Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kass Western Digital?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-20 17:47

Hejsan!

Jag har en extern Western Digital MyBook (Pro edition eller vad det blir - den silvriga), som kanske har gett upp. Den vaknar helt enkelt inte till liv. Jag har ytterligare en WD hårddisk så har kunna utesluta att det är fel på nätadaptern.

Vad tror ni? Har hårddisken kraschat eller är det fel på nätaggregatet eller kanske något annat fel? Finns det något jag kan göra eller är det soptippen som gäller?

/Simon

Hej!
Min WD MyBookWorld II la av. Jag kontaktade deras support och fick en ny. Så har du garanti kvar kasta iväg ett mail /Peter

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-20 18:18

Halloj!

Jag tackar för tipset! Tydligen så fanns det garanti kvar och det var ju inte fel alls

/Simon

Edit: Nu vaknade tydligen disken till liv här igen efter en dags mörker. Vi får se hur länge den håller

Senast redigerat 2009-03-20 18:41

Samma sak hände min WD Mybook förra veckan! Trycker jag på strömbrytaren händer inget alls. Har dock inte hunnit kontakta supporten än.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-21 08:40

Samma sak igen idag, blir nog att skicka in ändå

  • Medlem
  • 2009-06-08 13:07

Varning!
Hade precis samma problem... Mybook disken dök inte upp ibland men funkade sedan bra från och till i några månader.

Helt plötsligt lade den av helt. Nu går den inte att få upp alls. Självklart har man fyllt den med massa data man vill ha tillbaka så jag tog isär Mybooken och tryckte in den i min MacPro.... kommer inte upp ens där. Helt död.

Så mitt tips är, gör back up så fort som möjligt, lämna tillbaka och köp en riktig disk istället.

Kommer aldrig röra en WD igen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-08 22:53
Ursprungligen av oee:

Varning!
Hade precis samma problem... Mybook disken dök inte upp ibland men funkade sedan bra från och till i några månader.

Helt plötsligt lade den av helt. Nu går den inte att få upp alls. Självklart har man fyllt den med massa data man vill ha tillbaka så jag tog isär Mybooken och tryckte in den i min MacPro.... kommer inte upp ens där. Helt död.

Så mitt tips är, gör back up så fort som möjligt, lämna tillbaka och köp en riktig disk istället.

Kommer aldrig röra en WD igen.

Oee, vad skulle du säga är ett bra märke på en "riktig" extern disk med firewire?

Nu gissar jag bara men då MyBooken har ett egenutvecklat strömsparsystem kan det mycket väl vara det som spökar och inte vill vakna upp. Otroligare saker har hänt vid programmering. Har även läst om uppvaknanden efter portbyte.

Det är väldigt självklart att om en disk lägger av och "kommer igång igen" så är risken rätt HÖG att den kommer igång denna enda gång och sedan aldrig mer...

Strulande hårddisk? Så fort du får chansen - ut med data. Sedan kan du stänga av den, starta om den eller "pella med den".

Hur du kan våga köra med en haltande hårddisk i "några månader" är för mig en gåta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-08 13:29

Jag har haft två externa hårddiskar som lagt av. På den ena glappade strömbrytaren. Jag kunde öppna den och "tjuvkoppla" så fungerade det.

På den andra hade nätdelen "grillats". Eftersom det är prispress på externa hårddiskar så är det inte alltid toppenkvalitet på grejorna. I detta fall kunde jag slita ut hårddisken och montera den i ett annat externt kabinett och läsa datat.

Vad jag vill säga är att om en extern hårddisk krånglar är det förmodligen knas i strömbrytare, glapp i kontakter eller fel på nätdelen. Själva hårddisk-komponenten kanske fortfarande fungerar (även om inte den heller är oförstörbar). Ofta kan datat räddas genom att koppla hårddisken i ett nytt skal.

Men som Goflorp säger, vid minsta strul på en hårddisk, sluta använd den! Och se till att ha backup om datat är viktigt.

Jag har haft samma problem på typ alla mina (6st).

Har kommit på något av en hobbylösning som inte är så vetenskaplig men ialla fall.. Jag byter strömurtag och kopplar in hårddisken utan någon annan sladd i. Då brukar den lysa. Drar ur strömmen och sätter in den vid datorn med bara strömsladden i först och sen i med firewire...

Det är ju lite skillnad på krånglande ström till den och att själva disken krånglar.

Men, vem vill satsa pengar på att - Äh! Det är nog bara nätagget.....

Om man startar sin dator, den visar att den inte hittar t ex systemdisken.. om man då startar igen och får disken att fungera. Då skall man

1) Fort som fan kopiera av data

2) Gå i kyrkan på söndag och tacka för att man fick chansen att kopiera allt....

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2009-06-09 01:12

Skulle också gärna vilja veta. köpte en WD 1TB MyBook Studio Edition med FW 800 idag. Jävligt kul att läsa att det är en krångel-HD man köpt. Vad finns det som är bättre ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-09 23:42

WD fungerar dåligt. Under Mac OS X i alla fall när det kommer till av och på funktionen.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-10-09 23:46
Ursprungligen av acke:

WD fungerar dåligt. Under Mac OS X i alla fall när det kommer till av och på funktionen.

Jag har en sån där WD Mybook 1TB Studio, den la av för att jag pillat på strömbrytaren på baksidan.
Efter många om och men, samt många tryckningar på sagda knapp hoppade den igång igen. Sedan dess har jag inte rört den knappen.
Och den har fungerat bra sedan dess.
Det är ju fem års garanti, så jag får klaga om fyra år.

1
Bevaka tråden