Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp! Min mac håller på att brinna upp

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
För ett par veckor sedan fick jag min första mac någonsin, en underbar macbook unibody.
Är toknöjd med den men både igår och idag har det hänt en sak som oroar mig lite.
När jag går och lägger mig på kvällen brukar jag bara "slå" igen locket och låta datorn gå i sleepläge. På morgonen tar jag bort nätsladden och stoppar ner den i sitt fodral som sen åker ner i väskan.
Men både i går och idag så har jag tagit upp datorn vid lunch för att upptäcka att den gått igång och är så varm att det kanppt går att hålla i den. Det kan ju inte vara speciellt nyttigt för den.
I morse var jag extra noga med att kolla så den verkligen var i sleep när jag stoppade ner den och trots det hade den vaknat och var glödhet.

Varför händer detta?
Är det någon annan som också har detta problemet?

Är ganska orolig för att den ska en vacker dag ska brinna upp i sitt fodral där i väskan men jag vill ju samtidigt inte behöva stänga av datorn helt varje gång den ska ner i väskan. En av anledningarna till att köpte en mac var ju för att slippa sånt här strul.

Du har inte någon påslagen trådlös mus som ligger och skramlar i väskan? Den (och andra bluetooth-enheter) kan väcka datorn ur viloläge fast locket är stängt.

Annars tycker jag att det låter som om det är något fel på datorn och du borde lämna in den. Ett glasklart garantiärende.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-19 14:20

Den skall vara iskall! Annars e ngt fel...In på rep

Ursprungligen av M. Sundbom:

Du har inte någon påslagen trådlös mus som ligger och skramlar i väskan? Den (och andra bluetooth-enheter) kan väcka datorn ur viloläge fast locket är stängt.

Annars tycker jag att det låter som om det är något fel på datorn och du borde lämna in den. Ett glasklart garantiärende.

Jag har en bluetoothmus liggande i väskan men den har varit avstängd sen jag fick datorn. Touchpaden är så jäkla bra så det har inte funnits någon anledning till att ta fram den. Har i och för sig bluetooth igång på jobbdatorn men det borde inte störa tycker jag.

Tycker det är konstigt att den blir så var att man knappt kan hålla i den. Borde den inte stänga av sig när den blir så varm? Det verkar som den kör tills batteriet är slut.

Får ringa apple supporten i morrn och höra med dem vad de säger. Trist att behöva skicka in datorn.

  • Medlem
  • 2009-03-19 22:42

Den ska ju stänga av sig om den blir för varm.

Kom på ett alternativ till vad det skulle kunna vara, jag har ett bluetooth macpro tangentbord (det genomskinliga med vita knappar). Kan det vara så att när jag går hemmifrån så tappar datorn kontakten med tangentbordet och vaknar?
Prövade att stänga av "let bluetooth devices wake computer" eller vad det hette, får se om det löser det hela.

Tyvärr är det nog inte det heller, när den väl tappat kontakten ska den gå i vila inom någon minut. Kontakta supporten.

  • Medlem
  • Älvkarleby
  • 2009-03-21 10:42

Min gjorde något liknande i morse, stängde den igår när jag gick och sov, och nu på morgonen när jag går förbi den hör jag hur fläktarna arbetar för fullt och datorn är väldigt varm. Visade sig att den vid 10 tiden på morgonen, plötsligt vaknat upp och fått en kernel panic?

Känns ganska osäkert om datorn kan vakna upp efter "10 timmars sömn" och krascha?
Nu har jag varit på väg till Office här i Gävle ett par dagar, men har tentor på måndag och tisdag och måste verkligen ha datorn inför dessa, så kan ändå inte lämna in den förre de är avklarade.

1
Bevaka tråden