Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mini DisplayPort ogillas av Samsung

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan Alla!

Jag köpte mig en Mini Displayport - to VGA-sladd. Detta för att kunna koppla min bärbara till projektor i lärar-sammanhang.

Dock tyckte jag det även var bra för att jag kunde koppla min mac till min tv.

Dock så blir det INGEN bild på min TV. Efter lite googlande så fick man svaret att Samsung inte är som andra apparater - det är alltså Samsung som förstör detta

Men är det någon som vet någon lösning på problemet?

Frågan är vad det beror på. Antagligen någon sync-grej. Det finns ju tre färger (rgb) och två synkar (horistonell och vertikal). En del monitorer kräver csynk (kombinerat vsynk och hsynk) och en del vill ha "csynk on green" (csynk+hsynk+grön på samma pin). Jag har för mig att det finns ytterligare någon bastardvariant (någon som minns/vet?). Antagligen har du något sådant problem - antingen så lämnar display port->vga en udda signal (som i o f s hanteras av de flesta monitorer) eller så är det samsung-projektorn som har ett udda behov. Det är i vilket fall inte omöjligt att du han bygga eller köpa en adapter som funkar.

http://pinouts.ru/Video/VGA15.shtml
http://www.raphnet.net/electronique/sync-on-green/sync-on-green_en.php

Vilken typ av VGA-sladd har du? Du måste ha den som är en pinne extra och som ofta har blå kontakter. Om jag inte missminner mig så är det 15 stift istället för 14 stift du ska ha. Jag provade först med den VGA som har ett stift borta (14 stift) och resultatet var att Samsungen inte hittade min macbook.

Hoppas det är det som är problemet.

/Mathias

Senast redigerat 2009-03-14 08:37

hejsan,

glada nyheter.

Det släpptes nyligen en firmware update till MiniDVI-VGA-sladden - och även om jag trodde att det inte skulle råda bot på problemet med min samsung - så blev jag dock väldigt förvånad - för NU funkar det!

Men jag har svårt att veta hur man löser det nya problemet jag har.
1024x768 är vad min tv klarar av som upplösningsformat.

Men cirklarna blir ovala, den stretchar ut alltså - å jag vill ju ha en korrekt återgivning när jag slår på att se film från Plex. Någon som vet hur man löser detta?

1
Bevaka tråden