Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

E-post från 99 trots "nej tack"...

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2003-04-15 10:35

Jag får just nu en hel del e-post från "99" trots att jag som förval i mina inställningar har kryssat i att administratorn _inte_ skall skicka e-post.

Det finns inte heller någon unsubscribe-länk i e-postet, vilket det väl måste göra när det är massutskick eller något man själv inte bett om att få?

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2003-04-16 09:35

Jag tog tydligen upp ett ämne som ingen administratör var villig att svara på. Vad är det ett tecken på?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-04-19 11:07

Problemet drabbar mig också. Jag har sagt "nej" till e-post från 99mac, men får fortfarande ett brev varje gång någon svarat på ett av mina inlägg. Väldigt enerverande.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Rasmus
Jag tog tydligen upp ett ämne som ingen administratör var villig att svara på. Vad är det ett tecken på?

Att de som jobbar frivilligt med 99Mac kanske inte har tid att svara på din fråga kanske?

/Ola

när nya 99mac gick igång tror jag att det var en default inställning att man fick mejl så fort någon skrev i en tråd man skrivit i själv. när man sedan ändrade den grejen i inställningarna, så var tråden fortfarande 'infekterad' av detta. har inte undersökt om det går att besöka tråden och ändra där.

edit: knas

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2003-04-21 12:53
Citat:

Skrevs ursprungligen av sugplopp
när nya 99mac gick igång tror jag att det var en default inställning att man fick mejl så fort någon skrev i en tråd man skrivit i själv. när man sedan ändrade den grejen i inställningarna, så var tråden fortfarande 'infekterad' av detta. har inte undersökt om det går att besöka tråden och ändra där.

edit: knas

Det är inte dessa "notice"-mail jag får utan uppmaningar att besöka och logga in på diverse 99-sajter. Sajter där jag redan är aktiv...

edit: stavfel

Senast redigerat 2003-04-21 13:03
  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2003-04-21 13:02
Citat:

Skrevs ursprungligen av Taz_1999
Att de som jobbar frivilligt med 99Mac kanske inte har tid att svara på din fråga kanske?

/Ola

Antagligen inte eftersom dom varit aktiva i trettioelva andra trådar sedan jag skrev detta inlägg. Trådar som jag inte tror dom hade prioriterat framför sin egen "feedback"-avdelning om dom hade för avsikt att bemöta förfrågningar på ett schyst sätt.

Har tidigare lagt märke till att man är känslig mot kritik och gärna tar avstånd från frågor som kan ha negativ inverkan på forumet. Speciellt när kritiken är befogad...

Allt jag vill veta är ju om det finns någon möjlighet att slippa eposten från 99-sajterna? Eftersom jag har ställt in att jag inte vill ha någon epost från administratörerna trodde jag att så skulle vara fallet "by default". Men tydligen inte... Eftersom jag inte heller hittar någon "unsubscribe"-länk i eposten jag får kanske det inte ska gå att "komma undan"?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Rasmus
[B]Antagligen inte eftersom dom varit aktiva i trettioelva andra trådar sedan jag skrev detta inlägg. Trådar som jag inte tror dom hade prioriterat framför sin egen "feedback"-avdelning om dom hade för avsikt att bemöta förfrågningar på ett schyst sätt.

Jag tycker du är fel ute som andra som har klagat på samma sak tidigare. Du har registrerat dig på en webbplats som drivs av frivilliga där syftet är att samla ihop en bunt människor med liknande intressen och göra det möjligt att diskutera detta. För att hålla diskussionerna lite levande och locka tillbaka folk till siten så skickas det ett epostmeddelande då och då. Vet inte vad frekvensen kan vara men jag har sett ett ungefär en gång i månaden. För detta meddelande flyger du mer eller mindre i taket och rör upp himmel och jord dels över att någon är så fräck att de skickar dig ett epostmeddelande och dels att de inte tar sig tid att svara på dina frågor om varför i hela friden de skickar dig detta epostmeddelande. Du drar direkt höga växlar och kallar din kritik berättigad och insinuerar att de som driver siten har skumma avsikter med sina meddelanden och att de försöker skyffla kritik under mattan. Två ganska allvarliga anklagelser att slänga ur sig om det arbete som frivilliga utför och i mina ögon är det att kliva över gränsen helt och hållet. Om du tog av dig alluminiumfoliehatten och en stund och lugnade ner dig så kanske du skulle förstå att:

1. Det är frivilliga som jobbar med detta, kritik passar sig inte, absolut inte på det lättvindiga sätt du slänger ur dig det ena efter det andra.

2. Frivilliga kan begå misstag, eftersom det helt enkelt är en smula komplicerat att skicka 3000 meddelanden där man flyttar adresser från ett system till ett annat, så kan det bli fel då och då. Gör då som vi andra och radera meddelandet innan du hoppar upp på tvållådan och håller ett tal om skumma administratörer och tankekontroll.

3. Frivilliga har begränsat med arbetstid, jag ser hellre att de svarar och deltar i andra trådar än att de svarar på din fråga, särskilt som du är helt fel ute. Frivilliga väljer dessutom själva vad de skall jobba med och jag ser inte att de har lovat någonstans att svara på dina frågor, särskilt inte som frågan diskuterats tidigare, använd sökmotorn.

Om du under dessa förutsättningar är mer intresserad av att klaga och smyga in lite fria fantasier i form av kritik, så finns det andra ställen på nätet att hänga på.

