Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple har svårt med prestandan

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag läste nyss i senaste Mikrodatorn (nr 5-03) ett litet test av Alubook 12" 867 och tyvärr fick den se sig "slagen" av en Asus med Pentium Malla punkter. T.o.m. batteritiden fick sig en törn som jag berömde Apple (G3) för i den här tråden efter ett test i tidningen M3.

Nu fick jag inte riktigt kläm på vad den här Asusen kostade, men jag gissar att den ligger i samma prisklass. Det är bara att jobba vidare, Apple, om ni ska hitta tillbaka till prestandatronen!

Lider ni av denna "batteritidsförlust" ni Alu-ägare som gått från den gamla vita Ibooken med "den fantastiska batteritiden"?

[Edit: La' till en länk till Asus, men jag är inte helt säker på att det var just den datorn som jämfördes med PB:en]

Senast redigerat 2003-04-19 17:27

Om apple får spö i en test så kan man inte direkt bli mörda för det.

M3 har tidigare gett apple mycket plus

Inte helt oväntat faktiskt. Intels nya Pentium M (aka Centrino) verkar vara en riktigt bra processor.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jon Adolfsson:Inte helt oväntat faktiskt. Intels nya Pentium M (aka Centrino) verkar vara en riktigt bra processor.

Märkligt, vad är det som hindrar att Apple börja köra med Pentium-processorer istället för de "gamla, slöa, ålderdomliga" PPC-grejerna?;)

Min brorsa beställde just denna ASUS. Kollade upp den lite på nätet och det verkar vara en riktigt bra dator, helt grym batteritid och dessutom har de höjt L2 cachen till 1024kb, processorn är alltså betydligt snabbare än motsvarande p4.

Sen kommer man ju oundvikligen till problemet... eller snarare problemen. Den är ful, antagligen plastig, har ett OS som andas finnig datanörd. Men men, ska man nödvändigtvis ha en pc så verkar Centrino ha gjort PC-plattformen avsevärt mer attraktiv.

  • Medlem
  • Hammarö
  • 2003-04-17 16:57

Det kommer alltid att finnas snabbare alternativ. Oavsett om man äger en PC eller Mac. Frågan är om det spelar speciellt stor roll för de flesta? Jag tror att många vill ha en dator som fungerar, gör jobbet och är lättanvänd.

Hittils har Apple gjort jobbet för de flesta av oss. Eller hur? Eller är det en slump att så många av oss fortfarande sitter med G4 på 400Mhz? Det kan väl knappast bara bero på priset av en ny dator?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Alphonze
Jag läste nyss i senaste Mikrodatorn (nr 5-03) ett litet test av Alubook 12" 867 och tyvärr fick den se sig "slagen" av en Asus med Pentium M på alla punkter. T.o.m. batteritiden fick sig en törn som jag berömde Apple (G3) för i den här tråden efter ett test i tidningen M3.
"?

Mikrodatorn är nog mer kända för att vara ganska mycket "Pro Wintel". och de kuggar så mycket de kan på Apple produkter. Men flertalet andra PC orienterade tidningar i världen har gett en Apple laptoplinje mycket höga betyg och i de flesta tester gett bättre betyg än motsvarande PC laptops.

Ett exempel på mikrodatorns "pro windows" teman;

>> Microsoft Windows Movie Maker 2 <<
Windows XP-användare erbjuds överraskande kompetent videoredigeringsprogram för noll kronor.

LOL!

1
Bevaka tråden