Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mörk bild i Leopard?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-24 22:53

Hej
Vet inte vilken kategori detta hamnar i. Så jag lägger den här, så får någon lägga om den om det är fel.

Jag har en Mac mini som är kopplad till en projektor via DVI.
Hade Tiger tidigare och allt funkade superbra. Färgerna var fina och klara i OSX och filmerna funkade klockrent även i märkate partierna.

Nu har jag bytt till Leopard och allt är mycket mörkare. Tetstade att göra en färgprofil för min projektor i Leopard, men det är så jäkla svårt att få till ngt bra. Tycker att vad jag än gör blir det inte helt 100.
Har även skruvat på inställningarna i projektorn såklart.

Hur kommer sig detta egentligen? Och kan nån hjälpa mig med ett smart tips om hur jag kan fixa det?

Jag har iof ingen minimac men om DEN funkar som Powerbooken så finns det ju 2 F-tangenter där man höjer och sänker ljusstyrkan... fast så himla enkelt kan det väl inte vara ??

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-26 10:46

det är sant.. ska testa det ikväll. men som sagt.. det BORDE inte vara så enkelt...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-03-16 08:53

Löste det sig? Använder sRGB men inte helt nöjd med det heller, det suger att man utan inställningar får bättre bild från t.ex. Windows XP.

Det kanske löses med Snow Leopard, som får samma gammavärde som i Windows? Men helt klart är att det är riktigt dåligt om man får en sämre bild på Mac än Windows, trots att Mac har inställningsmöjligheter?

En metod kan vara att ändra gammavärde till samma värde som Windows när man kör med projektorn.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-03-16 15:00

Jag hade ingen aning om att OS X körde med 1.8 och övriga 2.2 (eller 2.2 kände jag nog igen men inte tänkt mer på det). Om inte annat verkar det ju lovande med 10.6. Det är trevligt med dels ett initiellt område att försöka lösa och sedan en mer långsiktig eliminering av problemet

Att använda den där inbyggda kalibreraren i expertläge med TV-apparater och projektorer brukar inte bli så bra. Kurvorna den spottar ur sig blir ofta mist sagt konstiga och beror troligen på blidbehandlingkretsarna i apparaterna som hanterar kalibrerarens "testbilder" på ett helt annat sätt än riktiga bilder. Resultatet blir ofta krokiga kurvor och färgstick (ful bild).

Prova att utgå ifrån RGB eller sRGB, med projektorn "neutralt" ställd och kör sedan en kalibrering i enkelt läge för att ställa ljusheten. skit i kalibreringsverktygets "testbild". Spela in en testbild från TV och titta på denna istället när du justerar gamman. Ibland funkar detta över förväntan!

Man behöver också ställa projektorn så att man verkligen utnyttjar kontrasten. Det svarta ska vara så svart som möjligt, men utan att det mörkgrå slaggar igen och motsvarande i vitänden.

Jag har slitit mitt hår många gånger vad gäller projkalibrering under OSX. Jag vill göra egna avväganden, men hittar inget enkelt RGB-kurvverktyg som gör färgprofiler som man kan styra och ställa fritt efter hur egna testbilder ser ut. Det är riktigt uselt faktiskt. För windows finns bra gratisverktyg, men för OSX hittar jag inget vettigt ens om jag betalar tusenlappar.

Jag har köpt Spyder 2 PRO, men att göra manuella justeringar med den är rätt hopplöst segt och svårjobbat. Sällan blir kalibreringsresultatet perfekt från projektorer och TV-apparater med den, det verkar som även den luras av apparaternas bildförskönande kretsar. Rena R G B -skalor blir hur fina som helst, men när det sedan ska kombineras till vanliga bilder, hade man gjort det bättre själv manuellt.

Varför du fick mörkare bild med Leoparden är lite konstigt.
Det är inte så att du uppgraderat från tiger och blivit av med projekorns färgprofil? En vild gissning. Jag har nämligen just uppgraderat till Leopard och där rensades alla enga kalibreringar bort. Men jag hade arkiverat så jag kunde lägga tillbaka profilerna manuellt...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-03-19 11:43

Jag har ju "alltid" löst det mha använda sRGB eller Adobe's, frågan är bara varför den medföljande (från OSX) profilen för min projektor (Sanyo Z3) suger så hårt. Jag provade att kalibrera den lite lätt mot 2.2 och även den första bilden och det blev ju bättre.

Jag tror inte för min del det var bättre/sämre med Tiger.

1
Bevaka tråden