Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skicka MMS med ohackad iPhone nu möjligt

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu har Mobispine fått upp sin applikation som gör det möjligt att skicka MMS från iPhone - men bara med Telia.

Apple Iphone 3G - Nu finns mms till svensksålda Iphones

Här är applikationen (som kostar pengar...):

http://itunes.apple.com/WebObjects/MZStore.woa/wa/viewSoftware?id=304622528&mt=8

EDIT: Någon mod får gärna redigera titeln eftersom jag är slut i huvudet och tror att det är ett halvår in i framtiden.

Senast redigerat 2009-03-12 20:26

Trodde det skulle bli lite mer drag kring detta. Vill minnas att det var en rätt stor diskussion när Telia första gången berättade att detta skulle komma.

Hursomhelst, jag bet kulan och köpte det, bara för att testa. Hittills har inte ett enda av mina tre MMS kommit fram, så... En stjärna i App Store.

Självklart är det intressant! Jag ryckte iaf till när jag såg trådens rubrik. Men skall jag vara ärlig så trodde jag att det skulle vara en färdig produkt som släpptes, samt att den skulle vara klart billigare, eller rent av gratis från Telia. Men skönt att det börjat röra på sig!

Känns som om det enda Telia gjort är att de skapat något slags "backbonestöd". Det är nog enbart Mobispine som ligger bakom denna sunkiga app. Det finns en lyrisk recension och det är nog utvecklarna själva som skrivit den...

Ursprungligen av Capeman:

Det finns en lyrisk recension och det är nog utvecklarna själva som skrivit den...

Precis min tanke

Kan man ta emot MMS då? För om du inte kan det så är det inte mycket bevänt med appen

Nu går ju också ryktet att MMS kommer att ingå i 3.0 OS:et...

  • Medlem
  • International user
  • 2009-03-13 06:01
Ursprungligen av BlackSmp:

Kan man ta emot MMS då? För om du inte kan det så är det inte mycket bevänt med appen

Nu går ju också ryktet att MMS kommer att ingå i 3.0 OS:et...

Läs artikeln igen...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-12 21:38

Tittade i min telefon idag. Brukar sätta mig och tappa bort mig i alla ologiska menyer på min Nokia för att få bussresan att gå snabbare.
Hittade djupt ner (8 tryckningar ned!) hur många MMS jag skickat och tagit emot. Sedan jag fick den 2004 har jag fått 5 MMS och skickat 8. För mig är det inte nått viktigt, jag förstår inte nyttan men hoppas ändå att det kommer i 3.0.

Ursprungligen av acke:

Hittade djupt ner (8 tryckningar ned!) hur många MMS jag skickat och tagit emot. Sedan jag fick den 2004 har jag fått 5 MMS och skickat 8. För mig är det inte nått viktigt, jag förstår inte nyttan men hoppas ändå att det kommer i 3.0.

Jag tror jag fått ännu färre, så i min värld är det inte en viktig funktion (annars skulle jag förstås inte skaffat en iPhone). Men jag tycker verkligen det är en grundläggande funktion som borde finnas där. Det få gånger jag fått MMS så har det dröjt nästan ett dygn extra innan jag fått uppgifterna från Telia om att jag har ett MMS som väntar.

Ser man till statistiken så skickas det flera miljoner MMS, så någonstans finns det ju ett verkligt behov och det är standard på i princip varenda annan mobil där ute. Av samma skäl som att SMS inte går att ersätta med epost fullt ut så går inte heller MMS att ersätta med epost.

Så jag hoppas det kommer i 3.0. Det är ju tråkigt för de som kämpat för att skapa en ersättningslösning, men de har ju varit full medvetna om risken att Apple bygger in det.

Hmm. Hade det inte haft den prislappen tror jag det skulle varit mer intressant för fler, men i dagsläget tror jag det kommer att bli lite begränsad spridning på programmet. Bra för de som vill ha MMS på sin iPhone, självklart! Dock är det som sagt prislappen jag är lite skeptisk till.

Verkar inte helt positivt att det man skickar inte kommer fram och sådana problem borde man inte behöva dras med i en färdig produkt.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2009-03-12 21:40

Vi får hoppas på 3.0 istället. Tror jag rätt när jag misstänker att denna app för 50 spänn inte kan ta emot några mms utan bara skicka?

Är det så? Kan den bara skicka?! Jezez så uselt. Skrattretande.

Ursprungligen av Spooky:

Tror jag rätt när jag misstänker att denna app för 50 spänn inte kan ta emot några mms utan bara skicka?

