnivå är för hög och 2) all uppdatering sköts av en ensam stackare. Wiki är ett sätt att angripa både 1 och 2 ovan.

/Per

Det finns redan ett dussin sidor som har forum för php och html.
Det är bättre att bara sattsa på object C och java.

Jag vet inte riktigt om en Wiki sajt är någon hit.

Det är jätte roligt att så många vissar intresse för sajten.

  • Oregistrerad
  • 2003-04-16 20:45

Nej webbspråk kanske inte är någon höjdare ändå. Men AppleScript, FileMaker och sånt som förknippas med mac kan kanske uppskattas av vissa. Själv kan jag inte ett dyft om dem

Vill nog hålla med om att Wiki inte känns som rätt format. Mer något i stil med Kuro5hins scope-motor vore bäst imho.

Jag skulle nog också gärna se att man börjar med hemsidan som en sida för Cocoa-utveckling. Dock håller jag med om att ex. AppleScript med sin täta integration med IB och Cocoa-applikationer skulle kunna vara en intressant vidareutveckling...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jont Olof
AppleScript med sin täta integration med IB och Cocoa-applikationer skulle kunna vara en intressant vidareutveckling...

vad är IB?

"vad är IB?"

Interface Builder. Du kan göra schyssta grafiska gränssnitt till dina AppleScript p.s.s. som du gör gränssnitt till din Cocoa-application! Neat!

  • Medlem
  • London
  • 2003-04-17 22:49

IB står för Interface Builder, som är ett av programmen som används när man programmerar Cocoa. Det installeras när du installerar "Developer Tools".

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jont Olof
"vad är IB?"

Interface Builder. Du kan göra schyssta grafiska gränssnitt till dina AppleScript p.s.s. som du gör gränssnitt till din Cocoa-application! Neat!

fan va ballt!

Jag håller med om att AppleScript skulle vara intressant.

Väldigt roligt att ni vissar ett så stor intresse.

Funnderar lite på hur jag ska lägga upp sidan, det vill säga om jag ska skapa ett helt nytt forum & guider system? eller använda och bygga på t ex. phpbb. Det lutar åt att göra eget, har dock glömt nästan allt om mysql(får gå till biblioteket och låna böcker).

Sidan får jag koda i php.

Några idéer på design/layout eller något annat rörande själva sidan?

  • Medlem
  • International user
  • 2003-04-19 00:32
Citat:

Skrevs ursprungligen av David Slättne
vad är IB?

IB kommer ju som det mesta annat i OSX från NeXTSTEP. Hittade en kul som som visar lite om hur smidigt det är att utveckla i NeXTSTEP. Intressant att se hur lite det egentligen är som har förändrats.

http://next.z80.org/next/videos/nextstep256.rm

  • Oregistrerad
  • 2003-04-19 15:50
Citat:

Skrevs ursprungligen av Simon Edwardsson
Funnderar lite på hur jag ska lägga upp sidan, det vill säga om jag ska skapa ett helt nytt forum & guider system? eller använda och bygga på t ex. phpbb. Det lutar åt att göra eget, har dock glömt nästan allt om mysql(får gå till biblioteket och låna böcker).

Välj för guds skull inte phpBB. Ser jag ett till sånt forum så spyr jag

Har du tittat på Scoop som driver den eminenta sajten www.kuro5hin.org? Tyvärr verkar Scoops server scoop.kuro5hin.org vara nere, men en googlecache finns här: http://216.239.39.100/search?q=cache:UK0Ihlo-4PcC:scoop.kuro5hin.org/+scoop+kuro5hin&hl=ja&ie=UTF-8

Scoop är dock Perl och inte PHP.

Wiki är faktiskt väldigt bra sätt om man snabbt vill få igång en site där många sköter innehållet. Den hanterar sig själv faktiskt.

Jag har [inte längre] en testwiki uppe på min server som kör Zope. Prova gärna att leka runt lite. Klicka först på UserOption för att sätta ett namn. Om det inte blir allt för mkt trafik så skulle siten kunna ligga på min server.

Ciryon

Update: Ingen wiki längre.

Senast redigerat 2003-08-29 22:05
  • Oregistrerad
  • 2003-04-20 23:35

Har själv tänkt på liknande sida innan fast aldrig blivit av, dock var min tanke mer än cocoa.

Lycka till jag besöker den gärna.

Så nu har jag pluggat in lite MySQL kod.
Så nu har jag gjort ett loggin(+ loggut, ny användare) system. Nu börjare det svåra. Inte svårt när det kommer till att programera, det svåra är utformingen, designen, hur guid/forum systemet ska se ut och fungera.

Ett förslag för guid systemet är att man kan välja mellan Obj-c/java i början.
Sedan kommer en sida upp med olika områden eller nått sånt.
När man väljer ett område kan man välja den guiden typ:
konventera C-string till NSString, av Simon.
Så väljer man guiden så kan man läsa, kanske lägga till kommentarer. Guider ska kunna postas av alla. Man ska naturligtvis kunna söka på guider.

Forumsystemet får jag sova på.
Det är bara en idé är det någon som har något bättre så säg till, jag är glad för all synpunkter.

Vad händer på den här fronten? Idén var ju jättebra... Går det framåt eller har projektet stannat av?

/Jont Olof

  • Oregistrerad
  • 2003-05-03 20:26

utvecklaren.com är annars en sida för kodare.

Citat:

Vad händer på den här fronten? Idén var ju jättebra... Går det framåt eller har projektet stannat av?

Det går framåt, lite sakta men framåt.

Citat:

utvecklaren.com är annars en sida för kodare.

Men inte för obj-C och java(cocoa).

  • Oregistrerad
  • 2003-05-28 05:08

Ja jag tycker verkligen det låter intressant med hela idén.
Så jag vill oxå vara med när det hela startar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-08 10:06

Jag har läst programmeringsmetodik I+II på DSV i kista samt Databaser&Modellering.
Programmerat PHP+MySQL i 3år.

Jag hjälper gärna till.. jag är just i banorna att lära mig mer om Cocoa+java. Har provat skriva några inlämningsuppgifter till skolan i PB och det verkar lovande, ska helt klart lära mig mer om det.

Vad jag skulle kunna hjälpa till med är framförallt kodningen av hemsidan (HTML, PHP & MySQL).
Bara höra av dig, ivar@enskede.net

Senast redigerat 2003-06-09 17:23

*bump*

har det hänt något, eller har det gått och lagt sig på isen?

som mer eller mindre newbie skulle det vara trevligt med ett "lokalt" (==svenska) forum/site/etc för cocoa och kanske tom. carbon...

om ni behöver hjälp är det bara att hojta! vad sig det gäller ui/design, kodning eller skrivning av artikler (skulle ju faktiskt kunna skriva ett par för ev. nybörjar avdelning, eller bokrecensioner)...

eller är der helt dött??

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-29 12:32

Skulle vara synd om det rann ut i sanden....
kanske 99dev.com

Hur som helst, har projektet försvunnit?

/J

Bevaka tråden