Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Informationssäkerhet på en Mac?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Västerås
  • 2009-03-14 11:29

Hej. Jag är ny på 99.se men kommer i framtiden att gå in på Mac-datorer och deras program. Vet ni varför? Jo, alla mina antagonister är utbildade på Windows program för PC och jag får inte ha mina dokument ifred för stöld och fildelning. Jag hoppas att få ha dessa ifred med MAC-datorer och deras program? Jag skriver böcker och då är det ju intressant att spionera på mig och knycka förhandskopior och sådant gillar jag inte då jag inte vill ge ut förhandsinformation om det jag skriver. Mvh Cia

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-03-14 13:43

Hej. Jag tror inte att din information blir mycket säkrare per se för att du byter plattform. Om någon medvetet vill stjäla din information så kommer de kunna göra det oavsätt vilken datorplattform du har. Lagra det du skriver på ett USB-minne och när du skrivit lägger du in minnet i ett kassaskåp.

Använd inte heller en dator med nätverksanslutning mot internet. Då har du uppnått en säkrare miljö.

Windows har stora problem med spyware som utsätter folk för informationsstöld och intrång, men detta är sällan riktad stöld utan det är ofta för att få kontroll över användarens surfvanor för riktad reklam, eller kontokortsstölder osv.

Det sämsta man kan göra är att väcka uppmärksamhet genom att skylta om att denna dator innehåller viktig information, lite som ditt inlägg här ovan som säger att du har något du vill skydda och vart det finns.

Men lycka till och du kommer säkert bli nöjd med köpet.

Så vad är din fråga egentligen? Om informationen är bättre skyddad för att du använder en Mac? Möjligtvis.. Men till syvende och sist hänger det ju mest på hur paranoid man är

Antagonister? Elever?

Aktivera FileVault med ett riktigt bra/svårt lösenord och/eller skapa en krypterad skivavbild med Skivverktyg.app där du lägger dina dokument. Det kan inte misslyckas.

Fortsätt gärna berätta hur du hade tänkt dig det hela.

Här finns ett par hundra (minst) gubbar och gummor som är rätt bra på sånt här.

Snabeldrake hr en bra poäng här.

Läs igenom lite vad Filevault är, aktivera det och GLÖM INTE BORT LÖSENORDET du knapapr in. Det finns inga "masterlösenord" eller "renoveringsskivor" eller "resetter" som fungerar.
Glömmer du lösenordet är dina data RÖKT.

Däremot är det väldigt säkert.

Se därefter till att spara dina filer i din hemma-mapp (din dokumentmapp) så är de skyddade mot åtkomst utifrån med tung kryptering. Inte ens SÄPO fixar knäcka detta.

Sedan en enkel grej, välj att skärmsläckaren går igång med ett "Aktivt hörn" (t ex nedre Högra), då behöver du bara dra muspekaren hit så startar skärmsläckaren.

För att komma ur skärmsläckaren måste man enge lösenord.

bara med dessa två saker som tar 10 min fixa har du höjt säkerheten ngt enormt.

Vill du sedan dra det ett steg till så kan du fundera på Krypterad skivavbild.

Är du fortfarande lite småparanoid efter detta finns det program att köpa som krypterar, kodar och låser hela datorn in bsurdum.

Och löser inte det problemen ... ja då är det nog dags för medicinering

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2009-03-15 11:02
Ursprungligen av Cia.44:

Hej. Jag är ny på 99.se men kommer i framtiden att gå in på Mac-datorer och deras program. Vet ni varför? Jo, alla mina antagonister är utbildade på Windows program för PC och jag får inte ha mina dokument ifred för stöld och fildelning. Jag hoppas att få ha dessa ifred med MAC-datorer och deras program? Jag skriver böcker och då är det ju intressant att spionera på mig och knycka förhandskopior och sådant gillar jag inte då jag inte vill ge ut förhandsinformation om det jag skriver. Mvh Cia

Första grundregeln för god säkerhet är att aldrig berätta att du har information som är värd att stjäla. Andra grundregelen är att aldrig berätta om hur du har tänkt att skydda dig och hur denna information hanteras och hur åtkomstkontrollen ser ut.

Alla som skriver böcker har givetvis extra skydd mot spioner som vill norpa informationen. Det bästa är om man redan i routerns brandvägg har PBF (Paranoidius Block Filter) påkopplat. En annan rekomendation är att dra ner på läsandet av tabloider. Eller kanske ha två datorer; en man har kopplad till nätet och en som inte är kopplad till nätet på vilken man skriver sina böcker. Men det säkraste är nog en mekansisk skrivmaskin och ett kassaskåp för manus.