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2009-03-12 21:59
Ursprungligen av Zimmerman:

Är det så? Kan den bara skicka?! Jezez så uselt. Skrattretande.

Mina misstankar baserar sig på följande. iPhone kan inte multitaska. Därför kan den heller omöjligt veta att ett mms är på väg in. Lösningen på problemet stavas push-notifications och vi alla vet ju hur denna sorgliga historia utvecklat sig.

Jag hoppas att Mobispine dragit ut på släppet av denna app för att de måste ha push-tekniken för att få en fullt fungerande app. Apple är ju lika tysta som vanligt så mobispine orkar inte vänta längre utan tvingas släppa denna handikappade app. Enda felet de gör är att sätta ett hutlöst pris på en näst intill värdelös app. Så skaffar man inte nöjda kunder. Så även om det är apples fel så tycker jag Mobispine skjuter sig själva i foten.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2009-03-12 22:26
Ursprungligen av Spooky:

... iPhone kan inte multitaska. ...

Njae, iPhone kan multitaska, kärnan är ju samma som i Mac OS X, men Apple tillåter det inte för 3:e parts applikationer då detta skulle slöa ner telefonen ordentligt.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2009-03-12 22:42
Ursprungligen av ahmedmo:

Njae, iPhone kan multitaska, kärnan är ju samma som i Mac OS X, men Apple tillåter det inte för 3:e parts applikationer då detta skulle slöa ner telefonen ordentligt.

Å förlåt, jo den kan multitaska, videofilma, fungera som 3G-modem. Skulle skrivit, iPhone tillåts inte multitaska av Apple. Precis som Apple förhindrar de övriga funktionerna. Kontentan är dock densamma i alla fall. iPhone kan inte multitaska eftersom Apple inte tillåter utvecklarna bygga in den funktionaliteten i sina Appar. *suck*

Ursprungligen av Capeman:

EDIT: Någon mod får gärna redigera titeln eftersom jag är slut i huvudet och tror att det är ett halvår in i framtiden.

Done!

Det stämmer att den bara kan skicka. Och jag varken skickar eller tar emot MMS mer än ett par gånger om året, men eftersom detta varit så omtalat ville jag ändå prova appen.

Nä, det här var surt, hade ju fått en öl på krogen imorgon för pengarna.

Som jag redan skrivit och som bl a framgår här kan den bara skicka, inte ta emot.

http://www.mobil.se/ArticlePages/200903/12/20090312194330_MOB392/20090312194330_MOB392.dbp.asp

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2009-03-13 09:08

Kul att folk spekulerar så fritt i tråden utan att ha läst artikeln på mobil.se, som länkas i första inlägget

Där står det ju klart och tydligt vad som gäller med MMS in/ut och varför det inte fungerar att ta emot MMS idag osv.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-03-13 11:41

Jag tycker SwirlyMMS är grymt, helt klart värt en jailbreak.

Jag blev besviken, 49 kronor! Och man kan inte ens ta emot MMS.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2009-03-13 23:28

Visst är det en besvikelse att man inte kan ta emot MMS, men det är i alla fall ett steg på vägen.

Vad är det med alla som tycker 49kr är ett hutlöst pris? Nu är jag inte så intresserad av att skicka MMS, men om jag va det så skulle jag inte tycka 49kr var ett hutlöst pris för detta, är det bara jag? Visst, det är hutlöst om det inte fungerar, men då får de väl släppa en uppdatering!
Köper någon av er någonsin programvara?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-03-14 12:10
Ursprungligen av Arvid:

Visst är det en besvikelse att man inte kan ta emot MMS, men det är i alla fall ett steg på vägen.

Vad är det med alla som tycker 49kr är ett hutlöst pris? Nu är jag inte så intresserad av att skicka MMS, men om jag va det så skulle jag inte tycka 49kr var ett hutlöst pris för detta, är det bara jag? Visst, det är hutlöst om det inte fungerar, men då får de väl släppa en uppdatering!
Köper någon av er någonsin programvara?

Ja, det gör vi. Men 50 spänn för att använda en teknik från stenåldern, nej tack.

Ursprungligen av zappee:

Ja, det gör vi. Men 50 spänn för att använda en teknik från stenåldern, nej tack.

Jag hoppas du inte använder SMS heller då, det är ju lika stenålder

Om man lagt mycket tid och kraft på att utveckla denna lösning så är det väl rimligt att få betalat för det, även om användarna är vana vid att MMS ska ingå i priset.

