Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Visning av mappar alltid samma i Leopard!?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-25 23:52

Innan när jag körde Tiger så kom OSX ihåg om jag hade ställt in att en mapp skulle visas som lista eller symboler osv. Nu när jag ändrar visning så ändras alla mappar!? Jag vill ju t.ex att mappar som innehåller andra mappar och textdokument ska visas som lista men mappar med bilder ska visas som symboler. Hur gör jag?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-26 01:25

Folk har klagat mycket på att det är svårt och otydligt att bestämma hur mappar ska visas. Ofta glömde Finder bort inställningen man gjort senast och hur skulle man göra för att ändra inställningen för alla mappar?

I Leopard är detta betydligt mer tydligt och logiskt, men även mer omständligt.
Vill man att en mapp definitivt alltid skall öppnas i en viss vy, väljer man det i Visningsalternativ (cmd-J). Är rutan inte ikryssad där så används undantagslöst den vy man hade valt på mappen innan.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-12-26 08:28

+j, bra tips.
Tackar...

Yes!!

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2007-12-26 08:36

Lite synd att man inte kan bestämma en viss vy för alla undermappar. Ett exempel är ju att man vill ha bildmappen och alla dess undermappar med lite större ikoner. Eller går det?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-26 13:38
Citat:

I Leopard är detta betydligt mer tydligt och logiskt, men även mer omständligt.
Vill man att en mapp definitivt alltid skall öppnas i en viss vy, väljer man det i Visningsalternativ (cmd-J). Är rutan inte ikryssad där så används undantagslöst den vy man hade valt på mappen innan.

Jaha, men det där funkar inte. Jag kryssade i att mappen med mina bildmappar alltid skall visas som listvy, och så gick jag in i en bildmapp och kryssade i att den alltid ska visas som symbolvy. När jag är i bildmappen (som visas i symbolvy som den ska) och trycker på pilen (back) så jag kommer tillbaka till huvudmappen så visas den OCKSÅ i symbolvy FAST den är inställd att alltid visas som listvy. Om jag går tillbaka via mapplistan (knappen som ser ut som tre horisontella streck och en nedåtpil) så funkar det som det ska. Det är bara back-pil-knappen som inte funkar.

Det är ju krångligare att ställa in hur filerna i en mapp ska visas nu, listvy, symbolvy osv. Extremt irriterande eftersom jag har en mapp med 59 mappar i som ska visas som listvy, och dessa mappar innehåller bilder som ska visas som symbolvy. Då måste jag öppna varje bildmapp för sig, välja symbolvy, cmd-j och kryssa i "visa alltid som symbolvy", 59 gånger, varje mapp för sig, en mapp i taget. IDIOTISKT!!

Jag tycker en del grejer med Leopard har blivit mycket sämre. Hur kan testarna missa en sån grej innan de släpper programmet? Måste vara JÄVLA PUCKON som testade Leopard. Har har alltid upplevt alla Mac OS som stabila, logiska och funktionella, tills nu. Tiger var fan bättre.

Senast redigerat 2007-12-26 14:16
Ursprungligen av Jony:

...trycker på pilen...

Nu har jag inte Leopard än, men det låter som om du bläddrar och då har det ju fungerat så här hitintills...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-26 21:42

Tack, men nej, jag vill ju inte att alla mappar ska visas likadant. Men jag vill att innehållet i 59 bildmappar ska visas som symboler, och alla andra mappar som lista.

Ursprungligen av Jony:

Tack, men nej, jag vill ju inte att alla mappar ska visas likadant. Men jag vill att innehållet i 59 bildmappar ska visas som symboler, och alla andra mappar som lista.

Med mitt script så får du peka på en mapp, som sedan ställs in i den vy du väljer. Genom att kommentera ut en rad, så tar scriptet inte och traverserar neråt i filstrukturen. Så kanske det kan fungera för dig om du lägger dina 59 mappar i samma mapp?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-12-26 21:59

Taz_1999, ska man klistra in allt i terminalen?

Yes!!

Ursprungligen av Yes:

Taz_1999, ska man klistra in allt i terminalen?

Yes!!

Nästan, i programmet Manusredigerare så klistrar du in det hela i ett nytt dokument.

Det ligger här: Program > Applescript > Manusredigerare.

  • Medlem
  • 2009-03-14 10:42

DAGS ATT DAMMA AV DENNA TRÅD.

Det var 15 månader sedan och det pratas nu om om ytterligare uppdatering av OS.
Jag har fortfarande samma problem som Jony, Rajje m fl. Jag har gjort alla uppdateringar. Det ställer till elände och jag har fortfarande kvar Tiger i en dator av bl a den anledningen. En annan brist är att man inte längre kan välja bort menyerna till vänster i ett fönster och använda ytan till annat. Ytterligare en sak, visserligen en detalj i Leopard som irriterar är den ram som automatiskt läggs runt symbolen borde kunna väljas om man vill ha den. Det är viktigt om man har begränsat utrymme pga skärmstorlek eller många fönster. Jag vill inte bli styrd i hur man ska göra som i Windows.

Kan man våga hoppas eller har jag missat något under resan?
Per

Kan du inte ta bort menyn till vänster med "låd-knappen"? Drawer?
Knappen som sitter högst upp till höger?

Visserligen kan du inte sätta in vad som helst i stället, men i alla fall?

  • Medlem
  • 2009-03-14 16:52

Jo det kan jag iof men i Tiger kunde jag dra ut menyn så långt jag ville,t ex så att bara mapparna syntes.

Har till slut installerat Leopard.
Detta var ju ingen kul överaskning. Detta känns ju verkligen nergradering. -Va fan håller Apple på med? Det här känns ju mer sketet än Windows XP. Mörkt och skitigt till på köpet. Jag är verkligen besviken.:'(

Finns verkligen ingen lösning så att man kan välja mappyv fritt som förr?

1
Bevaka tråden