Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur når man adressfältet från tangentbordet?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-14 12:43

Har nyligen gått över från PC till mac och känner mig helnöjd! Använde dock ett snabbkommando tidigare i Windows som jag inte har hittat ngn motsvarighet till i Leopard: I exempelvis firefox när jag surfar är det användbart att kunna nå adressfältet utan att behöva föra muspekaren dit varje gång och klicka. I Windows har jag för mig att det var alt-e.

Någon som vet om det finns ngn motsvarighet? Tacksam för svar.

Kommando (Apple) och L för location.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-03-14 14:28

Och det var väl ALT-L på Internet Explorer (eller har jag set från FireFox) också?

Hmm, då jag inte är mac-ägare själv än (väntar just nu på min första macbook) utan bara då och då har utnyttjat webbläsare av kamrater på mac så kan jag inte säga hundraprocentigt, men mitt minne är att mitt "vanliga" kortkommando fungerade.

Alt+D

På Windows fungerar detta kommando med både Internet Explorer, FireFox, vanliga exporer (alltså utforskaren) om du har ett adressfält på din mappvy, och jag vill minnas att även Opera reagerade på denna kombination.

På Mac har jag iofs inte använt safari, i och med att mina vänner använder FireFox där, men även på Macen vill jag minnas att FireFox funkade med just Alt+D.

Så, jag har vant om mig till att utnyttja just den kombinationen, lite på grund av att den fungerat på de flesta ställen jag provat den på, plus att det även är en lättåtkomlig kombination av knappar...

Ursprungligen av magebarf:

Hmm, då jag inte är mac-ägare själv än (väntar just nu på min första macbook) utan bara då och då har utnyttjat webbläsare av kamrater på mac så kan jag inte säga hundraprocentigt, men mitt minne är att mitt "vanliga" kortkommando fungerade.

Alt+D

På Windows fungerar detta kommando med både Internet Explorer, FireFox, vanliga exporer (alltså utforskaren) om du har ett adressfält på din mappvy, och jag vill minnas att även Opera reagerade på denna kombination.

På Mac har jag iofs inte använt safari, i och med att mina vänner använder FireFox där, men även på Macen vill jag minnas att FireFox funkade med just Alt+D.

Så, jag har vant om mig till att utnyttja just den kombinationen, lite på grund av att den fungerat på de flesta ställen jag provat den på, plus att det även är en lättåtkomlig kombination av knappar...

Vad är problemet? Frågan besvarad. Alt -D var fel.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-14 15:44

tackar för det snabba svaret. Apple-L fungerar utmärkt. alt-D fungerar inte.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-03-14 15:53

Aah man lär sig nåt nytt varje dag. Tackar!

För att nå sökfältet ("Google"-fältet) i t.ex. Safari och Firefox så kan man använda kommando-alt-F, men personligen använder jag alltid kommando-L och sen trycker en gång på tabb för jag det går snabbare för mig, trots att det är två steg.

Ett annat tips är att man kan se vilken snabbkommando som är kopplat till ett menyval, direkt i menyn:

I detta fall är det menyvalet Arkiv -> Öppna plats... som gäller och på bilden ser man att det är kommando-L som är snabbkommandot. (Man kan också se att Arkiv-menyn blinkar till när man trycker kommando-L för att visa att man utför ett menyval i Arkiv-menyn.

1
Bevaka tråden