Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med album som blandar ihop sig

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har ett litet märkligt fel.

Har en iPhone 3G 16 GB som är kopplad mot en Mac mini med iTunes 8.1. Jag synkar ingen musik eftersom minnet är förhållandevis litet, utan jag drar musiken jag vill ha till min iPhone.

Nu har det uppstått ett litet märkligt problem som jag inte riktigt kan härleda. Jag har två album som båda heter "The Very Best Of", ett med Lee Ritenour och ett med Prince. Båda ligger i iPhonen. Vad som händer om jag börjar spela en låt ur ett av albumen är att "tappar" jag för att få fram listan med spår på albumet dyker även det andra albumets spår upp där. Lika på båda skivorna. Detta dyker alltså enbart upp under "Now Playing"-vyn, inte om man tittar på spåren via "Artist - Album".

Jag började rota bland taggarna, och trodde att jag kanske var något på spåret när jag insåg att Ritenour-albumet saknade "Albumartist" som jag brukar vara noga med att skriva dit. Men efter att jag fixat det och skickat över albumet igen var det ändå samma sak.

Jag vet inte om detta har varit uppe tidigare. Kunde inte hitta något och det var svårt att veta vad man skulle använda för termer för att söka.

Har bifogat två bilder för att visa vad jag menar.

Jag har samma problem. Tyvärr är den enda lösning jag kommit på än så länge är att döpa om alla "Greatest Hits"-album till t.ex. "The Very Best Of Prince" "The Very Best Of Bob Dylan" etc.

Inte den vackraste lösningen, men man slipper det irriterande med att album från olika artister blandas ihop under Album-fliken.

Tack för svaret!

Riktigt irriterande, men jag tror i så fall att jag låter det vara. Jag är ganska anal när det gäller hur mitt bibliotek är taggat, och det är viktigare att det ser okej ut i Front Row än på iPhone. Men ändå riktigt surt. Ingen annan som har problemet?

EDIT: Efter lite googlande hittar jag någon som föreslår att man använder "Grouping" för att lösa problemet, men det känns inte riktigt bra. Otroligt att det verkar som om problemet funnits sen någon gång förra året och inte är åtgärdat...

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-03-24 07:25

Jag hade samma problem förut och för mig hjälpte det att fylla både Artist och Album Artist... men det räcker alltså inte?

Ursprungligen av kainen:

Jag hade samma problem förut och för mig hjälpte det att fylla både Artist och Album Artist... men det räcker alltså inte?

Tyvärr inte. Jag har gått igenom vartenda album nu och sett till att både Artist och Albumartist är ifyllda, men icke... Trodde också det var det som var problemet från början... I och för sig tycker jag inte att det är något jätteproblem eftersom jag aldrig använder gridvyn, styr iTunes nästan uteslutande via Front Row eller iPhone, men det stör mig att man inte kan lösa problemet!

Vad som dock är ännu mer irriterande är att iPhone slår ihop album med samma namn (fast olika artister) i "Now Playing"-vyn. Sjukt att de inte löst det. Fast det är ämne för en annan tråd, om det inte har något slags samband med detta problem.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-03-24 10:07

Det låter som ett fall för Apples BugReporter. Passa på nu medans 3.0 beta testas!

1
Bevaka tråden