Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vill byta färg på menyraden

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej haloj!

Försöker efter några dagar av macbook-ägare byta färg på den översta mac-baren, dvs den som är silver/grå från start.

Sett två screenshots där den är dels vit och på en annan svart.
Försökt med lite enklare meck med teman osv, men inte direkt fixat det.

Tips?

Ursprungligen av gurkburk:

Försökt med lite enklare meck med teman osv

Det vore bra om du berättade vilka "meck" du har försökt med, så slipper du få tips om samma saker en gång till.

Det underlättar också om du berättar vilken version av operativsystemet du kör. Jag förmodar att du kör 10.5, men vi vet ju inte säkert. Du har kanske köpt en begagnad MacBook som kör 10.4.

Jag har MacOS 10.5.6, har en ny macbook unibody.

Kan inte riktigt komma på vilken nytta det skulle göra att lista dom enklare saker jag försökt med som INTE är rätt, men i princip begränsar det sig till en hel del googlande, utan att få tag i en lösning

Ursprungligen av gurkburk:

Kan inte riktigt komma på vilken nytta det skulle göra att lista dom enklare saker jag försökt med

Jag har sett ett antal trådar där frågeställaren lämnar för lite information...
Han får några tips i tråden...
Han återkommer och berättar att "det där har jag redan provat"...
Och så är man tillbaka på noll igen.

Ser du ingen nytta med att göra sitt bästa för att försöka undvika sådant slöseri med tid?

Senast redigerat 2009-03-17 08:56
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag har sett ett antal trådar där frågeställaren lämnar för lite information...
Han får några tips i tråden...
Han återkommer och berättar att "det där har jag redan provat"...
Och så är man tillbaka på noll igen.

Ser du ingen nytta med att göra sitt bästa för att försöka undvika sådant slöseri med tid?

Jo självklart, men det beror ju lite på vilken typ av problem det handlar om också, jag trodde inte riktigt att ha färg-teman i ett operativsystem var så komplicerat till en start utan blev mest frustrerad när jag dels inte löste det på egen hand och sedan faktiskt inte hittade något via google osv, det är lite överraskande, men jag antar att man får lägga ned projektet tills vidare, eftersom det blir en överväldigande mängd jobb att skapa egna ikoner med mera, för varje enskilt program, och det är inget jag vill behöva göra.

Att få den vit är ju inga problem bara gå in i systeminställningar och välj Skrivbord och skärmsläckare, och under skrivbord kryssa i Genomskinlig menyrad.

Ursprungligen av Mikael E:

Att få den vit är ju inga problem bara gå in i systeminställningar och välj Skrivbord och skärmsläckare, och under skrivbord kryssa i Genomskinlig menyrad.

Hehe jo, det har jag förvisso faktiskt testat

Jag har t.ex. hittat något som heter shapeshifter, vilket inte går att använda till 10.5 ännu, och sökt en hel del på om det går att använda det ändå vilket somliga hävdar med en del eget konfigurerande osv.

Jag är bara förvånad över att ett operativsystem som macOS, som i mina ögon lever mycket på att det är ju estetiskt och praktiskt, inte har möjligheter att hantera teman (på något uppenbart sätt, iaf). På något sätt måste det ju gå tycker jag.. I värsta fall måste man ju kunna byta färger manuelt, och om så går bör det ju finnas färdiga "templates" att ladda ner dessutom...

Edit:
Hittade en skärmdump ifrån ett desktop som har samma menyfärger som jag vill ha, det är från "Esa" här på forumet:

http://www.99.se/attachments/mac-os-x/20514d1234605814-posta-ditt-os-x-screenshot-haer-bild-1.jpg

Man kunde tänka sig att googla på black menu bar os x.
Då kanske man kunde hitta en steg-för-steg-förklaring.

Men man vet ju aldrig. Själv skulle jag inte ge mig in och peta där, eftersom det alltid är viktigast att maskinen funkar. Men man vet ju aldrig. Det kanske är värt det.

Om man googlar och hittar något.

Ursprungligen av Björn Malmehed:

Man kunde tänka sig att googla på black menu bar os x.
Då kanske man kunde hitta en steg-för-steg-förklaring.

Men man vet ju aldrig. Själv skulle jag inte ge mig in och peta där, eftersom det alltid är viktigast att maskinen funkar. Men man vet ju aldrig. Det kanske är värt det.

Om man googlar och hittar något.

Haha, klockrent.

Ursprungligen av Björn Malmehed:

Man kunde tänka sig att googla på black menu bar os x.
Då kanske man kunde hitta en steg-för-steg-förklaring.

Men man vet ju aldrig. Själv skulle jag inte ge mig in och peta där, eftersom det alltid är viktigast att maskinen funkar. Men man vet ju aldrig. Det kanske är värt det.

Om man googlar och hittar något.

Jag håller med ovanstående post om att det var klockrent, även om det antagligen skrevs för att försöka vara så otrevligt som möjligt på ett intelligent sätt, inget jag tycker är direkt vettigt i ett forum, sak samma, feedback är alltid bra
Jag tror den sarkasm du skriver med kommer ifrån att jag kanske inte riktigt utvecklade ordentligt vad jag försökte få till.

Jag har läst om just den metoden du länkade till, fast jag är tvärsäker på att det var på en annan sida, primärt ska man ersätta 2st "systemfiler", en .rsrc och en .bin fil, och jag antar att vad detta gör är dels byter bakgrunden till svart, och ändrar färger på texter till vitt, enkelt sammanfattat.
Problemet med denna metod är att alla ikoner till höger (klocka, batteri, etc..) blir svarta fortfarande.
I din länk fanns faktiskt en fil postad som innehöll just nya VITA ikoner, så "halva inne", kan man väl säga, men ett problem kvarstår:
Samtliga nya ikoner man lägger in, för att nämna ett exempel har jag en liten status-bar från mitt 3G modem, den är by default svart för att passa till den grå bakgrunden, och ser m.a.o helt dum ut mot en svart bakgrund, det blir liksom ett antal grå skuggor bara.
Sedan lägger man på fler ikoner som inte finns i "kitet" från början, kanske några status-ikoner ur winxp (från parallels alltså), och div. program man installerar i framtiden, som har just en liten status-ikon, som är svart och således ser konstig ut.

Detta gör att man antingen får sitta där med fula ikoner, eller lära sig hur man gör om varje ikon manuelt, vilket är för mycket jobb, då kan jag lika gärna ha den gråa menyn kvar.

Vad jag sökte efter var mer, en tema-inställning, jag tänkte att själva ikonerna, inkl. text som klockan, 3G-listen osv, kunde ställas in att istället för svart, helt enkelt vara vitt.
T.ex. att det fanns en fil som innehöll färgkoder där man glatt kunde byta ut #000000 mot tex #FFFFFF (eller vad man nu ska ha...).

Jag tror inte det jag vill ha går, men jag postade för att ta reda på det.

Ursprungligen av gurkburk:

Vad jag sökte efter var mer, en tema-inställning, jag tänkte att själva ikonerna, inkl. text som klockan, 3G-listen osv, kunde ställas in att istället för svart, helt enkelt vara vitt.
T.ex. att det fanns en fil som innehöll färgkoder där man glatt kunde byta ut #000000 mot tex #FFFFFF (eller vad man nu ska ha...).

Jag tror inte det jag vill ha går, men jag postade för att ta reda på det.

Njae, alltså ikonerna är ju bildfiler. Då måste man först kontrollera alla bildfiler och sedan processa dem och grejer så att något så smidigt sätt finns dessvärre inte.

1
Bevaka tråden