Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nanobook senare i år?

Tråden skapades och har fått 45 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2009-03-09 14:02

Digitimes vidarebefordrar ryktet att Wintek gör skärmpaneler till en Apple-netbook som ska släppas i tredje kvartalet 2009. Jihaa?

http://www.digitimes.com/news/a20090309PB204.html

vore väl ändå på sin plats!

Något mittemellan min mba och iPhone, perfekt! Måste ha!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-10 15:12

Den enda Apple-succén som vi nu saknar...

Framför allt önskar jag mig Apples 'take' på vad ett touch-centric interface skulle kunna innebära på en device som kör ett fullt OS X. Yumyum!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-11 10:42

eyyy, vill ha!

En vän till mig har köpt en Samsung 10" söt liten sak. Måste säga att det helt klart finns ett ha begär.

Jag hoppas innerligt att Apple kommer något liknande - gärna då med touch skärm. Troligtvis måste dom då också skapa ett helt annat tänk gällande OSX.

Jag tror inte ett ögonblick på att köra Touch i dagens OSX. Det finns ingen anledning. Då fungerar multi-touch på pekplattan mycket bättre. Däremot om det var ett mer avancerat iPhone OSX - då kan touch bli intressant.

Dilemmat är det fysiska tangentbordets vara eller icke vara.

Jag tror själv att det fysiska tangentbordet kommer försvinna.

Det skulle ju kunna vara utfällbart också. Så att man själv kan dra fram det när man önskar.

  • Medlem
  • 2009-03-15 11:47

Jag tycker att den kan heta MacBook Helium.

Annars tycker jag att det vore aningen trevligt om datorn bara var den lilla 10"skärmen, vilken alltså skulle styras med touch-teknik.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-15 12:20

Att bli av med det fysiska tangentbordet i utbyte mot ett touch har sina för och nackdelar.
Fördelar är mindre rörliga delar, ett tangentbort till alla länder, mindre tjocklek på datorn och flexibiliteten som det medför.
Nackdelar är strömåtgång och att det är jobbigt att skriva längre saker på en tangentbord utan feedback.

Tror inte på en touch-screen för skärmen. Det ser jag ingen fördel med att behöva trycka på skärmen på en sådan lätt liten sak som antagligen välter över varje gång man ens närmar sig med fingret.
Touch är nu tekniknerdens våta dröm. Bara för att det fungerar på telefoner så behöver det inte fungera på andra ställen.

Rykten är sällan rätt 100%, jag tror inte det är en touchscreen utan en vanlig 10" skärm som kommer sättas i en Macbook nano som har en eller två USB och en högtalarutgång, en mycket mindre MBA.

Ursprungligen av acke:

Att bli av med det fysiska tangentbordet i utbyte mot ett touch har sina för och nackdelar.
Fördelar är mindre rörliga delar, ett tangentbort till alla länder, mindre tjocklek på datorn och flexibiliteten som det medför.
Nackdelar är strömåtgång och att det är jobbigt att skriva längre saker på en tangentbord utan feedback.

Tror inte på en touch-screen för skärmen. Det ser jag ingen fördel med att behöva trycka på skärmen på en sådan lätt liten sak som antagligen välter över varje gång man ens närmar sig med fingret.
Touch är nu tekniknerdens våta dröm. Bara för att det fungerar på telefoner så behöver det inte fungera på andra ställen.

Rykten är sällan rätt 100%, jag tror inte det är en touchscreen utan en vanlig 10" skärm som kommer sättas i en Macbook nano som har en eller två USB och en högtalarutgång, en mycket mindre MBA.

Du har givetvis bitvis helt rätt men jag tycker nog inte man ska förhasta sig att säga att touch bara är en våtdröm för tekniknördar. Självklart kan touch användas till annat än till mobiler såsom iPhone. Det handlar självklart om hur Apple utnyttjar tekniken på bästa sätt och kanske inte ser bakåt hur andra tänker kring touch tekniken.

Att ha touch på en liten dator med fysiskt tangentbord ser jag ingen anledning till. Det blir som du säger, att datorn välter varje gång man ska trycka på den. Nej då handlar det om något annat.

