Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kopiatorer med stöd för OS X?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Bröt ut detta nedan från en annan tråd som egentligen inte handlade om detta.

Vissa? Jag skulle vilja säga alla jag provat..

Finns det nån tillverkare av kopiatorer modell lite större som har fina drivrutiner på svenska för Mac där alla funktioner ingår??

Senast redigerat 2009-03-05 18:11
Ursprungligen av Johan S:

Vissa? Jag skulle vilja säga alla jag provat..

Finns det nån tillverkare av kopiatorer modell lite större som har fina drivrutiner på svenska för Mac där alla funktioner ingår??

Ja, förut använde vi 4-5 Sharp kopiatorer/skrivare med fullt stöd för allt. Nu använder vi Xerox färgkopiatorer/skrivare med fullt stöd för allt. Andra tillverkare har jag ingen erfarenhet av men skulle bli mycket förvånad över om det inte fanns?

Vi körde en sharp för några år sen och den var riktigt kass. Nu har vi Canon och dom drivarna är bara på engelska

Nu minns jag inte om Sharp-skrivarna hade "svenska" drivrutiner. Xerox har det i alla fall.

Hur tycker du xerox fungerar i övrigt då? O vad finns det för funktioner? Brevlådeutskrift? Säker utskrift? Funkar bra med skumme pdf'er osv?

Kan man lägga upp användar-ID'n och på så vis styra utskrifter?

Jag är väldigt nöjd med de Xerox-maskiner vi använder, men dessa maskiner används i en miljö där de mest avancerade funktionerna aldrig används. Så jag har inte dykt djupare in i vad som är möjligt och inte möjligt. Men drivrutinerna är bra (och på svenska) och maskinen trivs i Mac-miljö.

Den modell vi kör nu är Xerox Workcentre 7132.
http://www.support.xerox.com/go/results.asp?Xtype=docs&prodID=WC7132&Xlang=en_SE&Xcntry=SWE

Kolla i manualen ifall det du efterfrågar stöds annars kanske storebror Workcentre Pro gör det. Jag gissar att det mesta som du frågar efter fungerar, men jag har ingen praktisk erfarenhet av det.

Skumma PDF:er, vad innebär det?

Har med canon-kopiatorerna vi kör ibland haft problem med att indesign/pdf-dokument inte kommer ut som dom ska. Monterade loggor blir i helt konstiga färger osv.. Om nu det har med skrivardrivaren att göra är ju inte helt säkert dock men jag får för mig det.

Jag har också problem med en Canon-kopiator. Brevlådefunktionerna funkar med en drivrutin, dubbelsidig utskrift med en annan. Men ingen drivrutin klarar båda delarna. Dessutom en viss filtyp (layoutfiler från JMP) hänger hela maskinen, så till den grad att man är tvungen att dra ur kontakten ur väggen och döda hel skrivkön).

Bästa drivaren hittils till våra canon är att köra på senaste UFRII drivaren, då fungerar det mesta, synd dock att det är på engelska och rätt så krångliga och ologiska inställningar.

Jag har för mig att jag inte lyckades få det att funka med UFRII, men det var ett tag sedan jag ställde in skrivarna. Kan man på något se om man har en UFRII-drivis installerad?

Under fliken "Drivrutin" i programinställningarna har jag "Canon iR3570/iR4570" för den ena vägen (Appletalk) och "iR3570/iR4570 CanonPS" för den andra (LPR). Den förra ger en "generic" skrivarikon medan den senare ger en ikon som ser ut som kopiatorn.

När du lägger till skrivare väljer "fler skrivare" eller liknande, i listan där ska du isåfall ha Canon UFRII

Finns ingen annan som kör Xerox som kan uttala sig om hurvida lite mera avancerade funktioner fungerar?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-03-11 13:05

Johan S: Jag har tidigare jobbat pa Xerox support. Vet manga som kort produktionsmaskiner mot OSX miljo, vad for jobb ar "avancerade" enligt dig?

Egentligen bara att alla funktioner i kopiatorn fungerar tillfredställande med drivrutinen. O inte är nån B efterapning av Windows-funktionerna (som det brukar vara)

Framför allt:

Utskrift med ID
Utskrift till brevlåda

Som det är med Canon så ställer man in detta ovan, sen hux flux o lite nu och då är inställningen borta.

Och för att skriva ut överhuvudtaget från Adobes nyare program CS2/CS3 (inte kollat CS4) med ID/Brevlåda måste man gå VIA OS X utskriftdialog för att där får upp brevlådeinställningar, gör man inte det utan trycker bara på "Skriv ut" i första rutan försvinner utskrifterna bara ut i cyberrymden utan något som helst felmeddelande.

Sen även om man kan centralisera hanteringen av ID/brevlådor på flera kopiatorer.

Senast redigerat 2009-03-11 13:28

RoZioN: Avsaknad av svar tolkar jag som att inget av ovanstående fungerar?

KonicaMinoltas senaste generations maskiner fungerar till fullo i osx. De har tillochmed en hyffsat snygg och lättanvänd driver, men tyvärr inte på svenska.

Inga problem med säker utskrift, lagrad utskrift eller ID.

1
Bevaka tråden