Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny Mac mini, iMac och Mac Pro mm från Apple

Tråden skapades och har fått 95 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2009-03-03 18:24

Snabb fråga...

Kommer jag kunna får ta del av en del uppdateringarna till Airport Extreme köpt för cirka tre månader sedan?

Helst skulle jag ju vilja ha dubbla nätverk igång samtidigt men jag skulle även gilla möjligheten att ha ett privat nätverk och ett gäst nätverk (tror det var så det stod på apples sida)... Det första kan jag förstå om de gjort en uppdatering i hårdvaran för att få till men det andra alternativet känns mest som det är en uppdatering i mjukvaran...

Hoppas kan man ju alltid för 1500 Nok sved i plånboken när jag köpte den.

MvH: JPG

Att bo i Sverige då kronan är svag mot dollarn är ekonomiskt självplågeri.

=P

Ursprungligen av Chaosstar:

Att bo i Sverige då kronan är svag mot dollarn är ekonomiskt självplågeri.

Det är rätt vinkel. PC-burkarna har också blivit klart dyrare. Förra året köpte jag en Asus för en struntsumma, samma burk kostar mycket mer idag.

Men vad gäller plågsamheten så är det bättre att ha kvar jobbet och få lite mindre för pengarna (dvs lägre lön) än att gå arbetslös i ett land där valutan är starkare.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2009-03-18 17:36
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Det är rätt vinkel. PC-burkarna har också blivit klart dyrare. Förra året köpte jag en Asus för en struntsumma, samma burk kostar mycket mer idag.

Att allt blivit dyrare på grund av kronans fall, är ju klart men är en Mac så mycket dyrare i förhållande till PC av god sort? De är ju jätteläckra i utförandet speciellt iMacen. Mera designad vara får man väl leta efter.

Senast redigerat 2009-03-18 18:17

trevligt

  • Oregistrerad
  • 2009-03-04 01:07

Beställde du den igår är den säkert inte tillverkad än, såvida de inte hade någon i lager. I så fall bör du automatiskt uppgraderas till motsvarande av nuvarande generation.

Får glida in till butiken nu på morgonen och kolla vad som blir av min beställning...

Fortfarande ingen som har koll på skillnaderna mellan de nya grafikkorten GT 130 och ATI) och de gamla (8800GS)? Är det ingen större skillnad här så kan jag nog leva med att ha beställt den "gamla" modellen

Ursprungligen av Piggelin:

Fortfarande ingen som har koll på skillnaderna mellan de nya grafikkorten GT 130 och ATI) och de gamla (8800GS)? Är det ingen större skillnad här så kan jag nog leva med att ha beställt den "gamla" modellen

apple jämför ju inte prestandan mellan det gamla 8800GS och de nya på imac-sidan, så det är förmodligen ingen förbättring...
http://www.apple.com/imac/features.html#performance

Ursprungligen av gabriela:

apple jämför ju inte prestandan mellan det gamla 8800GS och de nya på imac-sidan, så det är förmodligen ingen förbättring...
http://www.apple.com/imac/features.html#performance

Det är ingen förbättring.

8800GS --> 9600GSO

9600GSO försämrades sedan lite genom att byta grafikprocessor, efter detta bytte nVidia namn igen.

9600GSO --> GT 130

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-03-04 10:55

Sjukt bra med prishöjningen på iMac. Då kan jag känna att jag gjorde ett superbra köp som köpte min (något långsammare) i oktober, för typ 2500:- mindre.

  • Oregistrerad
  • 2009-03-04 11:06

Alltså, kom att tänka på en annan sak när vi ändå pratar om grafikkort. Jag kanske ser fel nu men i modell 1 och 2 vad gäller iMac.

Har Apple lämnat dedikerade ATI-grafikkort för nVidia's integrerade 9400M? Känns inte det lite... erhm, helt h-vete fel?!

Integrerad grafik till en 24" för 16000,- (som dessutom inte har möjlighet att koppla in Xbox360 eller liknande). En sådan intelligent manöver, vilket genidrag, jag är imponerad bla bla.

Seriöst, det där är ju förolämpande mot kunder som inte kan något om hårdvara utan litar på Apple i det fallet.

Senast redigerat 2009-03-04 11:19
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-03-04 11:34
Ursprungligen av AxO:

Har Apple lämnat dedikerade ATI-grafikkort för nVidia's integrerade 9400M? Känns inte det lite... erhm, helt h-vete fel?!

Uppenbarligen ger det trots det inte sämre grafikprestanda - om man skall tro Apple.

