Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur släcker man skärmen när extern är inkopplad?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Helloj, nyss reggat mig här för att söka info/bolla lite funderingar.

Köpte en MacBook Pro för några veckor sedan när jag fått nog av produktaktiveringar och allt annat rat som Microsoft har för sig + att Apple gjort någonting trevligt med Mac OS X och hoppat på Intel tåget.

Nåja, hur som haver. Det som stör mig uteslutande mest efter bytet är det faktum att jag kör med extern skärm och jag vill släcka laptopens skärm när jag gör det, inte nödvändigtvis ha den stängd, bara skäcka den. Det jag gör idag är att hooka upp allting, sedan sänker jag locket på MacBooken så att laptopens nästan är helt ihopfälld, då slocknar hela rasket. Sen klickar jag på min USB mus så vaknar huvudskärmen osv igång, och laptopens skärm blinkar till för att sedan slockna. Sedan kan jag höja laptopens skärm igen (vill inte köra den stängd) och jobba på.

Det jag har sett är att det verkar finnas några olika program som dissar MacBookens sleep läge helt, Sleepless och Insomnia X, de verkar fungera sisådär och det kanske är en route jag måste utforska. Dock inte helt sugen på det.

Min fråga är alltså helt enkelt; finns det något enkelt sätt att släcka laptop skärmen medan man har extern skärm på?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-30 10:34

Hej!

Jag brukar bara sätta igång datorn och sedan direkt stänga locket. Då dyker bilden upp på den externa skärmen. Om du sedan öppnar locket så är den fortfarande släckt.

Detta förutsätter att du kör med sladd, annars kommer datorn att gå ner i vila så fort du stänger locket. Men det kan man ju ändra i inställningarna.

Ursprungligen av mry:

Jag brukar bara sätta igång datorn och sedan direkt stänga locket. Då dyker bilden upp på den externa skärmen. Om du sedan öppnar locket så är den fortfarande släckt.

Detta förutsätter att du kör med sladd, annars kommer datorn att gå ner i vila så fort du stänger locket. Men det kan man ju ändra i inställningarna.

Min nya MacBook går ner i vila när jag stänger locket även om sladden sitter i. Men det funkar. MacBookens skärm är släckt och den externa skärmen lyser.

Lite klumpigt men okej.

Dra ner ljusstyrkan till noll, då blir skärmen så nära man kan komma släckt. Fungerar fint för mig.

mry, tack för svaret. får köra på det. verkar vara det smidigaste just nu, dock klumpigare än vad man skulle önska.

mikael e, tackar men redan testat. att dra ner ljusstyrkan är inte detsamma som att fimpa skärmen, jag vill inte använda den och då vill jag inte ha på den. tack ändå!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-07-04 10:00
Ursprungligen av lassemahn:

mry, tack för svaret. får köra på det. verkar vara det smidigaste just nu, dock klumpigare än vad man skulle önska.

Jag kör precis som du (extern skärm, tgt & mus) men med stängt lock. Alltid stängt. Den får stå på högkant lutad i ett bokställ/bokstöd. Klumpigt? Inte det minsta.

Ursprungligen av frazze:

Jag kör precis som du (extern skärm, tgt & mus) men med stängt lock. Alltid stängt. Den får stå på högkant lutad i ett bokställ/bokstöd. Klumpigt? Inte det minsta.

givetvis inte klumpigt om skärmen alltid är stängd och man använder den som en ren desktop, så är inte fallet för mig, men tack ändå!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-04 00:44

tackar men inte stöd för multiskärm ännu (släcker alla skärmar)

Senast redigerat 2009-01-21 11:05

deubler, läst första frågan eller? se min inledning där jag klagar över att behöva just klicka på musen varenda gång och inte kunna deaktivera "sömn vid stängt lock".

men men. no biggie, kör knappt lappen mot en skärm längre, har jobbdatorn där istället

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-01-29 13:10

Jag har haft samma problem - främst då Macbook Pro:n står nära eller lite bakom min externa skärm vilket gjorde att skärmen på den bärbara inte blev användbar...

Men, till skillnad mot Mikael E så upplever jag det iallafall som att skärmen faktiskt stängs av och inte bara blir svart - är det jag som ser konstigt eller är det något som förändrats i de senaste releaserna av Leopard?

Ursprungligen av mios:

Men, till skillnad mot Mikael E så upplever jag det iallafall som att skärmen faktiskt stängs av och inte bara blir svart - är det jag som ser konstigt eller är det något som förändrats i de senaste releaserna av Leopard?

Det kan nog bero på vilken dator du har om det skett förändringar i konstruktionen. Jag har den allra första versionen av macbook och när jag drar ner ljusstyrkan så stängs inte skärmen helt av, detta märks tydligast om man tittar noga på skärmen, då ser man konturerna av de fönster, eller webbsida man har öppna på skärmen. Men det är klart sitter man i soffan och har datorn två meter bort, uppfattar man skärmen som släkt.

Jag tror inte det skett några förändringar i leopard de senaste versionerna, och då har jag även kört tiger på min dator och samma fenomen uppträder där som i leopard att skärmen nästan släcks.

Jag har samma problem men med min Imac, har det kommit någon lösning på problemet?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2009-04-13 14:54

Ctrl+shift+eject för att släcka skärmen

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2009-04-13 15:17
Ursprungligen av macki81:

Ctrl+shift+eject för att släcka skärmen

Problemet är att det släcker båda skärmarna.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2009-04-13 17:41
Ursprungligen av onnyt:

Problemet är att det släcker båda skärmarna.

Du får ha tvn som primär och macen som sekundär. Bara att stänga av speglingen så släcks skärmen på macen

En följdfråga på den här tråden. Mår datorn sämre av att släcka macbookens skärm och bara använda extern (locket nedfällt).

Jag har iaf upplevt det som att datorn inte alls blir varm om man har locket stängt.

undrar detsamma..
har senaste alu och fläkten mår väl bäst av uppfälld skärm... lr?

Ursprungligen av bazzie:

undrar detsamma..
har senaste alu och fläkten mår väl bäst av uppfälld skärm... lr?

Om den har problem med värmen så är det nog en bra idé att ha locket uppfällt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-27 23:05
Ursprungligen av Gilbert 2:

Om den har problem med värmen så är det nog en bra idé att ha locket uppfällt.

MPB modellerna från typ 2007-2008 (santa rosa) med nVidia kort har problem med att grafik kretsen blir för varm och dör. Apple har detta som garantiärende för hela serien. Har hänt mig, och jag har tidigare kört mycket med datorn helt stängd.

1
Bevaka tråden