Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ÅÄÖ i 3.0 programvaran som default!

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Har precis installerat 3.0 programvaran och kan meddela Apple lagt in ÅÄÖ som default på tangentbordet! Hur grymt som helst!

Toppen!

Hallelujah!

Ursprungligen av stoffe_99mac:

Har precis installerat 3.0 programvaran och kan meddela Apple lagt in ÅÄÖ som default på tangentbordet! Hur grymt som helst!

Ursäkta, vad är det jag missar?
Är detta rent skitsnack eller är den släppt redan?
Är det någon SDK-paket vi diskuterar här?

Ursprungligen av theplague:

Ursäkta, vad är det jag missar?
Är detta rent skitsnack eller är den släppt redan?
Är det någon SDK-paket vi diskuterar här?

Betan finns tillgänglig för alla utvecklare i programmet.

Ursprungligen av theplague:

Ursäkta, vad är det jag missar?
Är detta rent skitsnack eller är den släppt redan?
Är det någon SDK-paket vi diskuterar här?

Jo det stämmer att jag har en developers preview jag kör.

Kan tillägga att om man försöker installera 3.0 betan på telefonen kan man aldrig byta tillbaka till tidigare version och man kan inte köra 3.0-programvaran utan att först ha registrerat telefonen som en developer-telefon hos Apple. Oklart fortfarande vad som händer när jag ska uppgradera telefonen till färdiga 3.0 sedan när den släpps.

  • Medlem
  • 2009-03-18 18:11
Ursprungligen av stoffe_99mac:

man kan inte köra 3.0-programvaran utan att först ha registrerat telefonen som en developer-telefon hos Apple.

Vad menar du med att ha registrerat den som developer-telefon? Att man lagt in den under "Devices" i Program Portalen?

$99.... Jag är lite sugen på att signa upp mig...

Och jag kan inte låta bli att lite roat tänka på vissa diskussioner som vi har haft här på forumet där vissa personer hävdade att separata ÅÄÖ behövdes inte och Apple skulle aldrig göra det...

Jag har svårt att inte vara lite skadeglad

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2009-03-18 14:32

Har du ett screenshot så man får se exakt hur layouten ser ut?

Har inte tid att ta men det ser precis ut som på de jailbreakade telefonerna där det lagts till.

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2009-03-18 14:40

Den versionen jag har har även punkt och kommatecken, finns det också i 3.0?

Jag är tveksam till om detta är en förbättring. Man måste kanske vänja sig.. Annars tycker jag det funkar rätt bra som det är nu. Det enda är väl förvirringen mellan har/här (och såklart vä-problematiken men det är ju lätt fixat för apple)

Det är klart att du måste vänja dig, det tar en stund att ställa om muskelminnet men jag använder iPhulins (lite osäker på stavningen) hack i en jailbreakad telefon och som har samma layout som Apples egna lösning verkar få är mycket nöjd och det fungerar riktigt bra. Men det krävdes att man lyckades att få rättstavningen att fungera ihop med tangentbordet annars så var det lika bra att använda originaltangentbordet.

Så kombinationen separata tangenter och stavningskorrigeringen fungerar bra enligt min erfarenhet. Det fungerar bättre än kombinerade tangenter och stavningskorrigering. Sist kom separata tangenter utan stavningskorrigering.

En intressant iaktagelse som jag gjorde nu är att vissa först försvarar rättstavningslösningen och tycker att den är bra för att sedan i nästa steg säga att det blir ett problem med åäö på separata tangenter eftersom man kommer skriva mer fel. (Gabriel: jag säger inte att du säger detta, men det slog mig bara när jag skrev svaret till dig)

  • Medlem
  • Lund
  • 2009-03-18 18:25

Stoffe:

Du har inte möjlighet att berätta om den nu kan ta emot kontakter via BT eller via sms?

hade svårt att tolka live-rapporterna igår...

Ursprungligen av krox:

Stoffe:

Du har inte möjlighet att berätta om den nu kan ta emot kontakter via BT eller via sms?

hade svårt att tolka live-rapporterna igår...

Via SMS ska det fungera. Bluetoothstödet är det ju upp till tredjepartsutvecklarna att använda.

  • Medlem
  • Lund
  • 2009-03-18 18:47
Ursprungligen av Capeman:

Via SMS ska det fungera. Bluetoothstödet är det ju upp till tredjepartsutvecklarna att använda.

