Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Prov: Powerbook-historia

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

99mac presenterar idag ett nytt kunskapsprov inom kategorin hårdvara. Hur mycket kan du egentligen om Apples bärbara datorer? Med Powerbook serien har man introducerat mängder av nya funktioner & finesser långt före PC-branschen och nu vill vi se om du verkligen känner till vilka och när det lanserades?

Bland kunskapsproven hittar du nu provet "Powerbook Historia #1" där vi börjar redan på åttiotalet och jobbar oss fram till dom allra senaste modellerna.

Precis som tidigare är det 12 frågor, du har 4 alternativ och endast 2 minuter på dig att svara på alla frågor - annars diskvalificeras ditt svar. (10 sekunder per fråga).

I sann 99mac-anda använder du dig inte av Google och andra hemsidor som hjälp, visa istället vad du personligen går för.

Du hittar proven under fliken "Kunskapsprov" ovan. Lycka till!

Yessss! Min första spik!

Allt annat vore vore förstås pinsamt, med tanke på att jag har arbetat med de flesta generationernas Powerböcker - PB 100, PB 5300, PB 190, PB 1400, PB 3400, PB G3 250 MHz, PB G3 292 MHz, PB G3 400 MHz Bronze Keyboard och TiBook 1GHz/15". Dessutom har jag försökt lyfta en sådan där 8-kilos som jag inte kan avslöja namnet på här...

/Göran

Göran: Ett svar var fel, så det betyder...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jon Adolfsson
Göran: Ett svar var fel, så det betyder...

Öööh, va!? Om du menar att jag har använt otillåtna kombinationer i min uppräkning ovan är det bara för att inte avslöja för mycket för kommande testdeltagare... (Vad är det du inte tycker stämmer?)

/Göran

Det borde finnas en tråd som man bara kom åt om man skrivit provet så man kunde skrika ut sin ev. förtvivlan över sina kunskaper/frågorna.

Maila till guru@99mac.com så ska jag försvara eventuella frågeproblem etc.

Inte faan hade väl första TiBooken xxxxxxxxx?

(ändrat för att inte förstöra för andra som ska göra testet)

Senast redigerat 2003-04-15 14:37

Jo det hade den. Liksom alla andra TiBook:ar.

12 av 12, känns bra.

Har varit nära tidigare, men då har diverse fel smugit sig in.

Detta måste vara den bästa provet än så länge, frågorna var konkreta och inte luddiga som man sett i tidigare prov.

Starkt jobbat!

  • Medlem
  • 2003-04-15 14:49

11/12, bommade på näst sista frågan. Jag tänkte rätt från början men ångrade mig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-15 18:30

12 av 12. Svårare frågor tack.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2003-04-15 19:32

Hm...om man nu lyckas med 12 av 12 frågor, hur kan det då komma sig att man enligt brevet man får visar att man har haft 96% rätt? Hmm.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2003-04-15 19:41

Andra frågor:

Apple har tillverkat flera datorer som bara lanserats i speciella länder. I Japan introducerade Apple en mycket lätt och liten PowerBook med bra prestanda. Vilken var det?

Endast 1 PowerBook med 68k-processor hade matematikprocessor. Vilken?

Vad händer om man startar en PowerBook och håller tangenten T nertryckt?

PowerBook 5300 hade en lillebror med 68k-processor. Vilken?

Det lysande Äpplet i locket på PowerBooks introducerades med vilken modell?

till att börja med

Något irriterande att missa första spiken pga att man läser fel....

Citat:

Skrevs ursprungligen av bollman
Andra frågor:

Apple har tillverkat flera datorer som bara lanserats i speciella länder. I Japan introducerade Apple en mycket lätt och liten PowerBook med bra prestanda. Vilken var det?

Endast 1 PowerBook med 68k-processor hade matematikprocessor. Vilken?

Vad händer om man startar en PowerBook och håller tangenten T nertryckt?

PowerBook 5300 hade en lillebror med 68k-processor. Vilken?

Det lysande Äpplet i locket på PowerBooks introducerades med vilken modell?

till att börja med

Du gör mer nytta om du mailar dom till guru@99mac.com så att dom kommer med i nästa "Powerbook Historiaprov #2" istället

Jag fick alla rätt

Men jag är besviken på sista frågan. Tog bort text så inget svar avslöjas /Jon

Rätta detta omdelbums tack!

Senast redigerat 2003-04-16 08:11

Jag har rättat till frågan! Kom ihåg att skicka ev. synpunkter till guru@99mac.com.

1
Bevaka tråden