Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Inställningar för att få Back to my Mac att fungera

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har nu en Mac mini som alltid står igång, så jag tänkte sätta på funktionen "Tillbaka till min Mac" via MobileMe, men då varnade datorn att det inte skulle fungera eftersom det kräver en router med NAT-PMP. Jag har ju en AirPort Extreme så det borde funka, men den var ställd i bryggläge vilket tydligen ställde till det. Jag provade att ställa om den till att dela ut en allmän IP-adress i stället, och då dök NAT-fliken upp, men när jag ska spara inställningarna varnar den att "DHCP-intervallet du angett står i konflikt med den trådlösa Apple-enhetens WAN-IP-adress." både för startadress och slutadress. Vad betyder det? Kan någon tipsa hur jag bör ställa in det för att det ska fungera?

Ingen?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-03-14 20:47

Det låter som att du försöker från din Airport Extreme, försöker dela ut ip adresser i samma ip-span som din Airport Extreme har ut mot internet (dvs, som du fått av din ISP / internetleverantör) . Testa att ändra dhcp till att dela ut adresser som ex. 192.168.0.1 > uppåt på det interna nätverket?
Kanske har du konfigurerat den till att dela ut dhcp adresser på din internetleverantörs nätverk .. ?

Man får ju bara ha EN källa till DHCP i ett nätverk (om man inte konfiggat dem specifikt för att ha varsin halva av tillgängliga IP-nummer men det är extrem överkurs)

Har du din Extreme till DHCP (alltså ej i bryggläge) så kan du ju inte ha bredbandsmodemet till samma sak...

Ursprungligen av Goflorp:

Man får ju bara ha EN källa till DHCP i ett nätverk (om man inte konfiggat dem specifikt för att ha varsin halva av tillgängliga IP-nummer men det är extrem överkurs)

Har du din Extreme till DHCP (alltså ej i bryggläge) så kan du ju inte ha bredbandsmodemet till samma sak...

Jag testade att stänga av DHCP i modemet och starta om det, men jag får fortfarande samma fel i AirPort-verktyget.

Ursprungligen av Magnus Krantz:

Jag testade att stänga av DHCP i modemet och starta om det, men jag får fortfarande samma fel i AirPort-verktyget.

Och strax efter det dog Internet, och nu får jag varken kontakt med nätet eller modemet, trots omstart av det senare. Skriver detta på iPhonen. Håhå jaja.

Ursprungligen av Magnus Krantz:

Jag testade att stänga av DHCP i modemet och starta om det, men jag får fortfarande samma fel i AirPort-verktyget.

Låt DHCP vara på i bredbandsbolaget/Tele2/<valfri ISP> 's grejjer.

Din AP däremot skall ju inte konkurrera med Bredbandsmodemet/Routern.

"Standardlösningen" brukar ju vara

Internet------

Väggen-

ISP's Router (den du fått av din ISP), den delar ut DHCP

AP i Bryggläge och tillåt andra ansluta.

I det trådlösa delan av AP, ställ in bra säkerhet (WPA), kanal på auto, ha bra lösenord.

De enheter som skall ansluta skall bara välja;
Via Airport, Använd DHCP för att få IP-nummer.

Tack för svaren!
Nu har jag kopplat så här: modem -> switch (med dator och lite annat kopplat till sig) -> kabel vidare till AP Extreme (med datorer kopplade till sig med kabel). Om jag stänger av DHCP i modemet så får väl inte enheterna som är kopplade till switchen IP, stämmer det? I så fall får jag byta plats på switchen och APn. Men då behöver jag en till switch där den står idag, APns portar räcker inte...

Ursprungligen av Magnus Krantz:

Jag har nu en Mac mini som alltid står igång, så jag tänkte sätta på funktionen "Tillbaka till min Mac" via MobileMe, men då varnade datorn att det inte skulle fungera eftersom det kräver en router med NAT-PMP.

Det roliga (?) i sammanhanget är att jag alltid har haft "Tillbaka till min Mac" på i iMacen, men aldrig testat att använda det eftersom den är i vila när jag inte är hemma, men det var först i och med senaste uppgraderingen av AirPort som den började visa den här varningen. Bara som en kommentar.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-03-15 20:58

Nej, du ska få adresser även till de datorer som finns kopplade via switchen om du delar ut adresser från Extremen.

