Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook dör på batteri, dags att byta?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej gott folk!

Jag har nu använt min kära Macbook i snart 2 1/2 år, och som vanligt har batteriet fått sig en släng.

Jag har nu efter cirka 230 laddcyklar 35% hälsa kvar (1796 mAh), vilket räcker till nästan en timmas användning, om det inte vore för att datorn bara dör (ingen vila här inte) vid runt 70%. Den dör tidigare (vid cirka 80%) om man använder datorn mer intensivt, t ex surfar på aftonbladet i Safari :D.

Många har rekommenderat en kalibrering av batteriet, men hur gör man det om det inte kan ladda ur helt innan allt dör?

Min lilla teori är att batteriet helt enkelt inte kan hålla igång när belastningen blir för hög, är detta normalt slitage eller frabrikeringsfel? Problemen uppstod i höstas. Bara några veckor innan hade jag utan problem 2 tim batteritid.

Om det nu är dags för nytt batteri så tror jag att jag köper en ny dator istället (såvida man inte kan få ett från Apple. Hörde nåt om att de brukar byta ut batterier med under 300 laddcyklar som visar liknande problem). Vad tror ni?

  • Oregistrerad
  • 2009-03-12 15:30

Nytt batteri får du för 600kr från ebay så någon ny dator behöver du väl inte köpa?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2009-03-12 15:55

Om du startar datorn igen efter att den stängt av sig vid 70% fungerar det då? Det kan ju vara så att batteriet behöver kalibreras eftersom det antagligen är tomt när datorn dör men datorn tror det är 70% kvar där av får du ingen vila innan den stängs av.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-12 17:25
Ursprungligen av adm_kenshin:

Många har rekommenderat en kalibrering av batteriet, men hur gör man det om det inte kan ladda ur helt innan allt dör?

Läste Apples beskrivning av detta för en tid sedan och där står det tydligt att för att kalibrera skall du låta datorn stå en bra stund efter det att den stängt av sig. Även om din datorn inte verkar gå ner i viloläge eller fungera som du förväntar dig skulle jag nog rekommendera dig att försöka följa anvisningen för kalibrering. Låt den står med batteriet över natten, vettja. Ladda sedan hela dagen. Sen borde den veta bättre

Ursprungligen av bengtb:

Läste Apples beskrivning av detta för en tid sedan och där står det tydligt att för att kalibrera skall du låta datorn stå en bra stund efter det att den stängt av sig. Även om din datorn inte verkar gå ner i viloläge eller fungera som du förväntar dig skulle jag nog rekommendera dig att försöka följa anvisningen för kalibrering. Låt den står med batteriet över natten, vettja. Ladda sedan hela dagen. Sen borde den veta bättre

Ok, jag kan ju låta den stå tills den dör, sen ladda den utan att sätta igång den (har jag inte testat innan, hehe) som i Apple's anvisningar. Risken är ju att man då får veta hur kasst batteriet faktiskt är, men man får väl ta den smällen då.

Och batteri för 600 kr? Kanske när dollarn kostade en femma...

  • Oregistrerad
  • 2009-03-12 23:22

Läs om läs rätt Sök gärna på MacBook Battery hos ebay och kika själv.

kan lägga in en liten notis att min förra macbook gen. 1 så hade jag samma problem. Den dog istället för att gå ned i viloläge och jag försökte flertalet gånger med apples rekommendationer. Hjälpte inte heller att installera om OS X vilket jag också provade. Mitt batteri började göra så när det var relativt nytt, redan efter ett halvår (och då bara efter max 30 laddcykler).

Så det är nog bara ett nytt batteri som hjälper, i ditt fall är ju batteriet ändå rätt dåligt så det är inte mycket att orda om.

1
Bevaka tråden