Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tiger-CD i Västerort, Stockholm Panik!

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Växjö
  • 2009-03-15 18:04

Tiger-CD i Västerort, Stockholm Panik!

Macvänner,
jag måste försöka få liv i min PowerBook 17" 1,5 gHz från ca 2007 som jag gjorde misstaget att installera Leopard på.
Nu startar den inte alls och jag har ingen startskiva.
Om det finns någon Tiger-innehavare i Vällingby-Bromma-området som kan tänka sig att låna ut skivan så jag får starta och backa ner mot min FireWiredisk skulle jag bli väldigt lycklig...

Maila till ian(a)matkull.se, min mac är nere... ju.
Tack på förhand hoppas Kirsti

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-03-15 18:39
Ursprungligen av kirsti:

Macvänner,
jag måste försöka få liv i min PowerBook 17" 1,5 gHz från ca 2007 som jag gjorde misstaget att installera Leopard på.
Nu startar den inte alls och jag har ingen startskiva.
Om det finns någon Tiger-innehavare i Vällingby-Bromma-området som kan tänka sig att låna ut skivan så jag får starta och backa ner mot min FireWiredisk skulle jag bli väldigt lycklig...

Maila till ian(a)matkull.se, min mac är nere... ju.
Tack på förhand hoppas Kirsti

Du kan rädda dina data med: tryck power on knappen och håll nere T knappen. Det så kallas Target Mode. Din bärbara datorn blir som en extern hårddisklåda ! Koppla den via FireWire kabel till en annan Mac datorn. Din intern hårddisk kommer upp som en hårddisk på Skrivbordet och du kan rädda dina data. Det är en av möjligheter...

  • Medlem
  • Växjö
  • 2009-03-15 18:57
Ursprungligen av REP:

Du kan rädda dina data med: tryck power on knappen och håll nere T knappen. Det så kallas Target Mode. Din bärbara datorn blir som en extern hårddisklåda ! Koppla den via FireWire kabel till en annan Mac datorn. Din intern hårddisk kommer upp som en hårddisk på Skrivbordet och du kan rädda dina data. Det är en av möjligheter...

Tusen tack för god idé, trixet är ju bara att ha en extra Mac och det har jag inte... Suck.

Inlägg #2 och #3 är flyttade hit från en annan tråd, där Kirsti hade ställt exakt samma fråga.

Korspostning (samma inlägg/fråga i flera trådar) är inte tillåtet!

/Mod

Kanske inte vad du vill höra just nu... men här kommer iallafall ett tips för nästa gång du ska installera...

Eftersom du har en extern Firewirehårddisk, så kan du göra en klon av din interna disk till den externa innan du börjar installera.

Använd ett kloningsprogram, typ CarbonCopyCloner eller SuperDuper.

Skulle något gå snett vid den nya installationen, så har du ditt gamla system kvar. Du kan antingen köra från den externa disken, eller klona tillbaka från den externa till den interna. I båda fallen har du exakt samma system som du hade innan du påbörjade installationen.

Vill du veta mer om kloning så finns det ett antal trådar om detta. Sök lite på programnamnen, så hittar du en del matnyttig information.

Ursprungligen av kirsti:

Nu startar den inte alls och jag har ingen startskiva.

Du har väl Leopard-DVDn som du använde vid installationen?
Funkar det inte att starta från den heller?

1
Bevaka tråden