Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac mini frukost sovrums tv

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en lite fråga. Jag ska ha en mac mini vid min tv. den ska vara jobb/film dator. Nu undrar jag om man kan koppla till så att jag kan ha samma bild som jag har vid min tv och även kunna stänga av tv:n och gå till ett annat rum och titta på samma bild? Hur dubblerar jag bilden eller tripplar den. utan att förlora jätte mycket kvalité?

Inte för dyra lösningar så billigt så möjligt, VGA / DVI lösning?

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2009-03-16 20:48

Om du ska ha, så ska du ju ha den nya modellen och den har dubbla utgångar. En minidisplay-port och en mini-DVI. Du får med en konverter mellan mini-DVI -> DVI och Apple har minidisplayport -> DVI och sen en DVI-HDMI i önskad längd.. Sen är det bara att konfigurera minin så att du visar samma bild på båda skärmarna.

Lösningen kostar under 500 kr.

Låter kanon. bara en nackdel jag har lcd och crt som inte har HDMI så om jag inte köper en ny tv kan jag inte använda det. Men jag har sett att det finns dvi och vga splitters är de något att ha eller är det bara billigt skräp som försämrar bilden?

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2009-03-16 22:35

Du har väl DVI eller DSUB-port på din LCD? och CRT-skärmen har väl samma, beroende på årsmodell. Apple har konverteringssladdar både till DVI och till DSUB.

Med minin kommer det som sagt en mini-DVI-> DVI kabel. Bara att koppla på en DVI kabel och smacka in den i din teve.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-17 08:20

Det finns VGA splitters som kan fungera, beroende på dina skärmars förutsättningar. Mac mini (inte den nya) har ju bara en bildskärmsutgång och därför är din enda möjlighet att skicka samma signal till alla mottagare. Jag tolkade det som att det är just det du vill göra. Förutsättningen är att båda skärmarna klarar av samma upplösning. Sedan klarar inte vga en allt för hög bandbredd. Gissar dock att DVI bör klara mer. De splitters du kan köpa är antingen bara en förgreningen eller en box som grenar och förstärker signalen. Jag skulle tro att du får problem utan förstärkning om kabeln skall vara längre än kanske 4meter (totalt). Dvs 1m till ena skärmen och 3meter till andra. Om den är längre kan du behöva förstärka signalen. Mitt förslag är att gå till kjell & Co och be dem om hjälp, var försiktig med förpackningarna så kan du lämna tillbaka det om det inte skulle fungera.

Lycka till!

1
Bevaka tråden