Men det är ju löjligt att inte ens kunna fråga efter råd kring säkerhet utan att få höra att man avslöjar sig? OM nu någon skulle få för sig att Cias information ska snos, vad i hennes inlägg visar hur och var man ska sno den? Eller ens att hon har den på datorn i nu-läget?

Det är väl onödigt att racka ner på en människa som ber om hjälp, det är väl ändå inte det ett forum handlar om?

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2009-03-16 13:53
Ursprungligen av klarabara:

Men det är ju löjligt att inte ens kunna fråga efter råd kring säkerhet utan att få höra att man avslöjar sig? OM nu någon skulle få för sig att Cias information ska snos, vad i hennes inlägg visar hur och var man ska sno den? Eller ens att hon har den på datorn i nu-läget?

Det är väl onödigt att racka ner på en människa som ber om hjälp, det är väl ändå inte det ett forum handlar om?

Jag rackade inte ned på vare sig henne eller någon annan utan försökte ge två handfasta råd. Tolkningen är sedan helt upptill dig. För övrigt tror jag inte att det spelar någon roll. Deklarerar du att du är Sveriges mest påpassade människa så är det inte datorproblem du har i första hand.

Senast redigerat 2009-03-16 14:03
  • Medlem
  • Västerås
  • 2009-03-15 17:14

Datorsäkerhet jag redan prövat.

Hej igen och tack för råd. Jag kommer att försöka med alla de tips jag fått i detta. Har ni flera tips på hur jag skall skydda en dator nu när ni vet hur de gör? Vad skall jag köpa för nya prylar och program för att slippa detta?

MAC. Varför det är bra med en MAC är för att tryckerierna vill ha skriften på detta för att enkelt producera och trycka. Men om det finns bättre skyddsprogram till Windows så får jag kosta på att de trycks från detta program om det inte finns ett likvärdigt på MAC. Det blir bara lite dyrare men går att göra.

Anledningen till detta spionage skall ni få veta på slutet; först vill jag behandla säkerheten. Jag har 2002-2008 varit den mest påpassade personen i Sveriges historia och försökt undkomma att man stjäl mina dokument hela tiden för att få veta vad jag skriver. Man förstör saker runt mig till det man får veta och det gör att jag inte kan fortsätta så i framtiden. Jag vill ha mina böcker ifred tills de kommer ut. Det har inte med paranoia att göra för jag är en "linslus" och bryr mig inte om vad folk tycker och tänker om mig och inte heller vad man vet om mig men i detta läge är det inte kul att vara påpassad och jag skall nedan relatera hur allt varit i många år då jag inte velat lägga ner så mycket pengar på datorsäkerhet utan använda mina pengar till annat.

Det har hittills varit absolut omöjligt för mig att skriva på min gamla PC, som inte är uppkopplad till internet. Den har bara windows 98, Word för Windows och inget annat. Den har diskettstation och CD. I början då jag skrev på själva datorn var man inne och ändrade i meningarna och absolut säker på det blev jag då jag en dag skrev och meningen ovan flyttade på sig medan jag skrev längre ned. Jag hade märkt så många fel i skriften, som jag aldrig brukar göra och det gjorde att jag visste att man ändrade det jag skrev. Men hur? De personerna, som bråkar med mig, har otrolig datavana och säkerligen de bästa och modernaste programmen att göra bus mot mig med men visst måste det på något sätt gå att skydda sig om jag köper nya prylar?

Av någon anledning då jag skrivit på diskett så har det vid stöld av dokumenten blivit "filtillståndsfel" och absout omöjligt för mig att komma in i dokumenten igen och fortsätta skriva. Då har jag tvingats skriva om och det är inte alltid lätt att komma tillbaka till alla fina tankegångar jag lagt upp och skrivit om. Idag har jag från 2002-2006 ca 50 stycken disketter, som är på detta sätt obrukbara trots att jag brukat skriva på massor med andra datorer hos goda vänner och på biblioteken.

2007 fick jag till skänks en gammal dator till och inte heller den är uppkopplad mot internet. Den gör dock inte att det blir "filtillståndsfel" och förstör för mig på det sättet men man stjäl dokumenten i alla fall och får reda på vad jag skriver. Då går datorn i stå och jag måste starta om den och det jag inte hunnit spara på disketten är borta naturligtvis. Det lämnar efter sig WRL 001 och det kan jag inte öppna utan brukar sätta datum på en mapp och lägga det i mappen och flytta denna mapp till en särskild diskett så att jag har det kvar. 8 sådana disketter fullbelamrade med detta har jag idag sedan 2007 och jag skriver inte alla dagar. Denna dator har också Windows 98 men det är en kille med bättre kunskaper än mig i pogramhänseende som haft den. Den har virusprogram men jag tror inte att det är detta som skyddar mig här utan något annat? För även på denna dator har jag nyligen haft "filtillståndsfel" men bara en gång och det av troligtvis samma spion som brukar vittja min andra dator i mitt hem. Det är flera mil mellan dessa datorer och här har jag troligen varit utsatt av andra också; inte bara den personen och fullt troligt med modernare program att stjäla. Jag har trott att man ägnar sig åt fildelning mot mina dokument men är inte säker?

