Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stabilitetsproblem - servern svarar inte på shutdown/kill

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2009-03-19 17:50

Hej,

På jobbet står en Mac Pro och bland annat agerar filserver och domänkontrollant. Jag administrerar servern på distans via Apple Remote Desktop och SSH.

På senare tid har servern börjat påvisa instabilitet. Systemet hänger sig "typ" - jag kan komma åt servern via SSH och utföra kommandon, men processerna avslutas inte när de körts färdigt och servern svarar inte på kommandon såsom kill och shutdown.

ARD hänger sig vid anslutning. I övrigt är det i huvudsak Finder som hänger sig vid jämna mellanrum.

Något tips på eventuella åtgärder?

Mac OS X Server 10.4

Tack!

// Leonard

Senast redigerat 2009-03-19 18:10
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2009-03-19 18:02

Kanske är det intressant att berätta att
ls -l

via SSH misslyckas.

ls samt ls -a fungerar.

Börja kolla det vanliga.. Finns det ledigt diskutrymme? Är det nån process som tar för mycke CPU?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2009-03-21 11:48

Systemhårddisken har ca. 14 GB ledigt utrymme. Det är möjligt att det är fragmenterat - har inte utfört någon defragmentering sedan installationen två år sedan.

Serverns CPU-användning ligger generellt runt 4-5% - nätverket är ett mindre företagsnätverk med få anslutna klienter.

Jag hade tänkt köra memtest86 i kväll, om servern låter mig installera det. Den brukar nämligen även hänga sig vid sådana åtgärder.

Ursprungligen av Leonard:

Systemhårddisken har ca. 14 GB ledigt utrymme. Det är möjligt att det är fragmenterat - har inte utfört någon defragmentering sedan installationen två år sedan.

Serverns CPU-användning ligger generellt runt 4-5% - nätverket är ett mindre företagsnätverk med få anslutna klienter.

Jag hade tänkt köra memtest86 i kväll, om servern låter mig installera det. Den brukar nämligen även hänga sig vid sådana åtgärder.

14GB ledigt av vaddå?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2009-03-22 02:19

Servern är bestyckad med två stycken 400 GB hårddiskar. 14 GB av 400 är ledigt på systemhårddisken.

Filserverinnehållet ligger olyckligtvis på samma partition som systemet. Varför teknikern som installerade servern gjorde detta övervägandet har han inte dokumenterat.

Jag har försökt få fram en ordentlig specifikation på hårdvaran, men oavsett om jag rör servern via SSH eller ARD, upplever jag samma fenomen - processer som påstås vara aktiva, men svarar ej och låser datorn [man har dock fortfarande en viss mån av kontroll över klienten samt samtliga daemons fortsätter betjäna anrop], och kan absolut inte stängas ner, oavsett teknik.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2009-03-22 12:18

Jag har lokaliserat och åtgärdat problemet. En av den externa FW-800 backup-hårddiskarna hade slutat fungera. Nu fungerar allting som förut igen.

Tack för er hjälp!

1
Bevaka tråden