Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp mig hitta felet (CSS) ?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hello,

En hel del läsare har skickat in att min hemsida ser helt sjukt fel ut i webbläsaren Safari. Brödtexten ser nästan ut att tolkas som en H1 tagg i min ögon, dock så ser det helt korrekt ut i IE och Firefox. Se bifogade filer, ni ser vilken som är vilken (webbläsare).

Mvh

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2009-03-18 11:16

Det skulle underlätta med en länk till sidan.

Stämmer !

Misstänker att detta är problemet (notera särskilt början och slutet):

<h1 class="post-title"><a href="http://www.donswedberg.se/noel-gallagher-the-..." rel="bookmark" title="Permanent Link to Noel Gallagher - The Dreams We Had As Children">Noel Gallagher - The Dreams We Had As Children</a></h3>

Dvs din h1:a avslutas aldrig, istället kommer ett avslut på en h3:a där.

Men guuld värt, löjligt lätt fel, men hur kan webbläsarna tolka det där så pass olika?

Webbstandarderna beskriver oftast hur korrekt kod ska hanteras (och det kan vara nog så svårt att få rätt i olika webbläsare, men det är en annan diskussion...). Felhanteringen är alltså oftast helt olika beroende på vilken webbläsare som används. En del är mer förlåtande än andra, på gott och ont.

Om du kör Firefox kan det vara läge att installera en HTML validator, t.ex. http://users.skynet.be/mgueury/mozilla/. Då får man lite hjälp på traven att hitta sådana där fel som med blotta ögat kan vara knepigt att lokalisera.

Tack för både hjälpen och tipsen. Gällande HTML Validator så känns det lite för komplext? vad gör det som inte Firebug gör t.ex.?

HTML Validator kan snabbt ge en indikation (via ikonen i statusraden) på om en sida validerar eller ej, och om den inte gör det så kan du ofta hitta tips direkt i plugin:en om vad som kan behöva korrigeras. Det kan t.ex. vara oavslutade taggar, obligatoriska attribut som saknas, element som nästlar på ett felaktigt sätt osv. Firebug är ovärderligt när man utvecklar webbapplikationer men är ett verktyg som kräver lite mer "aktiv" insats från användaren.

Okej, tackar för svaren - ska gräva ner mig lite mer i HTML validator

1
Bevaka tråden