Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iTunes Store och fildelning fortsätter att öka

Tråden skapades och har fått 132 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-09-02 12:59

99dödslängtan

  • Medlem
  • Varberg
  • 2008-09-02 21:04

Pajkastning är undebart eller hur. Namndroppning ännu roligare. Men visst är det skumt när det görs förskök till att övertyga någon om att jag gillar rätt musik, du gillar fel.

Hade en gång en chef , i en Hi-Fibutik, som frågade mig hur jag kunde gilla den musiken jag gör - Jag tycker det mer bevisar en trångsynthet än ett musikälskande.

Ifrågasättande av en artists rätt, eller metoder, till att göra skivor eller att hävda dom är dåliga / dåligt producerade är väl upp till dom som nu gillar artisten att dömma.
jag menar gillar du inte låten/ skivan/ artisten så bry dig inte, andra KAN göra det annars syns det i skiv/låt-försäljnigen och då lär det göras om och göras rätt, antar jag, eller så försvinner artisten.

Läggs det tllräckligt med promopengar på artisten så hamnar den på en komersiell radiostation och spelas tills lyssnarna gillar låten antingen dom vill eller inte.

Jag vill inte vara politiskt korrekt, är inte det heller, har åsikter som inte stämmer överrens med allas. Men i det här fallet - självklart gillar vi olika riktiningar inom musik, det är väl därför det är kul och det är väl därför vi är så många som gör musik.
Låt det vara så.

Eller så får vi återinrätta Gulag igen och strömlinjeforma tänkandet och skapandet .

Apropå den tidigare diskussionen:

Ursprungligen av Alex Ross:

In other words, the opera served mainly as a playground for the aristocracy. The nobles often possessed considerable musical knowledge, but they refrained from paying overt attention to what the musicians were doing. Indeed, silent listening in the modern sense was deemed déclassé. Johnson quotes a nobleman writing, “There is nothing so damnable as listening to a work like a street merchant or some provincial just off the boat.”

Citat:

The audience sometimes participated without any prompting from the stage. Once, when Liszt was beginning a performance of the “Kreutzer” Sonata with the violinist Lambert Massart, listeners began calling out “Robert le Diable!”—meaning that they wished to hear instead Liszt’s fantasy on themes from the Meyerbeer opera. Liszt acceded to the demand and launched into his “Robert” fantasy. Imagine what would happen today if, just as Maurizio Pollini was playing the first of Chopin’s Études, concertgoers were to shout, “ ‘Claire de Lune’! ‘Claire de Lune’!”

Från senaste New Yorker.

  • Medlem
  • 2008-09-03 13:20

är det bara jag som är peppad på att det kommer fler sovkammarsamatörer? Nya idéer och nya tekniska lösningar kan göra musiken väldigt spännande...för den kommersiella musiken upplever jag som rätt stagnerad.

Sedan är det synd att de stora produktionerna försvinner, men i relation till att fler kan göra musik mot att skivindustrin inte fungerar som förut så väljer jag nog ändå det förstnämnda. För det om någonting tror jag kan öka kvalitén på musiken, om fler gör musik så kan man ju hoppas att det borde komma fler bra verk...en bra låt är ju alltid en bra låt. Även om stråkarna skulle vara samplade eller inspelade i en mindre studio.

Sedan tror jag att slagverkare eller producenter eller gitarrister fortfarande inom vissa musikstilar har ett högre värde, instrumentalister värderas ju högt upplever jag inom t. ex rock/metall, klassiskt och jazz. Däremot rock/pop & electronic har väl tappat det.

sedan huruvida vilken musik som är rätt och fel....det är en konstig diskussion då det tidigare varit inne på att detta är ett forum för musiker, och då borde ju verkens värde var a viktigast...att det skapas musik?

punk/hc med alla dess subgenres frodas idag. Där säljs det skivor och ordnas turnéer....men de har ju å andra sidan nästan aldrig räknats in i musikindustrin och spelat roll. Men i takt med att den kommersiella musikens ramar smalnar av, så lär ju försäljning av den musiken minska ännu mer.

Men sedan har det väl blivit en slags subkultursanarki idag som jag tror mättar ganska många på media. Det har det ju vittnats om på detta forum och andra forum jag besökt, att personer som laddar ner mycket tillslut tappar lite peppen, musiken (eller den media form det gäller) har hunnit bli sekundär...och de har bliit mättade..och blir nästan anti.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-03-19 15:32

http://dn.se/kultur-noje/debatt-essa/debatt-fildelning-och-kultur-1.824774

Jag skriver under på 99% av det han skriver.

