Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varm+fläktande MB

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Höganäs
  • 2008-12-26 23:25

Hejsan!

Vill börja med att säga att jag läst dessa trådar:
http://www.99.se/ibook-macbook-macbook-air/105601-fl-kt-p-h-gt-varv-i-min-macbook.html
http://www.99.se/ibook-macbook-macbook-air/237517-fl-kten-alltid-p-minst-2900-varv.html

Min MacBook (late 2007) har egenheten att bli väldigt varm och därmed varva fläkten, temperaturer på ca 70° är "normalt" och fläkten ligger på >5000rpm. Det intressanta är att när jag köpte datorn så la jag märke till att den var extremt tyst och sval, men den senaste tiden har det som sagt blivit väldigt varm.

Jag har installerat om datorn för någon månad sen så den är inte överbelamrad med program å skräp.

Vet någon vad jag kan göra för att lösa detta problem? Det står om att vissa datorer har för mycket kylpasta (http://www.99.se/1529461-post5.html), ska jag kanske ta bort gammal pasta å lägga på ett eget perfekt (;)) lager?

Några pratar om program för att tvinga ner fläkthastigheten, kan man ju göra om man vill grilla elektronik....

Andra pratar om att det har att göra med firmware-uppdateringen, men hur skulle detta påverka förhöjd temp?

Tack på förhand för tips!

Vad säger Aktivitetskontroll och Systemmeddelanden ? Det kan vara en process som hängt sig?
Kolla om det ligger något damm som täpper igen ventilationsöppningarna.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2008-12-27 01:58
Ursprungligen av Matrix:

Vad säger Aktivitetskontroll och Systemmeddelanden ? Det kan vara en process som hängt sig?
Kolla om det ligger något damm som täpper igen ventilationsöppningarna.

Öppnade datorn idag just för att kolla damm: ren som ett spädbarns samvete...

Den enda process som äter är firefox (80-90% cpu-load enl. top), men det är för att jag har 2 fönster öppna med vardera 20-30 flikar varav många innehåller en massa flash-prylar (don't ask)... Grejen är att datorn blir varm redan efter ett par minuter fast jag knappt har startat några program, kanske Mail och Skype på sin höjd.

Enligt en tråd på macrumors som det blir länkat till från någon av trådarna ovan så ska ju vissa MBP ha felapplicerad pasta, men nu har jag ju en MB. Visst kan det vara måndagsex, men jag har inte hört samma sak om MB, eller är jag blind?

OT: En intressant effekt: man får kalla fingrar eftersom tangentbordet agerar "insug"

Ursprungligen av kd35a:

Öppnade datorn idag just för att kolla damm: ren som ett spädbarns samvete...

Den enda process som äter är firefox (80-90% cpu-load enl. top), men det är för att jag har 2 fönster öppna med vardera 20-30 flikar varav många innehåller en massa flash-prylar (don't ask)... Grejen är att datorn blir varm redan efter ett par minuter fast jag knappt har startat några program, kanske Mail och Skype på sin höjd.

Enligt en tråd på macrumors som det blir länkat till från någon av trådarna ovan så ska ju vissa MBP ha felapplicerad pasta, men nu har jag ju en MB. Visst kan det vara måndagsex, men jag har inte hört samma sak om MB, eller är jag blind?

OT: En intressant effekt: man får kalla fingrar eftersom tangentbordet agerar "insug"

Då är det dags att installera Flashblock eller liknande om du ska bli av med problemet samt starta om Mac'en emellanåt.
https://addons.mozilla.org/sv-SE/firefox/addon/433

Ursprungligen av kd35a:

Enligt en tråd på macrumors som det blir länkat till från någon av trådarna ovan så ska ju vissa MBP ha felapplicerad pasta, men nu har jag ju en MB. Visst kan det vara måndagsex, men jag har inte hört samma sak om MB, eller är jag blind?

Det kan nog hända alla modeller. Lämna in den för koll.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-03-08 01:28

Lånar tråden lite. Har precis köpte en macbook och har samma problem. Det räcker att jag är inne på youtube och kollar film i helskärmsläge för att tempen ska gå upp i 70 grader och fläkten spinner på i cs 6000 rpm. Den bild av macar jag hade tidigare var att de var väldigt svala och tysta. Detta stämmer ju inte alls med min. Iofs kör jag med extern skärm så locket är stängt men tycker inte det ska påverka så väldans mycket. Finns det något sätt att köra med extern skärm i dennas optimala upplösning (1680x1050) med macbokkens lock öppet?? Som det är nu får jag bara 1280x800.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-03-08 01:44
Ursprungligen av nussse:

Finns det något sätt att köra med extern skärm i dennas optimala upplösning (1680x1050) med macbokkens lock öppet?? Som det är nu får jag bara 1280x800.

