Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Radera bilder i iPhoto, hur gör man?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2007-03-26 08:35

Hur i helsik.... raderar jag bilderna från iPhoto?
Även fast jag har dragit dem till papperskorgen och tömt den går de fortfarande att öppna via Spotlight! Har stängt av funktionen att de ska kopieras till mappen iPhoto Libary. Men likt förbaskat finns de på flera ställen i datorn!!!
MYCKET TACKSAM för svar

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-26 09:57

Tog du bort bilden i Finder? Då gjorde du fel.

Om du raderar bilden inuti iPhoto och tömmer den papperskorg som finns i iPhoto så försvinner bilden.

  • Medlem
  • 2007-03-26 10:54
Ursprungligen av pesc:

Tog du bort bilden i Finder? Då gjorde du fel.

Jag drog bilderna i iPhoto till papperskorgen (i iPhoto) och tömde den. Men likt förbaskat finns de kvar när jag söker i Spotlight. De går dessutom att öppna via spotlight om man klickar på dem, så de måste ju ligga kvar på hårddisken. Så hur tar jag bort dem permanent?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-26 11:14

Jag vet inte riktigt vad som hänt, men du har ju kryssat i att den INTE skall kopiera originalbilderna till sin mapp. Vad som händer då är att iPhoto istället lägger alias till dina bilder i sin mapp-struktur (plus ikonbilder, och originalbilder vid modifiering, tror jag).

Då du tar bort en bild i iPhoto i detta läge så fixar iPhoto i sin mappstruktur och tar bort aliaset. Din originalbild rör den däremot inte.

Personligen tycker jag att detta alternativ verkar krångligt. Själv låter jag iPhoto kopiera in och hantera alla originalbilder. (Förlagan slänger jag då jag lagt in den i iPhoto.)

Om du hittar den borttagna bilden i Spotlight kan du ju kolla VAR den ligger. Ligger den i iPhotos mappar eller i din egna mapp?

  • Medlem
  • 2007-03-26 14:16

Har hittat nu, men tack iaf för hjälpen pesc!

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2009-01-09 18:19

Jag fortsätter på denna tråd och ställer en till fråga gällande raderande av bilder iPhoto.
När jag kommer hem från en foto-session kan jag ha upp till 15 bilder på precis samma motiv, sedan väljer jag helt enkelt ut den bästa och kastar resten. Om jag väljer att flagga alla bilder jag vill kasta, så hamnar ju dessa i mappen flaggat. Hur gör jag för att radera dessa flaggade bilder för gott?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2009-01-09 18:25
Ursprungligen av Hoffie:

Om jag väljer att flagga alla bilder jag vill kasta, så hamnar ju dessa i mappen flaggat. Hur gör jag för att radera dessa flaggade bilder för gott?

Om du står kvar i mappen för flaggade så markerar du bilderna och trycker alt + cmd + backspace och sen tömmer du iPhotos egen papperskorg. Borta.

Observera att iPhotos papperskorg och Macens papperskorg, den i dockan, inte är samma papperskorg! Man tömmer iPhotos papperskorg genom att makera papperskorgen, i iPhoto - i listan till vänster i iPhoto-fönstret - och högerklickar på den. Då får man upp "Töm papperskorg".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-18 22:37

vet inte om jag är på rätt tråd men provar ändå. Jag lade in lite bilder i iphoto utan att den skulle kopiera till biblioteket. Men när jag tagit ur USB.t så finns ändå de där alias bilderna kvar.....Hur får jag bort dem?
Fråga två: Finns mina bildmappar att komma åt som mappar någonstans? Som man kan komma åt mappar med musik som ligger i itunes? Så man lätt kan kopiera en mapp om man vill lägga den på ett usb tex. Blir inte riktigt klok på hur allt funkar här

Ursprungligen av Billys:

vet inte om jag är på rätt tråd men provar ändå. Jag lade in lite bilder i iphoto utan att den skulle kopiera till biblioteket. Men när jag tagit ur USB.t så finns ändå de där alias bilderna kvar.....Hur får jag bort dem?
Fråga två: Finns mina bildmappar att komma åt som mappar någonstans? Som man kan komma åt mappar med musik som ligger i itunes? Så man lätt kan kopiera en mapp om man vill lägga den på ett usb tex. Blir inte riktigt klok på hur allt funkar här

Kan du inte markera dem, högerklicka och välj "Flytta till Papperskorgen" ?

2:
Låt bli. Du ställer bara till det. Vill du ha UT bilder ur iPhoto använder du Exportfunktionen.
Att flytta runt bilderna manuellt är "Very PC".
I en Mac funkar det sähär på väldigt många ställen, du har sakerna i en enorm databas, sökbar på varje möjligt sätt - att hantera det manuellt blir pannkaka.

Det finns hela trådar om detta, att man på Mac har betydligt mer "Automatlåda" än vad man har med en PC.

Om du trilskas med att hitta dina bilder manuellt bland alla mappar så kan du ju Öppna "Bilder" och högerklicka på "iPhoto Library", välja "Visa paketets innehåll".
Tar du BORT ngt stämmer inte databasen, FLYTTAR du ngt här inne stämmer inte heller databasen, LÄGGER du in ngt manuellt här stämmer inte databasen.
Så det är ett mkt bra sätt att göra sitt bildbibliotek FUBAR

FUBAR = Fucked Up Beyond All Recognition ...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-18 22:57

Tack för ditt snabba svar ja jag är relativt ny med mac och tänker nog PC i vissa avseenden även om jag aldrig skulle byta tillbaks.
Satt bara å funderade över varför det låg kvar som alias bilder i mappen "senast import" i iphoto och om det gick att få bort dem, stör mitt öga lite om jag tar bort bilder så ligger de ändå kvar som alias bilder?

