Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tilldela fält automatiskt

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Nån som kan tipsa mig hur manussteget ser ut som
tilldelar automatiskt ett fält ett värde (t.ex Ändrat) när en annan fält har ändrats.

Jag tänkte ha manuset som kontrollberäkning i fältnamnet.

Om du har FileMaker 10 så kan du köra manus när fält ändras.

Manussteget heter helt enkelt "Tilldela fält". Det var för enkelt, eller hur?

Har du inte FileMaker 10 så så kan du på tex ett tidsstämpelfält ha det inställt under fliken automatiska data (när du definierar fältet) att fältet skall uppdateras med tiddstämpel när posten ändras. Du kan göra samma sak med datumfält, tidsfält, textfält (tex användarnamn kan då läggas in).

Senast redigerat 2009-03-12 13:38

Njaee det var inte riktigt så jag tänkte. Jag kör fortfarande kvar på 8:an.
Om t.ex fältet "kommentarer" ändras genom att någon användare skriver in en text där så ska fältet "posten klar" ändras från "Ja" till "Nej". Med ett manussteg kan det fungera men problemet är att det är inte alla som kommer ihåg att klicka på knappen med det manuset så att posten "posten klar" ändras. Jag vill gärna ha det automatiskt.
Båda fälten är text och "posten klar" har en värdelista med bl.a Ja och Nej

/T

Gör fältet Posten_klar som ett beräkningsfält med följande innehåll:

If( 
IsEmpty(Kommentar); 
"Nej"; 
"Ja" 
)

Krysset längst ner ska vara avmarkerat så att resultatet beräknas fram även om fältet är tomt.

Om du vill ha det automatiskt, skaffa FileMaker 10. Den funktionen finns inte förräns i 10.

Det finns också plugins för att ge tidigare versioner av FileMaker "triggers" (som det heter), men varför helt enkelt inte uppgradera?

Det finns även workarounds som bygger på att manus skapas som körs varje gång databasen öppnas. Det manuset kan tex lagra undan vilken dag det är i varje post och sedan köra ett manus som flaggar alla poster där innehållet i fältet kommentar är olika från det som stod i fältet kommentar igår (som manuset också sparar undan). Manuset körs bara om dagens datum är olika än vad som är sparat. När manuset är på plats så kommer alltså manuset att flagga poster som är ändrade sedan igår när databasen öppnas. Om databasen öppnas igen idag, så händer det inget, det är redan kört idag. Ungefär så.

Senast redigerat 2009-03-13 10:13
1
Bevaka tråden