Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Håller min Mac på att bli sjuk?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2009-03-16 18:19

Jag har en Mac Pro med 10.5.6, och den senaste tiden har den börjat bete sig som om den snart kommer att vägra starta. Jag är orolig!

• Om jag startar den från att ha varit avstängd, tar starten flera minuter. Först är skärmen grå med äpplet, som vanligt. Sedan blir den ljusblå väldigt länge, innan den kommer fram till Leopard-inloggnings-skärmen.
• Ibland när jag väcker den från vila och loggar in, låter Finder helt sonika bli att starta. Trots det kan jag till exempel starta Safari, och det funkar som vanligt. Aktivitetskontroll vill inte starta, så jag kan inte kontrollera vilka processer som lyckats komma igång och inte.
• När jag loggar ut och klickar på vila, händer på liknande sätt ingenting på ett par minuter, innan datorn suckar och somnar.
• Skivverktyg hittar en hel del fel. De där "Varning: SUID-fil ... har ändrats och kommer inte att repareras" har, vad jag läst, funnits med sedan Leopards början, men är det inte ett tecken på att något är fel i systemet? Vidare får jag fel behörigheter på CoreServices/FrontRow.app, iTunes och en massa saker som tycks vara bildspelseffekter i iPhotoAccess.framework. Skumt.

Jag har mig veterligen inte installerat något som bråkar med systemmappen. Finns det någon som har en ledtråd till lösningen, blir jag jätteglad.

Backa upp alla dina dokument NU.

Kolla i info om den här datorn om du kan hitta SMART-status på dina diskar.
Säger den ngt förutom normalt? Byt disk.

Annars;
Ge den ett rent system.

Ladda ner den feta COMBO-uppdateringen

Starta på Leopard-DVD'n, reparera det som går.
Välj "Arkivera och Installera " - ditt gamla system sparas
När installationen är klar kör du Combo-uppdateringen

  • Medlem
  • 2009-03-16 19:27

(gulp)

Tack för rådet!

På Smart-status står det "Kontrollerad", jag har för mig att det betyder normalt. Right?

Den säger ju inget alarmerande på ngt sätt.

Men om du har backupen fixad kan du ju bara garva om det går åt pipan....
Fortsätt med att renovera systemet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-16 23:56

Såna där långa starttider brukar kunna ha att göra med nätverket. Försöker den koppla upp sig mot något där adressen har ändrats? Kolla vilka grejjer som ska starta när datorn startas.

Ett altenerativ till aktivitetsmonitor är att skriva "top" i terminalen då kommer motsvarande igång i textform

  • Medlem
  • 2009-03-18 00:02

Goflorp: Nej, precis. Det är bara det suspekta i starta- och somnabeteendet som får mig att undra. Det är ju det första problem jag haft över huvud taget på den här datorn (ja men typ). Jag håller på nu, kvällstid, och försöker komma ihåg allt jag ska uppbacka. Till exempel iWeb-sidan (om det räcker med filen ur Application Support) och var alla mail hamnat (hur mycket backas upp av synkroniseringen i MobileMe, egentligen?), egna förinställningar i diverse grafik- och ljudprogram. Ja, hujeda mig. Men tack.

wonko: Jo jag förstår, men jag har inget nätverk och startobjekten (något iTunes helper, något Adobe resource blaha) har inte varit något problem tidigare. Jag är inte säker, men jag tror inte uppkopplingen kickar in innan Finder laddat klart. Eller?

Dr Boar: Åh, bra tips! Mottages tacksamt.

Jag, ringa användare, bugar mig tacksamt för mina kloka kollegors vänliga hjälpsamhet.

Kanske någon hårdvarukontroll av minnet som tar lång tid pga någon defekt?

Under OS9 tog uppstarten l_å_n_g tid (flera minuter) pga minnestest. Nytt, mer minne = längre uppstart. När min gamla PMG4 fick OSX blev starterna mycket snabbare. Å andra sidan har minneskontrollen (som ju också finns i OSX) blivit allt petigare med åren/uppgraderingarna, så att gamla minnen som passerat OSets nålsöga tidigare, inte längre få vara med och leka. För min G€ betyder det att kernel panics inträffar titt som tätt under Tiger medan allt är frid och fröjd under Panther.

Frågan är alltså om du klämt in mer minne i burken nyss (eller annan hårdvara).

Eller som sagts ovan: den är väl inte ute och letar efter en nätverksvolym av något slag?

1
Bevaka tråden