Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya iMacs grafikkort - vad är skillnaden?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-03-12 22:46

Hej.

Du som kan det här - snälla! Hjälp!
Jag är ingen hårdvaruguru (ej heller mjukvaru) så snälla - hjälp!
Vad är skillnaden på ett

  • NVIDIA GeForce GT 130 512MB

och ett

  • ATI Radeon HD 4850 512MB

Som sagt - vad är skillnaden?

TACKSAM för svar inför iMacköp (24")

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-03-12 23:18

Priset borde ju säga dig något. Ju dyrare desto bättre. GT 130 är i princip gamla 8800 GS som satt i förra topmodellen av iMac. Vissa tester har visat dock att GT 130 kan vara snabbare än 8800. Radeon 4850 är det kraftfullaste som en iMac kan ha. Ska du spela och har råd och inte ska byta dator på några år bör du köpa det. Håller du också på med andra program som utnyttjar grafikkortet snabbas förstås saker och ting upp ännu mer med ett kraftigare GPU som 4850. Håll utkik i följande tråd för testresultat.

http://www.99.se/emac-imac/261099-recensioner-imac-mars-2009-a.html

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-03-13 00:20

Väldigt vänligt Homy. Tackar så väldans! Det skiljer ju "inget" i pris om man ser till hela köpeskillingen så det var därför jag undrade. Då är alltså den dyrare varianten VÄL VÄRD pengarna, om jag förstår dig rätt!? (beror på vad jag skall göra, förstår det ...)

Har en ny 1080 digicam som jag filmar med och vill självklart kunna jobba på ett vettigt sätt med denna maskin och då bör ju grafikkortet vara i trim ...

Mvh.
Ricard

Ursprungligen av Ricard:

Väldigt vänligt Homy. Tackar så väldans! Det skiljer ju "inget" i pris om man ser till hela köpeskillingen så det var därför jag undrade. Då är alltså den dyrare varianten VÄL VÄRD pengarna, om jag förstår dig rätt!? (beror på vad jag skall göra, förstår det ...)

Har en ny 1080 digicam som jag filmar med och vill självklart kunna jobba på ett vettigt sätt med denna maskin och då bör ju grafikkortet vara i trim ...

Mvh.
Ricard

Nu är jag inget proffs på video men grafikkortet har väl inte så mycket att göra med 2D-prestanda (förutsatt att det inte är allt för gammalt/dåligt förstås)?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-03-13 01:31
Ursprungligen av Gilbert 2:

Nu är jag inget proffs på video men grafikkortet har väl inte så mycket att göra med 2D-prestanda (förutsatt att det inte är allt för gammalt/dåligt förstås)?

Det har du rätt i men det beror också på vilket format du jobbar med och hur du tittar på det. Nu tror jag att GT 130 räcker till det mesta men om man arbetar med "tyngre" material som HDV,HD, okomprimerad video/film och ska visa materialet på på en extern stor skärm i fullskärmsläge belastas grafikkortet mer än att bara arbeta med DV och titta på det i litet canvas- eller viewerfönster i Final Cut. Likaså om du arbetar i Livetype eller Motion så belastas grafikkortet mer men som sagt räcker GT 130 till allt det där i normala fall. Dessutom kommer Snow Leopard att använda grafikkortet i stor utsträckning enl. rykten.

Det kan vara bra att vänta med köp tills det dykt upp testresultat för Radeon 4850. Leveranstiden är ändå 3-5 veckor. Dessutom såg jag nu att 4850 är bara 540 kr dyrare än GT 130. Då säger jag bara köp 4850.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-03-13 02:43
Ursprungligen av Homy:

/.../Dessutom såg jag nu att 4850 är bara 540 kr dyrare än GT 130. Då säger jag bara köp 4850.

Jag, visst är det billigt?! Det är ju itne så mkt att diskutera om man faktiskt får en markant prestandaökning.

Vissa 2D-program, som t.ex. Photoshop CS4 använder grafikkortet för beräkningar. Det kommer nog att bli mer och mer åt det här hållet. I och med 10.6 aka Snow Leopard introduceras även OpenCL vilket snabbar upp Macen med hjälp av grafikkortet.

Läs här: Artikel på TG Daily

  • Medlem
  • 2009-03-13 17:10

Hade samma frågeställningar i en annan tråd. Visserligen spelrelaterad, men det framkommer en del information där också Jag beställde just 24" med ATIkortet förresten...

ATI eller Nvidia, i 99macs spelforum

Byte av grafikkort i en iMac 24"

Är det överhuvudtaget möjligt att byta ett grafikkort i en två år gammal iMac 24"? Min svärson har en sådan iMac och nu har hans grafikkort pajat. En ny iMac kostar ju en slant....:confused:

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-04-13 11:21
Ursprungligen av Mc Tommy:

Är det överhuvudtaget möjligt att byta ett grafikkort i en två år gammal iMac 24"? Min svärson har en sådan iMac och nu har hans grafikkort pajat. En ny iMac kostar ju en slant....:confused:

Absolut ja men inte själv. Om kortet har pajat redan efter 2 år kan du alltid försöka med 3 års reklamatonsrätt/fabriksgaranti. Du kan alltid själv lämna in datorn för byte av kortet på verkstad. Är det en vit iMac med GF 7600-kortet? Vissa har haft problem med det kortet. Här är ett exempel http://www.99.se/emac-imac/239147-24-imac-doed.html

Det är nog fullt möjligt att ett bra grafikkort snabbar upp renderingar mm åtminstone i framtida versioner av iMovie etc. Kanske redan nu? Sedan lär väl snöleoparden (OSX 10.6) dra nytta av all grafikkortskraft den kan för allt möjligt i systemet?

1
Bevaka tråden