49 kr är verkligen inte hutlöst, App Store verkar ha fått folk att tro att allting ska kosta max 7 kr nuförtiden, men det går knappast att leva på om man inte gör ett pruttprogram som tar en eftermiddag att sätta ihop.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-03-14 17:08
Ursprungligen av Adrian B:

Jag hoppas du inte använder SMS heller då, det är ju lika stenålder

Om man lagt mycket tid och kraft på att utveckla denna lösning så är det väl rimligt att få betalat för det, även om användarna är vana vid att MMS ska ingå i priset.

49 kr är verkligen inte hutlöst, App Store verkar ha fått folk att tro att allting ska kosta max 7 kr nuförtiden, men det går knappast att leva på om man inte gör ett pruttprogram som tar en eftermiddag att sätta ihop.

Jämfört med andra appar i App Store är det hutlöst (baserat på funktion per krona).

Men inte jämfört med en BMW...

Ursprungligen av jac:

Hade du betalat 50 spänn för en mailapp?

Om jag bara hade kunnat skicka mail så nej.

Dessutom så verkar det knappt gå att skicka mms med appen heller vad jag har hört och sett.

LOL funkar ju bara till dom som har telia, Vilket skämt program alltså.

Sen så kan man inte ens ta emot mms.

Ursprungligen av zappee:

Jämfört med andra appar i App Store är det hutlöst (baserat på funktion per krona).

Men vilka andra program jämför du med? iFart? Många program i App Store är ju "quick 'n' dirty"-program bara avsedda för att sälja i kvantitet utan speciellt mycket jobb. Vilket får andra utvecklare att sälja sina program till underpriser, bara för att vara med i topplistorna eftersom App Store fungerar på det sättet idag, något som diskuterats rätt mycket på nätet. Och det finns ju rykten om en premium-App Store från Apple just för att lyfta fram kvalitetsprogram ur 1-dollarsbruset.

Det känns lite bisarrt att summan 49 kr räknas som hutlöst i en värld där en glass på ICA kostar 20 kr och en öl på krogen kostar 50 kr, bara för att pruttprogrammen satt ribban på en 1-2 dollar.

Nu verkar detta program inte vara tillräckligt bra, det är så begränsat att det knappast verkar värt det. Men hutlöst? Näe, det känns som kvällstidningsrubrik. Men *om* det hade varit ett bra MMS-program tycker jag inte summan är hutlös. Däremot skulle jag verkligen inte rekommendera någon att köpa det före den 17 mars...

  • Medlem
  • International user
  • 2009-03-15 10:26
Ursprungligen av Adrian B:

Men vilka andra program jämför du med? iFart? Många program i App Store är ju "quick 'n' dirty"-program bara avsedda för att sälja i kvantitet utan speciellt mycket jobb. Vilket får andra utvecklare att sälja sina program till underpriser, bara för att vara med i topplistorna eftersom App Store fungerar på det sättet idag, något som diskuterats rätt mycket på nätet. Och det finns ju rykten om en premium-App Store från Apple just för att lyfta fram kvalitetsprogram ur 1-dollarsbruset.

Det känns lite bisarrt att summan 49 kr räknas som hutlöst i en värld där en glass på ICA kostar 20 kr och en öl på krogen kostar 50 kr, bara för att pruttprogrammen satt ribban på en 1-2 dollar.

Nu verkar detta program inte vara tillräckligt bra, det är så begränsat att det knappast verkar värt det. Men hutlöst? Näe, det känns som kvällstidningsrubrik. Men *om* det hade varit ett bra MMS-program tycker jag inte summan är hutlös. Däremot skulle jag verkligen inte rekommendera någon att köpa det före den 17 mars...

Nej, om det hade fungerat hade det inte varit hutlöst. Men för de funktioner man får (att det kanske går att skicka mms) är det hutlöst.

  • Medlem
  • 2009-03-14 16:30
Ursprungligen av zappee:

Ja, det gör vi. Men 50 spänn för att använda en teknik från stenåldern, nej tack.

Hade du betalat 50 spänn för en mailapp?

Priset är ju en struntsumma - motsvarar en öl på krogen.
Men...app'en är värdelös för mig. Börjar man skicka mms med denna app så uppstår det givetvis en massa idiotiska missförstånd. Givetvis skickar andra då tillbaka mms när det faller dom in. Dessa mms kan ej tas emot.
Denna app är för mig detsamma som ingen app alls.

1
Bevaka tråden