Jag ser ingen anledning idag till varför Apple enbart skulle göra en Sony Vaio P - utan att tillföra något nytt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-15 17:38
Ursprungligen av draags:

Du har givetvis bitvis helt rätt men jag tycker nog inte man ska förhasta sig att säga att touch bara är en våtdröm för tekniknördar. Självklart kan touch användas till annat än till mobiler såsom iPhone. Det handlar självklart om hur Apple utnyttjar tekniken på bästa sätt och kanske inte ser bakåt hur andra tänker kring touch tekniken.

Att ha touch på en liten dator med fysiskt tangentbord ser jag ingen anledning till. Det blir som du säger, att datorn välter varje gång man ska trycka på den. Nej då handlar det om något annat.

Jag ser ingen anledning idag till varför Apple enbart skulle göra en Sony Vaio P - utan att tillföra något nytt.

Vad jag menar med våt nerddröm är ju att vissa saker blir hypat och då ska det plötsligt finnas överallt. Alla skriker efter något det inte riktigt vet vad det är eller hur det ska genomföras.
Självklart så finns det plats för touch på andra ställen än telefoner. Jag litar på att Apple hittar de platserna.

http://9to5mac.com/apple-tablet-announcement

Många rykten, här ännu ett.

Men jag ser ett problem med denna typ av device. Visst vore det en våt dröm för alla nekniknördar men och det är ett stort MEN.

Om man vill kunna använda denna till att skriva på så kan den inte konkurera med en vanlig liten minidator. Inte pga fysiskt tangentbord utan snarare för att den typen av dator kan stå upp av sig själv. Den lär vara tyngre än en iPhone och det gör då att man ogärna tvingas hålla i ena kanten när man ska skriva ett längre mail.

Därför är jag tveksam.

Hur många kommer att ha tillräckligt med tålamod för att skriva ett längre mail? Att göra det på dagens iPhone är ett ganska stort irritationsmoment (som jag snart är fri från i och med att jag har lagt ut min till försäljning).

Apple får gärna göra en exklusiv netbook, men inte på bekostnad av användarvänligheten som Apples datorer annars är kända för.

Ursprungligen av draags:

http://9to5mac.com/apple-tablet-announcement

Många rykten, här ännu ett.

Men jag ser ett problem med denna typ av device. Visst vore det en våt dröm för alla nekniknördar men och det är ett stort MEN.

Om man vill kunna använda denna till att skriva på så kan den inte konkurera med en vanlig liten minidator. Inte pga fysiskt tangentbord utan snarare för att den typen av dator kan stå upp av sig själv. Den lär vara tyngre än en iPhone och det gör då att man ogärna tvingas hålla i ena kanten när man ska skriva ett längre mail.

Därför är jag tveksam.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Hur många kommer att ha tillräckligt med tålamod för att skriva ett längre mail? Att göra det på dagens iPhone är ett ganska stort irritationsmoment (som jag snart är fri från i och med att jag har lagt ut min till försäljning).

Apple får gärna göra en exklusiv netbook, men inte på bekostnad av användarvänligheten som Apples datorer annars är kända för.

Jag vet inte om du skrev ditt inlägg för att säga emot mitt eller för att hålla med. Om det var det första så kan du inte läst mitt.

Man kan kanske inte jämföra iPhone med en "vanlig" dator när det gäller att skriva. Det är svårt att konkurera med ett fysiskt tangentbord, men jag är ändå tveksam till om jag vill se ett sådant på en produkt som iPhone. Om Apple ger mig möjlighet att kunna skriva i liggande läge så skulle det bli betydligt enklare dock.

När det gäller en eventuell NanoBook så ser jag två olika varianter. Antingen har man fysiskt tangentbord men då tror jag inte det blir någon touchskärm. Om det blir touchskärm, då blir det inget fysiskt tangentbord. (Oj vad jag kan tänkas få äta upp detta )

Cool

Ursprungligen av Chaosstar:

Cool

OH! Gimmie!

Skulle dock önska ett mindre bredare format, och kanske touch tangentbord?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-27 23:18

Ny MacBook saknar tangentbord…!!

Apple har tydligen, i tysthet, släppt en ny, revolutionerande MacBook…

Utan tangentbord!!

