Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur bäst ominstallera krånglande 10.5?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

MItt 10.5.6 har plötsligt börjat krångla och hänga sig (se separat tråd). Jag måste nog ominstallera p g a detta. Jag har en färsk Timemachine-backup (både före och efter krånglet). Finns det nån risk att installera från dessa eller att t ex välja "Arkivera och Installera"; att det följer med några skadade inställningar o dyl?

Ja det gör det, men jag skulle nog tycka att det var värt ett försök.

Ursprungligen av gabriel.fjellander:

Ja det gör det, men jag skulle nog tycka att det var värt ett försök.

Nu har jag arkiverat och installerat, men det hängde sig direkt i alla fall. Blir nog en ren installation nu. Frågan är om mina Timemachine backuper, kan ställa till det igen?

Jag hade ett problem som löste sig igår med att först Reparera Skiva (Obs! Alltså det alternativet man får om man bootar från installationsskiva och går in under verktygsprogram och skivverktyg, inte alternativet "Reparea skivbehörigheter" i Skivverktyg) och sedan Arkivera och installera. Mitt problem sammanfattas med följande upptäckta problem:
- Nya ikoner behölls ej i dock efter omstarter
- Personliga inställningar i systemet sparades ej efter omstart
- Jag kunde inte byta skrivbordsbakgrund
- AirPort fick problem. Jag hittade nätverket, hittade nätverksenheter men jag kunde inte ansluta till något
- Jag fick för mig att batteriresurserna kändes extremt dåliga under den här perioden
- Det tog väääldigt lång tid att starta upp

Jag kan inte komma på vad jag uppdaterat senast innan problemen uppstod, men jag har för mig att det var någon iTunes-uppdatering. Ska dock inte kasta skit på den uppdateringen i förhand, för det kan ju lika väl vara något annat.

Något som jag upptäckte efteråt var att jag inte kunde logga in med mitt administratörslösenord. MacBooken kände inte igen det. Jag googlade och förstod att det var ett ganska vanligt problem efter Arkivera och installera, men att det kan avhjälpas genom att starta om datorn med installationsskivan igen och gå in under Verktygsprogram och Återställa lösenord. (Vilket känns ganska läskigt. Ska man kunna återställa folks lösenord så lätt?!)

Och förresten, det gamla systemet arikveras ju och läggs i någon mapp på disken. Var finns den och kan jag radera den/flytta den till extern disk för att spara utrymme på MacBooken?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-22 15:15
Ursprungligen av henkebarn:

Och förresten, det gamla systemet arikveras ju och läggs i någon mapp på disken. Var finns den och kan jag radera den/flytta den till extern disk för att spara utrymme på MacBooken?

Direkt i rooten på hårddisken. /Previous Systems

Ursprungligen av acke:

Direkt i rooten på hårddisken. /Previous Systems

Thanks! Och det kan jag flytta till en extern disk eller kanske till och med radera, eller? För att spara plats, som sagt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-22 17:26
Ursprungligen av henkebarn:

Thanks! Och det kan jag flytta till en extern disk eller kanske till och med radera, eller? För att spara plats, som sagt.

Den går ändå inte att starta ifrån och den innehåller bara det gamla Mac OS X så jag har svårt att se vad du ska ha den till. Släng den!

1
Bevaka tråden