Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Excel 2008 - Hämta viss data från ett visst område

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2009-03-12 22:58

Jag har en kassabok där jag skriver in mina inkomster och utgifter. Varje utgift eller inkomst ger jag en kategori. Så långt allt väl. Det jag vill göra nu, är att kunna göra sammanställningar, dvs. göra en uträkningar och summeringa av olika kategorier. Exempelvis skulle jag vilja hitta ett sätt att räkna samma alla de poster som innehåller ordet (kategorin) mat. En summering som innehåller transport osv.

Ska se om jag kan visa det visuellt också. Exempel på utgiftsraderna i kassaboken:

Datum Plats Kategori Specifikation Pris
2009-03-11 Helsingborg Transport Tanka bil 450,00
2009-03-12 Malmö Godis Chokladkaka 14,00
2009-03-12 Kalmar Underhållning Jazzkonsert 170,00

Jag vill nu ha längst upp på arket (eller på en annan sida) en formel som från ett specifikt område hämtar det jag söker. En formel som säger: hämta och summera värden från cellerna pris i raderna där ordet mat i området A5:G200 förekommer.

Jag har kollat i hjälp-filerna till Excel och sökt på nätet. Hittar mest IF-formler etc. men inget som jag får att funka i alla fall..

Hoppas att nån fattar något av vad jag försöker säga.

Tacksam för hjälp!

Har du provat pivottabell (data-menyn)? Väldigt användbart faktiskt. Det är bara att dra och släppa dina kategori och dataområden för att få den layout och statistik du önskar.

Du måste ha en tabell med bara en rubrikrad och inga tomma rubriker. I ditt exempel dra "Specifikation" till kolumnfältet och "pris" till datafältet och specificera "summa" (kanske är default?).

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2009-03-13 09:15

Sundbom: Tack för det tipset. Har inte använt mig av pivottabeller tidigare. Kan vara värdefullt att känna till i framtiden.

Däremot har jag sökt lite mer på egen hand och hittat det jag behövde: SUMIF
Precis vad jag ville ha!

Exempelformel: =SUMIF(F55:F200;"Mat";M55:M200)

Ovanstående formel hämtar alla värden och summerar dem från M55:M200 i de rader där ordet mat förekommer i kolumnen F55:F200. Lysande! Happy happy!

Det du gör liknar dagboksblad i bokföring, du kan se ett exempel på ett sådant på http://www.bfn.se/info/blanketter.aspx

Där använder man alltså separata kolumner för varje typ av utgift. Kontona är kolumner alltså, så i ditt fall borde du göra ditt blad mycket bredare. Sedan gör man en enkel vanlig summering av en viss kolumn.

Men bra att du hittade en lösning.

(Om du inte vill arbeta med Excel för detta, så finns det många trådar om program för att hålla reda på pengar och utgifter här på 99, men länkar till programmen).

Tex dessa:
http://www.99.se/ovrig-programvara/219473-program-foer-utgifter-budget.html
http://www.99.se/ovrig-programvara/110210-program-foer-hemmabudget.html

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2009-03-13 10:54

Taz_1999: Förra versionen av min Excel-kassabok var av dagboksbladstypen som du ger exempel på. En sån uppställning är enkel och robust, men inte vidare flexibel. Har man för många kategorier eller urvalsgrunder blir det inte snyggt eller lätthanterligt. Det var därför jag behövde SUMIF.

Angående andra program så har jag testat en del av dem och kommit fram till att jag hellre kämpar med formler och uträkningar själv och får saker som jag vill ha dem än att jag blir inlåst i ett program som jag inte kan modifiera. Och så lär jag mig hela tiden något nytt. Dessutom kan jag öppna ett Excel-ark på fler plattformar - och säkerligen långt i framtiden - än vad jag kan om jag använder ett specifikt Mac-program. Men har du ett bra programtips så tar jag tacksamt emot det. Misstänker att du kommer att nämna Filemaker :D, och det har jag själv funderat på, men det är inte läge för ett sånt äventyr just nu.

1
Bevaka tråden