Mvh Cia

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-03-15 17:33

Det är tuff när man har problem med gammal PC.

Din yrke som författaren ska inte jobba med gamla datorer, spelar inget roll om det är PC eller Mac !

Jag rekommenderar att du bör köpa dagens Mac modell med extern hårddisk (Time Machine som automatisk backup). Din nya dator ska aldrig bli uppkopplat mot internet. Det ger 100% skydd. MacMini skulle vara perfekt för dej. Den kan stoppa in i kassaskåpet varje dag
Sedan kan du använda inbyggda FileVault som max säkerhet om du vill.

Altså.. Jag vill inte vara den som är den, men det första jag tänkte på när jag läste det nionde inlägget var schizofreni.

Förutom det, om nu folk ändrar i dina texter fast datorn inte är uppkopplad mot internet, kommer det inte att hjälpa med en Mac, då behöver du alarmsystem och bevakning av bostad...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-15 19:17

Hahahahahaha.....jag skulle rekommendera skrivmaskin och kassaskåp, det är bra skit det!

  • Medlem
  • International user
  • 2009-03-15 21:06

Man får fan ha, extraordinera kunskaper i operativsystem och nätverk bland annat för att någon ska kunna manipulera dina dokument live när du inte är uppkopplad mot internet. just d .. hmmm omöjligt.

Du har väll avmagnitiserat dina disketter?

Men du behöver absolut en nya dator, om du inte kör på alternativet med skrivmaskin (som är svårt att hacka och fjärrstyra) så att du kan minimera risken för att median du sparar dina filer på inte förstörs.

Senast redigerat 2009-03-15 21:18

Om du vill vara säker mot allt så gör som goflorp skrev för några inlägg sedan. Lägg det på en krypterad skivavbild, som du skapar i verktygsprogrammet Skivverktyg och aktivera sedan FileVault. Detta får ju givetvis till följd att det blir svårare för dig att ta backuper och grejer, om de också ska vara säkra liksom.

Kan du namnge "antagonister"?

Har du en idé om varför just du är den "den mest påpassade personen i Sveriges historia" ?

Kan du berätta vad det är för böcker du skrivit tidigare, jag skulle vilja ta del av dem.

Vad är det för saker som förstörs ?
"förstör saker runt mig till det man får veta och det gör att jag inte kan..."

Har du ngn idé själv om hur information stjäls och förvanskas ur en dator som du säger inte är uppkopplad mot nätet ? Kommer ngn in och stjäl? Radiovågor? ESP? Telekinesi?

Du misstänker alltså inte trots upprepade fel på disketter att det helt enkelt bara är din diskettstation som är trasig, kanske i kombination med dåliga disketter?

WRL 001 låter ju mer som att hårddisk etc är trasigt och att datorn försöker spara det den hittar på dessa trasiga ställen som något vettigt. Att spara dessa "Trasiga Cluster" leder knappast någonstans.

"För även på denna dator har jag nyligen haft "filtillståndsfel" men bara en gång och det av troligtvis samma spion som brukar vittja min andra dator i mitt hem."
Du är bombsäker på spionage istället för att i första hand misstänka trasiga hårddiskar etc ?
Du pratar i sista stycket om att FLERA spioner är inne i dina datorer, men är "inte säker" ?

Du skriver väldigt rörigt, ryckigt, med mycket grammatiska fel och jag har svårt förstå vad du syftar på, vad du menar, i flera meningar. Ge mig titlar på dina böcker, jag skall försöka läsa, men kan att döma av ovan texter inte lova att jag orkar ta mig igenom dem.

En sak är väldigt säker. Jag som Volvoarbetare kan inte hjälpa dig i kampen mot NSA/CIA/SÄPO/Mossad eller vem annars som har befogenheter/möjligheter i den klassen.

Vill du däreomt ha konkreta råd i datorfrågor finns vi här.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2009-03-16 14:11

Vi är sårbara med ny teknik.

Visst har jag idé om vem som bråkar med mig. Ni får veta det senare. Jag har utrett detta i 6 år så jag har full klarhet. Jag vill hålla mig till modern teknik. Skall det bli Mac eller PC är frågan?

Jag ha varit datoranvändare sedan 1979 då jag köpte min första Canon BX1 med specialskrivet operativsystem i Basic. Den kan man inte hacka sig in i men skrivbanden har utgått så snart kommer jag att slänga den.