Ursprungligen av AxO:

Skulle också vilja se en Mac SemiPro eller vad man nu skall kalla den. Skulle nog tro att det enda skälet till att vi inte får se är att den skulle likna idealet på en PC och det skär på deras heder.
.

SemiPro finns ju redan det är bara det att skärm ingår...

  • Oregistrerad
  • 2009-03-04 12:39
Ursprungligen av planB:

Uppenbarligen ger det trots det inte sämre grafikprestanda - om man skall tro Apple.

SemiPro finns ju redan det är bara det att skärm ingår...

Nog för att panelerna är rätt billiga fortfarande men man behöver ju inte tapetsera med dem utan det är ju bra när några apparater kan dela på dem.

Men seriöst, integrerad grafik med den prestandan på en 24" (läs 1920x???). S*tan, vad besviken den familjens tonåring kommer att bli.

Om jag dubblar nypriset på en iMac, räcker det ens för att få den med 8Gb då?

Top end iMac 8gb, 35.335,- - ja, trettiofem tusen trehundra trettiofem svenska kronor. Ok, ok, med GT130 istället för ATI4850 får du ett 500,- lägre pris. Eller så tar du en vanlig iMac, PS3 och en 42" plasma + en riiiktigt god utemiddag med tjejen för samma pengar...

Detta är verkligen veckans största gapflabb. Det här är helt absurt vad som hänt med priserna!

Senast redigerat 2009-03-04 12:54
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-03-04 13:13
Ursprungligen av AxO:

Detta är verkligen veckans största gapflabb. Det här är helt absurt vad som hänt med priserna!

Det var fyndpriser tidigare menar du? Kom igen...

Har en G4 1.2 GHz, 750 GB HD och en fin 1600x1200 TFT vad fan skall jag uppgadera till.
De tänkta alternativen var;
1.en billig Mac och sedan en billig PC för PC app och spel.
2. En kraftfull mac då spel och win apps klaras i bootcamp och fusionware

Utfallet
1.Mini med ynklig HD så att jag måste köra med permanent extern HD? Minin var en budget/integsmodell till Mac nu är det en dyr designfjolla. (En Dell för samma pris har 2.3 GHz Quadcore, 3 GB RAM och 750 GB HD) Med 4GB RAM är man uppe i 8500 kr

2, Dyrare macpro med halva antalet CPU och mindre max RAM. Visserligen är en 2.66 Nehalem snabbare än en tidigare Quad men inte lär den klå två Quad? För spel krävs ATI kortet och då är vi uppe i 29 000 kr. Gamla Octacoren med 2.8 GHz och med nvida 8800GT säljs för 25 000

Påminner om debaklet med G4 i början....

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2009-03-06 10:26
Ursprungligen av DrBoar:

Har en G4 1.2 GHz, 750 GB HD och en fin 1600x1200 TFT vad fan skall jag uppgadera till.
De tänkta alternativen var;
1.en billig Mac och sedan en billig PC för PC app och spel.
2. En kraftfull mac då spel och win apps klaras i bootcamp och fusionware

Utfallet
1.Mini med ynklig HD så att jag måste köra med permanent extern HD? Minin var en budget/integsmodell till Mac nu är det en dyr designfjolla. (En Dell för samma pris har 2.3 GHz Quadcore, 3 GB RAM och 750 GB HD) Med 4GB RAM är man uppe i 8500 kr

2, Dyrare macpro med halva antalet CPU och mindre max RAM. Visserligen är en 2.66 Nehalem snabbare än en tidigare Quad men inte lär den klå två Quad? För spel krävs ATI kortet och då är vi uppe i 29 000 kr. Gamla Octacoren med 2.8 GHz och med nvida 8800GT säljs för 25 000

Påminner om debaklet med G4 i början....

Du sitter i ungefär samma sits som jag gjorde. Men eftersom jag inte spelar spel så kom jag lite billigare undan. Jag valde att köpa en begagnad Power Mac G5 som är inkopplad till min fina Samsung-skärm på DVI-ingången. G5:an har jag uppgraderat med en 500 GB Samsung Spinpoint SATA HD. Det finns plats för en till om det behövs.

Sen har jag en liten PC med Antec-chassi, som jag har byggt själv av överblivna delar, inkopplad på samma Samsung-skärm på VGA ingången. På den hade jag tidigare Win XP men har nu installerat Fedora 10.

Jag har två olika tangentbord och möss. Dels Apples nya alu-tangentbord inkopplat till Macen och dels ett trådlöst Microsoft-tangentbord inkopplat till PC:n. Det trådlösa tangentbordet lägger jag ovanpå alu-tangentbordet när jag använder PC:n. Annars händer det att jag använder fel tangentbord.