(Jag får 40-60 spam om dagen och jag har konfigurerat mitt epostprogram att skicka alla dessa i papperskorgen. Behöver du hjälp med det så utnyttja detta forum det är bäst lämpat för: få hjälp med saker.)

/Ola

Problemet med e-postutskicken är att vi har separata system för forumet och för e-postlistan. Vi har helt enkelt inte haft några resurser i form av tid eller pengar att samordna dessa två system. Givetvis så tror jag det går att plocka ut enstaka adresser ut vår utskickslista, men att kryssa i rutan att du inte vill ha post från administratorn hjälper som du nämner inte.

Anledningen till att vi inte svarat på din fråga är att Björnström, (som sköter utskicken) precis som vi andra har tagit en välförtjänt påskledighet. Vi gör givetvis så gott vi kan, men tiden räcker helt enkelt inte till alla gånger. Jag tror Björnström kommer att se över mailsystemet, för att se om det går att införa en tydligare avanmälningsfunktion.

/M

Tillbaka ifrån påskfirande!

Sedan vi uppgraderade till version 3.0 följde inte rutan "tillåt administratören att skicka epost" med i importen (vi bytte system ifrån UBB till vBulletin).

- Vid uppgraderingen har vi mailat alla medlemmar på 99mac ett par gånger med inloggningsuppgifter eftersom inloggningen är förändrad och vi var oroliga för att medlemmar inte skulle kunna logga in igen.

- Vi har gjort ett utskick med inbjudan till 99forum.com, systerforumet som spinner vidare på 99mac:s livsstilsforum.

Det finns bara ett sätt att "komma undan" dessa email och det är att jag avregistrerar ditt konto på 99mac. Att vi tvingas skicka ut mail vid stora uppgraderingar av siten osv är något du får leva med.

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2003-04-22 10:01

Martin & Martin:
Tack för bra svar! Nu vet jag, då är det inga problem.

Taz_1999:
Det är inte lite du tar i, förstorar och förstärker. Givetvis kan du tolka mitt inlägg på säkert tio olika sätt. Vilket du bevisligen också gjorde... Dessutom kan du förvränga det och förstora upp det till de högsta av nivåer och därmed kasta en massa skräp på mig. Du skriver att jag går i taket. Jag känner mig väldigt sansad om man ska jämföra med ditt inlägg!

Givetvis fattar och vet jag att 99-sajterna drivs på ideell basis. Givetvis är jag medveten om att man kan göra fel (även om man inte utför sina saker på frivillig basis, som du skriver). Det är mänskligt att fela. Det enda jag var ute efter var ett svar, en liten förklaring till varför man får e-post trots att man har ett val där man kan välja att få eller inte få dessa utskick. Något som generellt brukar vara en fungerande "standard". Har man valt att ej få epost från administratören får man det inte heller. När så nu inte är/var fallet måste jag väl ändå få fråga vad det är som inte fungerar i det systemet?!

Martin och Martin gav mig två jättebra svar och nu vet jag varför jag får mail trots att jag i mina inställningar ha kryssat i att inte få dom. Det var allt jag sökte efter... Dina inlägg däremot, dom gav inte så mycket mer än högkvalitativ pajkastning.

99mac-gänget gör ett höjdarjobb och att ni står ut med personer som mig och Taz_1999 är beundransvärt. Det var aldrig min mening att "kritisera" (vilket tydligen är strängligen förbjudet enligt Taz). Jag hade bara en fråga som jag nu fått två bra svar på.

Tack för mig!

Rasmus: Att du inte fattar att dina inlägg är fulla med riktigt fula insinuationer tycker jag är synd. Att du inte begriper att det är så, gör nog att du inte riktigt förstår mitt inlägg heller.

Ful 1:

Citat:

Jag tog tydligen upp ett ämne som ingen administratör var villig att svara på. Vad är det ett tecken på?

Ful 2:

Citat:

om dom hade för avsikt att bemöta förfrågningar på ett schyst sätt.

Ful 3:

Citat:

Har tidigare lagt märke till att man är känslig mot kritik och gärna tar avstånd från frågor som kan ha negativ inverkan på forumet. Speciellt när kritiken är befogad...

Kritik är tillåtet, fula insinuationer tycker jag dock inte passar under de former som denna verksamhet bedrivs. Jag hävdar inte att jag har rätt i det, men det är min åsikt. Klart du har rätt att ställa en artig fråga och sådana brukar besvaras, men när du kryddar ditt inlägg med fula insinuationer enligt ovan så förstår jag att man att man väljer att prioritera andra saker. Inte så konstigt när det är frivilliga det handlar om.

Vad du i mina ögon gör är att:

1. Ställa en fråga om något som redan diskuterats:

http://99mac.com/forum/showthread.php?s=&threadid=21196&highlight=utskick

http://99mac.com/forum/showthread.php?s=&threadid=17202&highlight=mail

2. När du inte omedelbart får svar så kommer du med ful 1-3 ovan.

Utifrån detta så tycker jag faktiskt att du kliver långt över gränsen för vad som är lämpligt beteende. Men det är återigen min åsikt.

Att du påstår följande:

Citat:

Det enda jag var ute efter var ett svar, en liten förklaring till varför man får e-post trots att man har ett val där man kan välja att få eller inte få dessa utskick.

rimmar illa med hur du formulerar dina inlägg och hur du beteer dig.

Jag ber om ursäkt om jag tog i mycket i mitt inlägg men det tycker jag att du har gjort dig förtjänt av under omständigheterna.

/Ola

1
Bevaka tråden