Gott. efter att ha använt en samsung i snart 2 år vore det rent pinsamt att inte byta till en telefon som klarar den finessen.. vet inte hur många ggr jag fått kontakter via sms och så har det stått: Vcard.

hennyways, gott att höra. iPhonen närmar sig mina händer

Ursprungligen av krox:

Gott. efter att ha använt en samsung i snart 2 år vore det rent pinsamt att inte byta till en telefon som klarar den finessen.. vet inte hur många ggr jag fått kontakter via sms och så har det stått: Vcard.

hennyways, gott att höra. iPhonen närmar sig mina händer

Jag måste rätta mig själv. VCards kan tas emot och skickas via MMS. Går ej att skicka via SMS och huruvida man kan ta emot dem via SMS vet jag inte.

Ursprungligen av Capeman:

Jag måste rätta mig själv. VCards kan tas emot och skickas via MMS. Går ej att skicka via SMS och huruvida man kan ta emot dem via SMS vet jag inte.

Det suger ju hårt! MMS är ju svindyra! Blir till att copy-pastea numret då..

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-03-19 00:17
Ursprungligen av gabriel.fjellander:

Det suger ju hårt! MMS är ju svindyra! Blir till att copy-pastea numret då..

Jag som bara har iPod touch och aldrig haft en mobil som man kan skicka MMS med (lite sjukt, men sant!) har en fråga; pris när man skickar ett MMS?

Ursprungligen av adzam 1:

jag som bara har ipod touch och aldrig haft en mobil som man kan skicka mms med (lite sjukt, men sant!) har en fråga; pris när man skickar ett mms?

sek 2.90

Ursprungligen av gabriel.fjellander:

sek 2.90

Detta är ju en fråga om operatör och abonnemang. Jag skickar gratis MMS inom Tre. Till andra nät blir det 1,69/st.

Ursprungligen av deubler:

Detta är ju en fråga om operatör och abonnemang. Jag skickar gratis MMS inom Tre. Till andra nät blir det 1,69/st.

Självklart! Jag menar, Telias pris är 2.90 kr.

Kan man skicka vCards med SMS på andra lurar? Är det inte via MMS som gäller för alla? Om inte så undrar man ju varför Apple krånglat till det denna gång. Då är ju lösningen fullständigt idiotisk.

Japp! Både min Nokia 3310 och SE K310i skickade vcards som sms.

Tja, vad ska man säga...ibland är Apple sanslöst usla...verkliga loosers. Dom snubblar ofta på sådana här triviala grejer. Trist.

Ursprungligen av gabriel.fjellander:

Japp! Både min Nokia 3310 och SE K310i skickade vcards som sms.

Är ni verkligen säkra på att riktiga vcards KAN skickas som sms på andra lurar?

Detta undrar jag också...kan verkligen Apple ha fuckat upp så ini h-e? Är det inte så att riktiga vCards - som är en databasfil - måste ha minst MMS för att kranas iväg? Är det någon som VET (inte gissar) - utan VET säkert vad detta handlar om?

Ursprungligen av henkebarn:

Är ni verkligen säkra på att riktiga vcards KAN skickas som sms på andra lurar?

Ursprungligen av Zimmerman:

Detta undrar jag också...kan verkligen Apple ha fuckat upp så ini h-e? Är det inte så att riktiga vCards - som är en databasfil - måste ha minst MMS för att kranas iväg? Är det någon som VET (inte gissar) - utan VET säkert vad detta handlar om?

Bra fråga. Kan det ha att göra med vilken version av vCard som används? Vissa andra telefoner, t ex Nokia E61 kan också bara skicka och ta emot vCards via MMS. Se t ex nedanstående tråd.

http://discussions.europe.nokia.com/discussions/board/message?board.id=communicators&thread.id=12700

Det hela är lite intressant, eftersom vCard-standarden utvecklades av Apple, AT&T, IBM och Siemens...

Dock är vi ju lite OT, kanske borde starta en egen tråd för detta?

EDIT: Tydligen skall även kontaktens foto kunna skickas ihop med vCardinformationen, och då lär det ju inte fungera med SMS. Vet dock ej vilken version av vCard som kan ta med fotot, kanske 3.0?

Riktiga vCards kan skickas som SMS, men då bör de väl hållas rätt korta och endast innehålla namn och telefonnummer + eventuellt någon enstaka sak till.

Skickas det däremot som MMS så kan man ju skicka med bild och allt möjligt. Gissar att det är därför Apple valt att göra så.

Får väl se om man kommer att måsta skriva upp sig på obegränsade SMS/MMS för 129:-/mån till sommaren

Bevaka tråden