Sen undrar jag lite om jag retuscherar bilder i iphoto och vill flytta dem till flickvännens PC. Hur gör jag då får att flytta de retsucherade bilderna och finns det någon orginalkopia kvar av bilden eller är det "gjort e gjort" kommer aldrig igen

Originalet finns alltid kvar, det kan du alltid gå tillbaka till.

retuschera till du är klar, markera bildern. Välj "Exportera", välj format/storlek/plats etc. Kör.

Jag brukar skapa en mapp på skrivbordet och välja den.
Sedan flyttar du den mappen till en minnepinne.

Sök lite här på forumet, många saker har diskuterats otaliga gånger ...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-18 23:05

Men ligger orginalbilden kvar i iphoto eller ligger den i någon annan mapp? Så fattar jag det rätt nu om jag retuscherar en bild så skapas en kopia och orginalbilden finns kvar vart?

tack för hjälpen satt bara i lite små frustration här underkvällen när tjejen skulle retuschera bilder men lyckades inte få tillbaks dem på usb.t igen. Surfar runt på lite olika trådar här me.

tack !

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-19 06:30

Alla original ligger i en mapp som heter "Originals" i iPhotos mappsystem (om du ändrar något så skapas en kopia i "Modified" och det är den du pillar med när du tex tar bort röda ögon), så det är som du säger. Den bilden du ser i iPhoto är alltid den senaste bilden, dvs den du redigerat om du gjort det. Om du högerklickar på en bild kan du välja "återgå till original" för att kasta alla ändringar du gjort och få tillbaka originalbilden (från mappen "Originals").

När jag exporterar bilder brukar jag markera dom jag vill ha i iPhoto och sedan dra ut dom till en mapp på skrivbordet. Sedan kan jag göra vad jag vill med dom, eftersom jag alltid har ursprungsbilden i iPhoto. Prova och lek lite med bilder du inte är rädd om (tex en slumpad bild från internet) och se

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-19 08:14

Detta är ytterligare en anledning till att du inte ska rota manuellt i iPhotos mappar; det är lätt hänt att du tar fel version (original/modified/thumbnail).

Om du använder iPhoto är mina råd:
- Låt iPhoto hantera bildfilerna.
- Om du lägger in en bild i iPhoto (drar bilden till iPhoto-ikonen t.ex.) så kan du slänga förlagan; originalet finns nu i iPhoto.
- Bry dig inte om iPhotos filer och mappar! Strunta i dem!
- Gå aldrig in manuellt och rota i mappstrukturen.
- Vill du ha ut en bild från iPhoto till mail, USB-sticka, whatever, så dra den från iPhoto dit du vill ha den.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-19 19:15

Jag har raderat en mapp med bilder i Iphoto men ändå ligger både originalen och de retuscherade bilderna kvar om man går in i Iphotos bibliotek där man ser alla bilder i mapparna. Blir inte klok på detta.
Vad gör jag för fel.....förrutom att man inte skall gå in i biblioteket å kolla....men iphoto verkar inte tagi bort bilderna...

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2009-03-19 20:05
Ursprungligen av Billys:

Jag har raderat en mapp med bilder i Iphoto men ändå ligger både originalen och de retuscherade bilderna kvar om man går in i Iphotos bibliotek där man ser alla bilder i mapparna.

Har du tömt papperskorgen? Den som finns i iPhoto?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-19 21:29

Jo papperskorgen är tömd men ändå ligger bilderna kvar i de där mapparna som är märkta efter år......helskumt...

Tänk på att det funkar ungefr som spellistorna i iTunes, raderar du ngt ur en spellista så raderar du ju inte bort filen ur iTunes...

Ungefär samm här, raderar du bilden från ett album ligger den ändå med i iPhotos stora Pool...

Om du däremot klickar på "bilder", ser ALLA tusentals bilder. Markera bilden som du vill ha bort.
Högerklicka, en bit ner ser du "Flytta till papperskorgen".

Som det tidigare är sagt har du en papperskorg i OSX, den ligger i "Finder".
Du har en intern i iPhoto, den ligger under "iPhoto"-menyn. Töm den.

Sedan ett tips, om du inte vet på ett nästan analt sätt EXAKT vad du sysslar med så skall du låta iPhoto t ahand om alla bilderna. Vid import, ställ in så att iPhoto kopierar in bilderna - då kan du kasta mappar och minneskort etc efteråt. Annars komemr du ha bilder överallt, utspritt på diskar. Visa har du backup på - andra inte... allt blir pannkaka och rörigt.

Mkt av det jag säger har andra redan sagt, men jag kan inte stressa nog hur viktigt det är.
Vad som ligger inne ngn mapp (som man måste bryta sig in i) är helt ointressant.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-20 09:52

OK, tack så mycket för svaret..tror att jag har fått till det nu. Jo jag har läst en del andra trådar kring detta och har nog fått kläm på hur det fungerar.

tack !

/P

Ursprungligen av Billys:

OK, tack så mycket för svaret..tror att jag har fått till det nu. Jo jag har läst en del andra trådar kring detta och har nog fått kläm på hur det fungerar.

tack !

/P

Ingen fara. Gött bara att det löste sig.
Det är lite rörigt i början - innan man får den där "aha!"-upplevelsen....

1
Bevaka tråden