Jadå, det går utmärkt. Det kanske är så att du måste klicka ur Skärmdubblering (eller vad det heter) i Systeminställningar om du inte får det att fungera.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-03-08 09:23
Ursprungligen av nussse:

Lånar tråden lite. Har precis köpte en macbook och har samma problem. Det räcker att jag är inne på youtube och kollar film i helskärmsläge för att tempen ska gå upp i 70 grader och fläkten spinner på i cs 6000 rpm. Den bild av macar jag hade tidigare var att de var väldigt svala och tysta. Detta stämmer ju inte alls med min. Iofs kör jag med extern skärm så locket är stängt men tycker inte det ska påverka så väldans mycket. Finns det något sätt att köra med extern skärm i dennas optimala upplösning (1680x1050) med macbokkens lock öppet?? Som det är nu får jag bara 1280x800.

Brukar inte YouTube köra med Flash för att visa filmer? Jag kör med en plugin som heter ClickToFlash för Safari (det fanns väl något liknande för FireFox). Som Matrix säger tidigare i tråden kan det vara läge för dig att installera något sådant.

Senast redigerat 2009-03-08 09:41
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-03-08 17:46
Ursprungligen av frazze:

Brukar inte YouTube köra med Flash för att visa filmer? Jag kör med en plugin som heter ClickToFlash för Safari (det fanns väl något liknande för FireFox). Som Matrix säger tidigare i tråden kan det vara läge för dig att installera något sådant.

Installerade Flashblock för FF och fick ner prollen en del. Nu återstår dock problemet med skärmen. Har valt bort skärmbildsdubblering vilket resulterat i att jag nu kan köra den externa skärmen i originalupplösning. Dock krävs att jag har båda skärmarna igång eftersom systeminställningsfönstrett (och troligtvis en del andra också) nu öppnas i macbookens skärm och allt annat i den externa (dubbla skrivbord). Går det att lösa så jag enbart kan köra via den externa. Blir så jobbigt då de inte står bredvid varandra.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-03-14 14:52
Ursprungligen av nussse:

Installerade Flashblock för FF och fick ner prollen en del. Nu återstår dock problemet med skärmen. Har valt bort skärmbildsdubblering vilket resulterat i att jag nu kan köra den externa skärmen i originalupplösning. Dock krävs att jag har båda skärmarna igång eftersom systeminställningsfönstrett (och troligtvis en del andra också) nu öppnas i macbookens skärm och allt annat i den externa (dubbla skrivbord). Går det att lösa så jag enbart kan köra via den externa. Blir så jobbigt då de inte står bredvid varandra.

Om du kör med externt tangentbord så stäng locket på din MacBook.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-03-08 05:58

Aaa nu vart det rätt upplösning. Dock upptäkte jag att när jag för musen åt vänster så försvinner pilen ur bilden som om bilsytan fortsatte. Det tar även en liten stund innan den kommer in i bil igen. Är detta något man kan fixa eller är det bara att försöka lära sig leva med det?? Är ju inte så farligt men ändå.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-03-08 15:19

Problemet är enligt mig flash. Adobe verkar skita i att utveckla något vettigt till mac os x. Jag är sjukt trött på skiten så jag kör clicktoflash

Dags att väcka liv i denna tråd. Jag har samma problem som beskrivs ovan det är bara det att min MacBook blir väldigt varm trots att jag inte har några flash-filmer igång. Jag använder Flashblock och det räcker med att jag startar Firefox och surfar lite för att den ska bli varm cirka 73 grader och fläkten snurrar då givetvis på.

Nyligen bytte jag hårddisk (ny installation) och stoppade in mera minne (2 GB) men det ska väl ändå inte ställa till något problem. Dock minns jag inte att jag hade detta problem innan.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-03-12 10:45

Ta och titta vilka processer som är igång och hur mycket cpu dom drar. Det brukar vara en bra start.

  • Oregistrerad
  • 2009-03-12 12:02

Din nya disk kan bidra till den förhöjda temperaturen, det upplevde jag när jag bytte disk.

Har upptäckt att när jag är på typ Aftonbladets hemsida eller andra flash-tunga sidor går temperaturen upp trots att jag använder Flashblock. Skulle inte förvåna mig och flash-elementen ändå laddas men döljs för mig. I så fall suger det juh. Surfar jag på sidor med ingen flash ligger tempen på rätt normala 50 grader

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-03-12 17:15

testa clicktoflash

Men jag använder Firefox.

Har samma problem jag.
Har 3Gb minne, som inte varit problematiska tidigare.
Nu är min normaltemperatur (efter att datorn stått i viloläge en hel dag) på ca. 65°C.
När jag kollar film i VLC så hackar filmerna med några minuters mellanrum.
Det enda nya jag gjort är att jag bytt chassi i min externa HD, men det ska väl knappast ställe till med något trassel.
Kör med FF och har ca. 6 tabbar uppe och inga av dem kör direkt flashbajs...

Kör med extern tb och stängt lock. Kan tänka mig att det gör den mycket varmare.
Vad tror ni?

Inköpt September 2007 btw.

Min ligger i princip alltid på 6000 rpm sedan något år tillbaks. Brukar köra lite musik, mail, msn och 5-6 flikar i safari.
inköpt okt 2006 btw...

1
Bevaka tråden