Se mer på:

http://www.theonion.com/content/video/apple_introduces_revolutionary

- Torkel

[skam]Missade att det redan fanns en tråd i ämnet…Sorry!![/skam]

Senast redigerat 2009-03-27 23:42
Ursprungligen av Torkel:

Apple har tydligen, i tysthet, släppt en ny, revolutionerande MacBook… Utan tangentbord!!

Förstår inte riktigt vad det har med den här tråden att göra. Och dessutom så finns det redan en egen tråd för den fejk-produkten:

http://www.99.se/nyhetstips-mac/257742-mac-macbook-wheel-sa-har-precis-koept-gamla.html

Så försök hålla er till ämnet...

/Mod

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-31 08:38

Ingen som sett den här? http://www.macrumors.com/2009/03/30/macbook-mini-photos-generate-speculation/

Jag tycker den ser ganska trovärdig ut, passar in med de övriga bärbara Apple har. Sedan kan det ju trots allt vara en photoshoppad bild

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-31 17:41
Ursprungligen av doomas:

Ingen som sett den här? http://www.macrumors.com/2009/03/30/macbook-mini-photos-generate-speculation/

Jag tycker den ser ganska trovärdig ut, passar in med de övriga bärbara Apple har. Sedan kan det ju trots allt vara en photoshoppad bild

Fake, javisst, men precis sådär skulle jag tro att en MacBook Air 10" kommer se ut snart.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-03-31 17:05

Det är en photoshoppad bild. En klippt-o-klistrad variant på MacBook bilden, på More Macbook Mini shots? | 9 to 5 Mac ser man det tydligt på bild #3. Länkad här för your convenience...

Kolla vänstra alt/option tangenterna och tangenterna för p - båda paren har damm på samma ställen på MacBook och MacBook Mini-bilderna, även om det är mer svärta i MacBookens knappar.

Dessutom är tab och capslock avklippta på minin - det som är en svartgrå mjuk gradient på MacBook bilden har en skarp kant nära vänster kant på tangenten på MacBook Minin.

Sen är perspektivet fel på texten "Mini" under skärmen - jämför med hur texten "MacBook" har svag lutning pga skärmens lutning. Texten "Mini" står rakt. Särskilt tydligt i stjälkarna på "B" och "k" jämört med de raka "i" och "m"

Photoshop ända in i kaklet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-31 17:24

Aha, på den bilden var det ganska tydligt. Jag såg att även på caps lock så sitter det damm på exakt samma ställe på MB och MB minin.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-03-31 18:11

Kanske det, om det kommer en "Mac netbook" alls. Själv hoppas jag isåfall på multi-touch screen. Kanske blir det en tablettdator, dvs iPod Touch Maxi snarare än MacBook nano som nästa lansering?

Ännu intressantare för mig vore en Sony Vaio P-formfaktor Mac. Liten och avlång - kanske kan man skippa musplattan om man har touchskärm? Vad säger ni som använt tablettdatorer mycket?

Bara det är multitouchskärm, och lite fler utgångar än MB Air. Annars skippar jag nog Apple och köper en Asus EEE T91 för lättare laptopanvändning.

Lustigt egentligen att ASUS blivit sån ledare i netbooksegmentet - vad sysslade IBM, Sony, HP m fl med egentligen?

Ursprungligen av alamode:

Lustigt egentligen att ASUS blivit sån ledare i netbooksegmentet - vad sysslade IBM, Sony, HP m fl med egentligen?

Beror nog mest på att Asus mer eller mindre skapade segmentet. HP, Dell, Acer och flera andra har numera också netbooks.

ASUS har väl aldrig varit en liten kotte på den stora granen inom datorbygge heller? minns när jag körde PC - då var ASUS the shit inom märkesdatorer - såvida man inte byggde egna.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-04-03 11:12

Asus ar i min mening fortfarande skiten om man bygger sjalv, visst de har nagra budgetbarbara som nog inte ar nagra hojdare men overlag bra skit

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2009-04-05 20:35

Det kommer aldrig komma en liten Macbook Mini eller Nano. Inte på den närmsta tiden i alla fall.

Bevaka tråden