Sen har jag både datorerna inkopplade mot ett externt ljudkort från Griffin. Så de delar på samma uppsättning högtalare.

Jag kan ha båda datorerna igång samtidigt och växlar bild med ingångsknappen på bildskärmen. Exempelvis så kan jag sätta igång Macen på ett jobb för att sen växla över till PC:n för att göra annat.

Sonen har en liknande uppsättning med en 22" bildskärm från HP. På VGA-porten har han sin nya PC med Pentium 2,5 GHz dual core-processor inkopplad. HP-skärmen har dessutom en HDMI-port där det f n sitter en vanlig DVD-spelare inkopplad. Men där kunde man tänka sig något annat t ex en AppleTV eller en annan dator. Sen har han dessutom en bärbar PC vid sidan om. (AppleTV.n står nu en trappa ner inkopplad mot TV:n)

Min rekommendation är att du satsar på två olika datorer. En PC för spel som du kan uppgradera hårdvarumässigt allt eftersom. Sen kan du köpa en bättre begagnad Mac när du vill slippa strula med PC:n. Det lär ändå bli billigare och mer flexibelt än att satsa på enbart en dator från Apple.

Enda nackdelen som jag ser det är att det tar större plats med alla utrustning. Men en Mac Pro är ju inte precis liten den heller.

Mitt nästa projekt blir nog en minimal HTPC med ITX-kort och dual core. Jag vill gärna ha tillgång till SVT Play Prima i vardagsrummet. En Mac mini hade varit ett bra alternativ om inte priset hade dragit iväg så förbenat.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-03-06 14:42
Ursprungligen av Macus:

.
Mitt nästa projekt blir nog en minimal HTPC med ITX-kort och dual core. Jag vill gärna ha tillgång till SVT Play Prima i vardagsrummet. En Mac mini hade varit ett bra alternativ om inte priset hade dragit iväg så förbenat.

Jag spanar lite efter att plocka upp en Macbook med trasig skärm för en billig peng som man kan ha som mediacenter.

  • Oregistrerad
  • 2009-03-04 14:00

Nej då, inte alls men en definitvt mer rättvis prissättning. Men det kommer alltid finnas de som måste ha det senaste och bästa oavsett vad.

Men ja, jag ler ännu för det här är fortfarande helt absurt. Mer pengar för mindre fokus på vad man faktiskt får ut ur det.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2009-03-04 16:14

Photoshop

Sitter idag med en PowerMac G5, som verkligen behöver bytas mot något snabbare känner att det inte är kul längre i Photoshop (CS2, som kanske också borde uppgraderas). Har väntat så länge det bara har gått, men nu känns det inte hållbart längre.

Hur ska man tänka nu vid ett datorbyte? MacPro känns som ett vettigt alternativ vid grafik/fotoredigering. Men vilken model? Photoshop, om jag har förstått det rätt , jobbar inte med flera trådar samtidigt(rätta mig gärna) så är det inte motiverat med dubbla processorer, eller är det inte så? Alltså, nya instegsmodellen, den med dubbla processorer eller möjligen den gamla topmodellen? Det handlar framför allt om bildredigering.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-04 16:14

Den världsekonomiska krisen har bara börjat sätta sina spår ... Vi lär tyvärr få se fler indikationer under året som pågår Men å andra sidan lär man få lära sig njuta av de uppgraderingar och nya produkter som ändå kommer, med tanke på omständigheterna.

Förstår heller mig inte riktigt på nyttan av en MacMini... ser hellre en utveckling av en ny MacBookPro 12'' eller/och en upphottad AppleTV!

Quadcore macPro har inte sänkts i pris men priset för den enda Quadcore processorn är 800 dollar lägare än priset för 2 quadar av gamla typen...
Inte imponerad jag står över till iMacarna får nehalem Quad cores senare i år då kommer även budget modellan av Mac Pro vara Octa och så kommer minin att kunna få snabbare CPU vilket år som helst!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-05 15:39

Hur är det med andra leverantörer av datorer. Har de också höjt priserna? Låter rimligt va?

Ursprungligen av acke:

Hur är det med andra leverantörer av datorer. Har de också höjt priserna? Låter rimligt va?

Det är möjligt de blivit dyrare, men om du syftar på pc-tillverkare så styrs deras prissättning inte bara av kostnader och dollarkurs. De konkurrerar ju med varandra vilket kan motivera mindre marginaler. Vill man ha en Mac har man bara en tillverkare att välj på (såvida man inte...*censur*).

