Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Microsoft-Apple affären

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-01 08:23

Som ni kanske hört på Ekot eller morgonnyheterna på TV tillkännagavs i natt att Microsoft genom bulvanköp utökat sitt innehav i Apple Computer från 15 procent till 62 procent.

Steve Jobs har tillkännagett att han i protest avgår för att på heltid arbeta med Pixar Studios.

Eftersom Microsoft nu är majoritetsägare har man beslutat att upphöra med utvecklingen av Mac OS.
En specialversion av Windows XP har utvecklats för PowerPC G3 och G4. Priset för den kommer under en övergångsperiod vara 1495 plus moms. Nu skulle man kunna skita i att byta till Windows om det inte var för Micro$oft. En funktion som finns både i Mac OS 9 och X gör att de om de ansluts till Internet kommer sluta att fungera den 1 juli.

Det kommer säkert något hack. Men jag har hittills inte hittat något.

Anledningen att Microsoft får göra så här lär vara att det i Windows finns funktioner som gör att FBI via Internet kan avlyssna allt som görs på datorn. Apple har envetet vägrat införa sådana funktioner i Mac OS. Steve Ballmer (Microsofts VD) säger i en kommentar: One World. One President. One Operatingsystem.
Läskigt tycker jag.

Jag och många andra tycker det här är för dj-ligt. Gå in på min hemsida och skriv på ett upprop mot det här dumma påfundet. Där finns också länkar till mer info.
Min protestsida

/István
Inte bara sur. Förbannad också!

OBS Datum när inlägget skapades

Senast redigerat 2003-04-02 08:02

Någonting säger mig att om jag klickar på länken så.........

Undrar om man ska tro på rykten en dag som denna...

inte för att jag trodde på det - men var tvungen att klicka

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-01 09:46

Skönt. Då skulle man äntligen kunna stänga locket, kasta datorn och bli bonde istället.

Jag är fruktansvärt upprörd!

nummer:
00079

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-01 16:15

Bäst hittills:
En kompis som efter att ha fått ovanstående historia på mejl från mig ringer upp och nästan gråter i luren över vilken hemsk värld vi lever i där sådant här får förekomma. En annan var lycklig över att hon inte hunnit uppgradera sitt system...

One World. One President. One Operatingsystem.
Inte kul, tyvärr. Som April-skämt är det harmlöst! ...men att huvudtaget folk skämtar om att USA skulle vara en polisstat som tvingar privata bolag att bygga bakdörrar i deras operativsystem är väldigt trist.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-01 17:39

Det är bra när man ifrågasätter vad man får skoja om. Då är det inte långt kvar tills skojet blir sanning och vi lever i en polisstat med ett operativsystem och en president.

Länge leve den politiska korrektheten och stoppa den politiska irronin.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Niklas Hjelm Smith
One World. One President. One Operatingsystem.
Inte kul, tyvärr. Som April-skämt är det harmlöst! ...men att huvudtaget folk skämtar om att USA skulle vara en polisstat som tvingar privata bolag att bygga bakdörrar i deras operativsystem är väldigt trist.

Äh, ta inte illa upp Niklas. Du måste kunna skilja på att folk driver med ett land och att de driver med dig personligen (trots att du är amerikan).

Inte blir jag irriterad om någon driver med Sverige, eller ännu värre Umeå. Det tycker jag bara är kul, visar på att de har lite humor och att jag har lite distans.

Citat:

Äh, ta inte illa upp Niklas. Du måste kunna skilja på att folk driver med ett land och att de driver med dig personligen (trots att du är amerikan).

Inte blir jag irriterad om någon driver med Sverige, eller ännu värre Umeå. Det tycker jag bara är kul, visar på att de har lite humor och att jag har lite distans.

Jo, jag vet! Tyvärr så har jag varit på lite väl dåligt humör på sistonde.

Ursäkta! Var inte meningen att skapa debatt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-01 19:17

Be inte om ursäkt för att du skapar debatt. Det ska man göra. Att vara på dåligt humör är inte konstigt att man är ibland. Mot dåligt humör brukar humor hjälpa...

Men nu kan vi väl avsluta det här sidospåret?

phuu!
Jag blev chockad först....
Men det var ju inte så farligt...
Men det var ett kul skämt!

  • Oregistrerad
  • 2003-04-01 22:35
Citat:

Skrevs ursprungligen av István
...Steve Ballmer (Microsofts VD) säger i en kommentar: One World. One President. One Operatingsystem.
Läskigt tycker jag...

Läskigt är ordet!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Kristofer G
phuu!
Jag blev chockad först....
Men det var ju inte så farligt...
Men det var ett kul skämt!

Inte så farligt?? Tänk om det varit sant!!! Mycket skrämmande

/samuel

Citat:

men att huvudtaget folk skämtar om att USA skulle vara en polisstat som tvingar privata bolag att bygga bakdörrar i deras operativsystem är väldigt trist.

Är inte USA en polisstat? Lägger de inte orimligt stor del av BNP på repression? Bombar de inte fram nya marknader för amerikanska företag?

Eller har jag missat något? Det sorgliga skulle möjligtvis vara att antyda någon slags konspiration, men det måste väl anses vara ett faktum att de amerikanska företagens intressen går hand i hand med den amerikanska statens. Och den ena handen vet som bekant vad den andra gör.

/Viktor

Kul skämt förresten.

/Viktor

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-15 19:55
Citat:

men att huvudtaget folk skämtar om att USA skulle vara en polisstat som tvingar privata bolag att bygga bakdörrar i deras operativsystem är väldigt trist.

Men det är tyvärr vad som håller på att hända.

Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
Men det är tyvärr vad som håller på att hända.

Enligt vad?

Jag tror inte att de privata bolagen är särskilt svårövertalade i fråga om att implementera repressionsmekanismer i sin programvara: Det ligger inte minst i deras intresse att myndigheterna kan avända sig av bakdörrarna för att stoppa, eller åtminstone begränsa, inkräktande på deras intellektuella egendom (stoppa piratkopiering, etc).

Men hela diskussionen är tyvärr ganska konspirativ och egentligen ointressant. Det finns betydligt värre aspekter av det amerikanska samhället. Som jag skrev i mitt föregående inlägg:

Är inte USA en polisstat? Lägger de inte orimligt stor del av BNP på repression? Bombar de inte fram nya marknader för amerikanska företag?

Sedan skulle man också kunna tillägga: Agerar de inte i strid med folkrätten? Är de inte världens största bidragsgivare till flertalet korrupta och antidemokratiska apartheidstater? Och är det inte konstigt hur de tenderar att nyligen ha varit de största finansiärerna till just de grupperingar som de idag utmålar som hoten mot "demokratin"? Och att de struntat fullständigt i vilka brott dessa grupper begått, så länge de i övrigt agerat i överensstämmelse med usa-administrationens intressen?

Summa sumarum: Jag blir irriterad på individer som drar kritik mot usa upp i näsan. För det första är det inte det amerikanska folket som bär skulden för den amerikanska överklassens övergrepp, och därför har de ingen anledning att försvara övergreppen.
För det andra är det perverst att försvara dessa övergrepp.

Ledsen om jag överreagerar, tyvärr så har jag varit på lite väl dåligt humör på sistonde.
Ursäkta! Var inte meningen att skapa debatt.

/Viktor

Tråden har uppenbarligen tappat sitt ursprung. Stänger den för att undvika pajkastning och politiska diskussioner.

Se reglerna för mer information.

1
Bevaka tråden