Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ljud i iMac och MacBook

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-03-14 12:49

Hej!

En korkad fråga kanske; jag står inför att skaffa antingen en iMac 24" eller en MacBook 13".

MacBooken har:
"Kombinerad optisk digital linjeingång/analog linjeutgång (miniuttag)
Kombinerad digital linjeutgång/analog linjeutgång (miniuttag)"

medan iMacen har
"Uttag för hörlurar och optiskt digitalt ljud (ministereokontakt)
Ljudingång/optisk digital ljudingång (ministereokontakt)"

Som jag har min Dell (jaja, jag vet...) kör jag ljud ut från ljudkortet in i min vanliga stereo, och även ljud in från stereon till datorn. Bra när jag överför vinyl till mp3, min dator funkar alltså som en vanlig bandspelare. Funkar det på iMacen? Det står ju "optisk digital"? Medan MacBooken verkar vara analog. Eller...?

Grej nummer två; vad finns det för fiffigt program till Mac där jag taggar mp3-filer, typ Tag&Rename? http://www.softpointer.com/index.htm

Calle S

  • Medlem
  • 2009-03-14 17:03

Min macbook är av senaste snitt och har optiskt ljud ut/in. Så det står bara lite olika helt enkelt. Som alltid, så har tillverkarna problem med att vara konsekventa...
Så ja, det fungerar att föra över vinyl till MP3. Du kan ju köra genom Garageband som följer med! Det planerar jag att göra...

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-03-14 17:49

Ok tack. Så det ska vara samma på iMacen fast de skriver annorlunda?

  • Medlem
  • 2009-03-14 17:49

Det borde vara så, ja.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-03-14 17:51
Ursprungligen av jac:

Det borde vara så, ja.

Hmmm... jag måste nog kolla det noga. Trist att behöva köpa separat ljudkort, annars...!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-03-14 18:13

Det är en analog ingång också. Det ser man optiskt. Dig it all. Audacity är bra att spela in med.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-03-14 18:42
Ursprungligen av PF:

Det är en analog ingång också. Det ser man optiskt. Dig it all. Audacity är bra att spela in med.

Ok, så ljud ut/in till normal vanlig svenne-förstärkare inget problem? Tack!

Ursprungligen av Calle s:

Ok, så ljud ut/in till normal vanlig svenne-förstärkare inget problem? Tack!

Tänk på att det är LINJENIVÅ in, inte MIC-nivå in.

Ansluter du t ex ett spelar-headset via två pluggar kan det bli problem med micen.

Om du däremot använder LINE-OUT på din stereo till macens analoga ingång.
Kabeln blir väl troligen en vit och en röd RCA som går ihop till en 3.5mm plugg.

(Analoga och digitala in delar samma ingång, men om det skall var digitalt så är kontaten mkt längre - den når längre in i macen)

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-03-15 13:56
Ursprungligen av Goflorp:

Tänk på att det är LINJENIVÅ in, inte MIC-nivå in.

Ansluter du t ex ett spelar-headset via två pluggar kan det bli problem med micen.

Om du däremot använder LINE-OUT på din stereo till macens analoga ingång.
Kabeln blir väl troligen en vit och en röd RCA som går ihop till en 3.5mm plugg.

Ja, det är så jag kör nu; två pluggar från stereons ut-signal och liten 3.5-plugg till datorn, och samma från stereons in-signal.

Ursprungligen av Goflorp:

(Analoga och digitala in delar samma ingång, men om det skall var digitalt så är kontaten mkt längre - den når längre in i macen)

Aha. Därför var jag lite förvirrad. Samma uttag, alltså. Tack!

Gött mos!

Det där med "Mic in" eller "Line in" kan vara hemskt rörigt innan man får kläm på det.

Om man vill anluta "PC-mickar" (avsedda för Mic-in) till sin Mac finns det små förstärkare från bland annat Griffintechnologies om jag inte minns fel.

Alternativ B är att använda en USB-mic...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-03-18 10:25

Eller så ansluter man bara hörlurar och sen pratar man, den mik som finns på datorn är helt OK.

1
Bevaka tråden