  • Oregistrerad
  • 2009-03-06 01:44

Vad skulle det skada om Apple skulle göra maskiner som är bra speldatorer? Större anledning att köpa Mac, större marknadsandel osv. Alla spelmaskiner _måste_ inte ha 10 fläktar och neonljus om det är det du befarar.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-03-06 09:52
Ursprungligen av Doktor G:

Vad skulle det skada om Apple skulle göra maskiner som är bra speldatorer? Större anledning att köpa Mac, större marknadsandel osv. Alla spelmaskiner _måste_ inte ha 10 fläktar och neonljus om det är det du befarar.

Allt kommer ned till frågan vad som är "bra" speldatorer.

Om man vill ligga i täten ifråga om prestanda handlar det ändå om att uppgradera var 6:e månad, och som vi alla vet innebär "uppgradera" = köpa ny dator, för Apple.

Optimera gärna för foto, audio och annan yrkesmässig användning, men konsollvägen bör vara stängd - Apple kommer ändå aldrig kunna tillfredställa det segmentet.

  • Oregistrerad
  • 2009-03-06 16:21
Ursprungligen av planB:

Allt kommer ned till frågan vad som är "bra" speldatorer.

Om man vill ligga i täten ifråga om prestanda handlar det ändå om att uppgradera var 6:e månad, och som vi alla vet innebär "uppgradera" = köpa ny dator, för Apple.

Optimera gärna för foto, audio och annan yrkesmässig användning, men konsollvägen bör vara stängd - Apple kommer ändå aldrig kunna tillfredställa det segmentet.

Jag tror inte heller att Apple någonsin kommer att konstant kunna ligga i framkanten när det gäller gaming, men det borde inte hindra dem från att släppa datorer som är "skapliga" för spel. Vad som saknas i Apples sortiment är en arvtagare till den gamla G4:an. Det vill säga en maskin som hårdvarumässigt motsvarar en rätt så typisk stationär PC, med bland annat utbytbart grafikkort, men utan den svindyra Xeon-serverprocessorn, dubbla gigabit ethernet och annat som Mac Pro har.
Mac Pro är helt enkelt för dyr för de flesta, och är enbart lämplig för en smal kundgrupp. Den är overkill för t.ex. vanligt DTP-arbete, kontorsarbete eller spelande. Däremot är den perfekt för film och 3D.
Mac mini är helt enkelt för klen.
iMac är en bra maskin, men som användare kan man inte byta ut en enda pryl (förutom minne). Går hårddisken sönder efter att garantin löpt ut får man betala dyrt för att en verkstad ska byta den. Går skärmen sönder blir datorn rent skrot.
Nej, Apple borde tillverka en liten quadcoretowerdator, med utbytbart grafikkort, en fri kortplats, fyra RAM slots, utrymme för två hårddiskar och en utbytbar optisk enhet i standardformat.
En sådan maskin skulle vara perfekt för alla som behöver lite mer kraft än en mini, vill ha mer utbyggnad än vad iMacen ger men som inte vill köpa en dyr dator med mer processorkraft än vad man behöver. Tänkt målgrupp hemanvändare, spelare, kontorsfolk, originalare etc.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-03-06 17:53
Ursprungligen av Doktor G:

[...]
En sådan maskin skulle vara perfekt för alla som behöver lite mer kraft än en mini, vill ha mer utbyggnad än vad iMacen ger men som inte vill köpa en dyr dator med mer processorkraft än vad man behöver. Tänkt målgrupp hemanvändare, spelare, kontorsfolk, originalare etc.

Jag är med dig, men konceptet frontalkrockar med Apples - och kanske fr.a. Jobs - föreställningar. Man köper en ny dator var tredje år - med AppleCare - och slänger den sedan.

Jaha...

Asså... jag vet inte om det e någon större idé att sitta här och klaga på priser och prestanda fram å tillbaka... Det e bara å acceptera den verklighet vi lever i... eller?

I alla fall... på tal om sura äpplen och bita i...

Hade ju beställt en iMac 3,06 - 500GB - 4GB RAM - 8800GS - Apple care - Vesa mounting adpt för 21.000:- (allt detta dagen innan den nya kom)

Orden blev annulerad av apple... hur det slutade???

iMac 3,06 - 1TB - 4GB RAM - 130GT - Apple care - Vesa mounting adpt för 25.500:-

That´s Life!!! Bäst för tjejen att hon blir glad för sin nya "sitta och jobba med sina foton" present... och att jag får l-gga en j-la massa

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-03-07 13:34

Lyxfällan nästa.

Drabbar ingen fattig

Bevaka tråden