Men varför inte byta plats på switchen och Apn? Du kan du använda brandväggen och annat i den ?
Du borde ju lika många portar att koppla dina datorer på oavsett vart du placerar din AP.
Är modemet också en router?

Ursprungligen av Lm:

Nej, du ska få adresser även till de datorer som finns kopplade via switchen om du delar ut adresser från Extremen.

Men varför inte byta plats på switchen och Apn? Du kan du använda brandväggen och annat i den ?
Du borde ju lika många portar att koppla dina datorer på oavsett vart du placerar din AP.
Är modemet också en router?

APn och switchen står i olika delar av lägenheten, jag behöver olika många portar på de 2 ställena, därav placeringen.
Ja, modemet har flera portar.

Nu kan jag aktivera att APn ska dela ut IP, men det hjälper inte. Antaglgen får jag resetta modemet i morgon, ska bara ringa supporten först så jag inte gör något dumt.

Problemet är ju att jag inte kan aktivera "Tillbaka till min Mac" när APn står i bryggläge, så det verkar som jag måste ha DHCP på i den.

Ja, men då kan du inte ha ditt bredbandsmodem till att dela ut DHCP...

Tror inte du får/kan ställa in Statisk IP hur som helst. De lär höra av sig från din ISP omgående.

Ursprungligen av Goflorp:

Ja, men då kan du inte ha ditt bredbandsmodem till att dela ut DHCP...

Tror inte du får/kan ställa in Statisk IP hur som helst. De lär höra av sig från din ISP omgående.

Ja men det var ju det jag försökte, att stänga av modemets DHCP, det var då nätet sluta fungera.

Och statisk IP har jag aldrig ställt in.

Nu har jag pratat med ComHems suport, och enligt dom så kan man inte stänga av DHCP i deras modem, då funkar det inte alls (som jag märkte), det skickar inte vidare IP-signalen... Så då verkar det som om jag inte kan använda Tillbaka till min Mac? Är det någon här som använder funktionen och får det att fungera, hur gör ni i så fall?

En tanke kan ju vara att gå via en Statisk-IP-tjänst

De har en statisk IP som du använder, som pekar vidare på din dynamiska...

Men, jag känner faktiskt ingen som fått back-to-my-mac att funka.

beror nog på att i 99% av fallen är det som i ditt läge....

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2009-03-16 20:08

Använder 'Back-to-my-mac' port 548 så har vi ett till problem.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-03-16 20:18
Ursprungligen av Henil:

Använder 'Back-to-my-mac' port 548 så har vi ett till problem.

Det kan du trygt säga.
Alla som har bredband via ComHem kan fetglömma "Back to my mac".
Vi har Comhem, och jag installerade senaste firmvaran i min TimeCapsule, och knaprade in .mac kontot.

Nehepp, den dyker upp vart jag än är, men det går inte att koppla upp sig mot den. Andra enheter som jag har via andra operatörer funkar hur bra som hälst, dyker upp och kopplar upp sig presis som dom skall. Men tyvärr inte den jag har hemma på ComHem.

Surt värre.

Haha där kom den.

Länge leve han journalisten som satte korken i port 548!

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-03-16 23:23

Måste vara världens idiot till journalist, borde väl ha tänkt till lite innan tycker jag.
Man kanske skulle leta reda på han, och få han att få ComHem att öppna porten igen

Men om man ställer in AirPortens DHCP att dela ut adresser i en annan serie än modemet, borde det inte funka då? Ska testa när jag kommer hem.

Kollar man vad som krävs för att "Tillbaka till min Mac" ska fungera så står det att det kräver en router med stöd för NAT-PMP (som AP har) eller UPnP. När jag kollade igenom inställningarna på mitt modem lite noggrannare så hittade jag en kryssruta för att sätta på UPnP, och efter det så verkar det funka! Har inte testat utifrån än, men jag får inte längre en varning om att det inte fungerar när jag går in i Systeminställningar -> MobileMe -> Tillbaka till min Mac.

Men, märkte jag, konstigt nog försvann varningen bara på en dator, på resten av datorerna får jag fortfarande upp samma varning.
Jag blir inte klok på hur nätverk fungerar...

1
Bevaka tråden