Mycket intressant är att se hur, som det verkar, andra artister får spel i kommentarerna och försöker förlöjliga och håna Bryngelsson.

Undrar vem det är som har mest kontakt med verklighet och lyssnare jag.

Ursprungligen av Skilling:

http://dn.se/kultur-noje/debatt-essa/debatt-fildelning-och-kultur-1.824774

Jag skriver under på 99% av det han skriver.

Mycket intressant är att se hur, som det verkar, andra artister får spel i kommentarerna och försöker förlöjliga och håna Bryngelsson.

Undrar vem det är som har mest kontakt med verklighet och lyssnare jag.

Det irriterande bland kommentarerna är ju att några blandar ihop upphovsrätt och exemplarframställning, som vanligt.

Och han påstår ju faktiskt inte att ingen vill köpa musiken, problemet är ju att han har svårt att sälja den, och då är det ju ingen som köper den... Hårklyverier kanske, men jag tror att det är det han vill ha sagt, mer än att lipa över att han inte håvar in pengar.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-03-19 22:36
Ursprungligen av Skilling:

http://dn.se/kultur-noje/debatt-essa/debatt-fildelning-och-kultur-1.824774

Jag skriver under på 99% av det han skriver.

Mycket intressant är att se hur, som det verkar, andra artister får spel i kommentarerna och försöker förlöjliga och håna Bryngelsson.

Undrar vem det är som har mest kontakt med verklighet och lyssnare jag.

Jag tycker det var en väldigt sansad och pragmatisk artikel och jag är lite förvånad över vilka otroligt hätska kommentarer han får på den. Det mesta han säger är ju rena självklarheter, har tar ju egentligen inte ens ställning för eller emot upphovsrätten.

Jag tror en del av inte riktigt förstår från vilken vinkel Bryngelsson skriver. Han är i huvudsak kompositör, inte artist (även om han har Urban Turban, Kung Tung och Ragnarök). Han menar ju på att han får betalt på annat sätt, främst genom sina uppdragsgivare. Skivförsäljningen är bara en liten del för kompositörer.

Oh, tänk så få skivor jag hade haft utan fildelning. Har ju fått nys om hur många obskyra artister som helst genom det, och sedan köpt de skivor jag gillat. Om man laddar hem en skiva, och inte gillar den tillräckligt mycket för att köpa den, är det inte ok? Det är ju nästan som att man när man gick och lyssnade på skivor i skivaffärerna, fast nu får man ju i och för sig behålla exemplaret på ett sätt. Jag skulle ju då aldrig köpa en skiva som jag inte fått provsmaka lite på.

Ursprungligen av beariksson:

Oh, tänk så få skivor jag hade haft utan fildelning. Har ju fått nys om hur många obskyra artister som helst genom det, och sedan köpt de skivor jag gillat. Om man laddar hem en skiva, och inte gillar den tillräckligt mycket för att köpa den, är det inte ok? Det är ju nästan som att man när man gick och lyssnade på skivor i skivaffärerna, fast nu får man ju i och för sig behålla exemplaret på ett sätt. Jag skulle ju då aldrig köpa en skiva som jag inte fått provsmaka lite på.

Det är det som är problemet. Skivindustrin har tappat kontrollen över vad du lyssnar på.
Sälvklart kostar det mer om 100 pers köper 100 olika skivor än om 100 pers köper 100 ex av samma skiva, utan att skivförsäljningen för den sakens skull gått ner det allra minsta.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2009-03-19 21:34

stofilläge = på;)

Det här med att hitta bra musik idag tror jag främst är en generationsfråga...medelålders som jag är så tycker jag faktiskt att 99% av all ny musik jag hör är ren skit...t.o.m. det som görs av artister jag gillade när jag var i tonåren...
Det finns mycket få "gamla" artister som håller samma klass idag som de gjorde då...och the less said the better om mycket av det som kommer från nya artister...

Det är väl tur om skitmusiken försvinner då, eller? Varför ska de ha kontroll på vad folk lyssnar på? Förstår inte riktigt vad du menar. Är riktigt trött i huvudet just nu.

Ursprungligen av beariksson:

Det är väl tur om skitmusiken försvinner då, eller? Varför ska de ha kontroll på vad folk lyssnar på? Förstår inte riktigt vad du menar. Är riktigt trött i huvudet just nu.

Blir det tydligare om jag påpekar att jag inte är på skivindustrins sida?

Bevaka tråden