Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad har jag? 906 eller 908 album?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur kommer det sig att iTunes visar 906 album i huvudfönstret (det första visningsläget), men 908 album i omslagsläget? :S

Jag har importerat merparten av musiken det senaste halvåret, så taggarna torde uppenbarligen vara rätt för de allra flesta album. (Är mycket pedant.)

Frågan är hur jag ska hitta de två album som felar, så att visningen kan bli "rätt"? Att kasta ut musiken och dra in den i ett nytt, fräscht bibliotek från scratch känns inte så roligt med tanke på alla spellistor och betygssatta låtar.

Hjälp, hjälp, hjälp. I-lands problem, javisst.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-03-17 22:44

Du får väl bläddra igenom albumen i det ena visningsläget medan du skriver ner dom i tur och ordning på ett låååångt papper . Och sedan likadant i det andra visningsläget. Och jämföra listorna.
En u-lands lösning på ett i-lands problem!

Allvarligt ingen aning men kunde inte låta bli

Hah, ja du.. Jo, men visst! Jag tar det i helgen.

Näe, men det kanske har med rättigheter eller något att göra det här problemet?

Jag har samma "problem". 362 album i "listvyn" och 378 i "gridvyn"... Och jag känner så väl igen det här problemet! Måste tänka lite, fast det är svårt med Koops ljudvågor i luften.

Intressant att se att det finns andra med samma bekymmer. Vi löser det här tillsammans!

Koop, ahh.. Finns det bättre på kvällskvisten?

Ursprungligen av Snabeldrake:

Koop, ahh.. Finns det bättre på kvällskvisten?

Jag tror inte det.

Här är en mycket färsk tråd som tar upp det, som vi kan hålla lite koll på. Misstänker kanske ändå taggar, trots att jag är anal med dem. Antingen det eller ser iTunes på antalet album på olika sätt beroende på vy.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-03-17 23:57

Jag har ett betydligt mer lätthanterligt iTunesbibliotek. 112 artister i list-vy och 113 i grid-vy. Det kan helt förklaras av två otaggatde ljudfiler som räknas med som ett "okänt album" i grid-vyn men som inte syns i album-kolumnen i list-vyn. Logiskt. Men för Capeman diffar det på 14, fastän du är anal i taggningen?

Tittar jag istället på artister så blir det 48 i list-vyn och 52 i grid-vyn. Och trots att jag har såpass litet antal att räkna till enligt u-landsmetoden beskriven ovan så får jag inte ihop det exakt var felet är, men jag är övertygad om att det har att göra med att jag varit överanal utan att vara helt konsekvent när jag taggade några samlingsskivor...

Här en aktuell internationell tråd i samma ämne:
iTunes album count is different in list and grid views - Mac Forums

Tack IngoX, det var den tråden som skulle legat i mitt inlägg ovan men som nu istället blev lätt obegripligt!

Jag har inga "Okända Album" i iTunes. Vad som däremot kan hända att man missar, i enstaka fall, är Albumartist eller markeringen för samlingar. Fast jag tror att just "samlingar"-inställningen inte är boven i dramat eftersom jag brukar upptäcka sådana misstag rätt kvickt.

När det gäller Artister så diffar det på en för mig. 101 i listvy och 102 i gridvy. Skall gräva lite mer bland taggarna och se vad jag kan hitta.

Tror jag är det lite på spåret. Hade sju spår i iTunes som är demos jag skriver texter till. De behöver egentligen inte ligga i iTunes längre, det var bara tidigare som jag behövde ha dem i min iPod. De spåren hade inget album inskrivet i taggarna eftersom de inte finns på något album. Nu är jag nere i 371 album i gridvyn, men det diffar fortfarande en på artist.

EDIT: Kan tillägga att jag förr tydligen inte var lika anal med taggarna som jag är nu. Många gamla rippar saknar albumartist... Borde egentligen rippa om hela samlingen eftersom jag skulle vilja ha lite högre kvalitet på ripparna, och då skulle jag en gång för alla kunna göra alla taggarna 100%. Men det tar ju en hel semester...

EDIT2: Är nu nere i 370 i gridvyn men vet inte varför. Går igenom hela katalogen (Gah!) och ser till att alla album har Albumartist. Likaså ser jag till att exempelvis en dubbel-CD har rätt antal "Discar" taggat. Har även markerat ett album som Compilation, hade missat det och kan mycket väl ha med "problemet" att göra.

Senast redigerat 2009-03-18 01:29

Hur har det gått för dig, Snabeldrake? Jag fixade till så Albumartist var ifyllt på alla spår och att album med flera skivor hade rätt antal i "Disc"-taggen. Tog ett tag... Tyvärr hjälpte det inte nämnvärt. Har fortfarande 362 album i listvyn och 370 i gridvyn.

Jag har suttit hela dagen med mitt stackars bibliotek. "Feltaggade" låtar/album är svåra att finna, och värre blir det naturligtvis - ju större biblioteket är. Det vore fint om det hade gått att utarbeta en smart spellista som visar var det är fel. Är det något ni sakkunniga tror går att göra?

Fältet för <Albumartist> är bara något jag fyller i vid samlingsalbum med olika artister. Detta är kanske fel approach? Att få alla taggar att stämma till 100% lär hur som helst ta en hel semester, ja..

Några okända artister eller okända album har jag inte. Jag har alltid skött all "filhantering" direkt i iTunes, aldrig taggat på något annat sätt eller fipplat med musiken i Finder.

När det gäller artister visar sig 2889 stycken i listvyn och 2234 i gridläget, förklara det Capeman!

Ett fiffigt program som verkar kunna hjälpa förvirrade själar (som mig), är beaTunes: http://www.beatunes.com/ beaTunes har något som kallas "Library inspection", en funktion som genererar en lista på sådant som inte stämmer eller bör ändras för konsekvensens skull.

Tack IngoX, för att du tipsade om iTunes-tråden på Macrumors! Det är bevis på att fler har det som vi. Tack också till er andra, för ert tålamod med mina dumma frågor.

1
Bevaka tråden