Visst finns det säkerhet. Handskrift vid hemliga brev. Men är et så vi skall ha det? Elskrivmaskin är inte bra för den måste jag gömma skrivbanden till. Det finns en knapp att automatiskt skriva ut tidigare dokument med så vid intrång får man tag på allt. Jag har haft intrång på alla mina ställen och i framtiden blir det livvakt, kameraövervakning och larm.

Jag har trott att man på dator 4 idag (genom intrång) har satt ett program på den för att kunna utifrån tanka den med en bärbar dator? Går det att göra?


Mvh Cia

Ursprungligen av Cia.44:

Jag har trott att man på dator 4 idag (genom intrång) har satt ett program på den för att kunna utifrån tanka den med en bärbar dator? Går det att göra?

Inte om inte datorn är ansluten till internet.

Det kommer inte att spela någon roll vad du köper. De tar sig in ändå. Lita på mig...

Ursprungligen av Cia.44:

Visst har jag idé om vem som bråkar med mig. Ni får veta det senare. Jag har utrett detta i 6 år så jag har full klarhet. Jag vill hålla mig till modern teknik. Skall det bli Mac eller PC är frågan?

Jag ha varit datoranvändare sedan 1979 då jag köpte min första Canon BX1 med specialskrivet operativsystem i Basic. Den kan man inte hacka sig in i men skrivbanden har utgått så snart kommer jag att slänga den.

Visst finns det säkerhet. Handskrift vid hemliga brev. Men är et så vi skall ha det? Elskrivmaskin är inte bra för den måste jag gömma skrivbanden till. Det finns en knapp att automatiskt skriva ut tidigare dokument med så vid intrång får man tag på allt. Jag har haft intrång på alla mina ställen och i framtiden blir det livvakt, kameraövervakning och larm.

Jag har trott att man på dator 4 idag (genom intrång) har satt ett program på den för att kunna utifrån tanka den med en bärbar dator? Går det att göra?


Mvh Cia

Du svarar inte på mina frågor.

Ursprungligen av Goflorp:

Du svarar inte på mina frågor.

Om det nu verkligen gäller landets mest påpassade person tror jag inte att denna skulle ventilera sina säkerhetslösningar på ett offentligt forum. Om det sorgligt nog handlar om en högst subjektiv verklighet som bottnar i förföljelsemani eller dylikt tror jag inte att du kan vänta dig svar på några personliga frågor. Om det bara är ett troll tycker jag att vi sluta mata det.

Ursprungligen av M. Sundbom:

Om det nu verkligen gäller landets mest påpassade person tror jag inte att denna skulle ventilera sina säkerhetslösningar på ett offentligt forum. Om det sorgligt nog handlar om en högst subjektiv verklighet som bottnar i förföljelsemani eller dylikt tror jag inte att du kan vänta dig svar på några personliga frågor. Om det bara är ett troll tycker jag att vi sluta mata det.

Jag är benägen att hålla med herr Sundbom här.

Cia, du verkar ha mycket större problem än huruvida du ska välja Mac eller PC vid nästa datorköp.

Om du har så mäktiga och starka fiender, så att de bryter sig in i ditt hem och installerar utrustning som gör att de kan kontrollera datorer som inte ens är anslutna till internet, så lär det inte bli svårare för dem att stjäla från dig bara för att du skaffar en annan dator (oavsett om det blir PC eller Mac). Det här låter snarare som ett fall för Polisen.

Om du bestämmer dig för att din nästa dator ska bli en Mac, så kan du väl återkomma med en ny tråd i "Köptips"-forumet, så att vi kan ge dig tips på vilken Mac du ska välja.

Men den här tråden stänger vi (åtminstone tills vidare), eftersom det inte känns som den leder någonstans.

Om någon har synpunkter på stängningen, så får ni gärna skicka ett PM.

/Mod

Senast redigerat 2009-03-16 15:51

Det finns en supermanick - ser ut som en hockeypuck men vit - som man ställer ovanpå datormaskinen som elektromagnetiskt stänger ute alla spioner. Men den manicken finns bara att få tag i på ett hemligt ställe. Jag kan tyvärr inte säga var...jag har tystnadsplikt och om sanningen skulle komma ut så skulle många bli knäppa...flippa ut helt...

"I början då jag skrev på själva datorn var man inne och ändrade i meningarna och absolut säker på det blev jag då jag en dag skrev och meningen ovan flyttade på sig medan jag skrev längre ned. Jag hade märkt så många fel i skriften, som jag aldrig brukar göra och det gjorde att jag visste att man ändrade det jag skrev. Men hur? De personerna, som bråkar med mig, har otrolig datavana och säkerligen de bästa och modernaste programmen att göra bus mot mig med men visst måste det på något sätt gå att skydda sig om jag köper nya prylar?"

1
Bevaka tråden