Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Alu iMac24" fryser vid uppstart

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min 24" intel alu iMac har börjat låsa sig när jag skall starta upp den. Får bara en grå skärm, men efter en massa försök och lite vila så går den igång. Jag har för mig att jag hjälpt en polare som hade samma problem för ca 1 år sedan och det var inte så svårt, men nu kommer hittar jag inte tråden om hur jag gjorde.

Jag förmodar att problemen kommer av en felaktigt avstängd dator (direkt med powerknappen) innan en uppdatering var helt klar. (Dumt jag vet, men hade bråttom till flyget.)

Är det någon som har något tips på hur jag kan lösa detta?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-03-18 11:56

Du kan börja med att starta datorn från systemskivan och se om hårddisken behöver repareras med Skivverktyg.

Vilken uppdatering var det som avbröts? Man kan ju prova att starta från installations-DVDn, och ladda ner och installera den uppdateringen igen.

Men en sådan dum manöver brukar nog till slut leda till ominstallation av hela systemet, tyvärr...

Men prova allra först tipset från föregående inlägg - att köra Skivverktyg.

Och har du tillgång till andra verktygsprogram, t.ex Diskwarrior eller TechTool, så kan du prova dem också, och se om de kan reparera felet.

Arkivera och installera rakt av är kanske enklast och snabbast.
/Lennart

Jag lyckades lösa problemet genom att starta i felsäkert läge och reparera alla filbehörigheter. Tack för tipsen!

1
Bevaka tråden