Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone OS 3.0 presenteras 17 mars!

Tråden skapades och har fått 552 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Apple har skickat ut ett mail till journalister om ett event den 17 mars när iPhone OS 3.0 ska presenteras.

http://arstechnica.com/apple/news/2009/03/apple-invites-media-to-sneak-peek-of-iphone-30-on-march-17.ars

http://www.macrumors.com/2009/03/12/apple-to-preview-iphone-os-3-0-on-march-17th/

Ursprungligen av Macrumors.com:

Apple's calling this an "advance preview of what we're building," so we're not expecting anything ready to go as of the 17th, but hopefully this will allow developers to start building toward future functionality (hey, how about some push notifications?), and presumably users won't have too many months to wait after that for the real deal.

Senast redigerat 2009-03-12 23:41
  • Medlem
  • 2009-03-12 17:47

Låter spännande! Vilka nya funktioner kan vi förvänta oss?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2009-03-12 17:53

Spännande. Copy/Paste kanske?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-03-12 17:58

Skicka kontakter som vCard via SMS

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-12 18:07

Härligt!
Undrar när den kommer komma skarpt och vad den kommer innehålla.
5 saker som står högst på min lista:
Copy n Paste
Använda den som 3G-modem
iChat (med MSN, Yahoo, AIM, ICQ)
MobileMe-integration
Kunna dela med mig av kontakter via BT, Mail och SMS.

  • Medlem
  • 2009-03-12 18:09
Ursprungligen av acke:

Använda den som 3G-modem

Det går ju redan, men då måste den vara Jailbreakad. Men det har du säkert koll på redan...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-12 18:17
Ursprungligen av Dalle:

Det går ju redan, men då måste den vara Jailbreakad. Men det har du säkert koll på redan...

Ja, men funkar det inte i en vanlig iPhone 3G så räknas det inte i min bok.

Undrar om de kommer släppa en iPhone 32GB på det eventet. Känns troligt eller hur?

Det smartaste måste ju vara att kolla vad t.ex. SE och Nokia erbjuder och så göra likadant! *

*Ja, jag var ironisk

  • Medlem
  • Örebro
  • 2009-03-12 18:17

Säkert inge spännande

Sjukt spännande!!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-03-12 18:46

Tror ni man kan vänta sig en ny iphone modell inom en snar framtid då också?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-12 18:49
Ursprungligen av Luken:

Tror ni man kan vänta sig en ny iphone modell inom en snar framtid då också?

Som sagt, rimligt att tro på en 32GB men med samma design som idag. En ny med annorlunda design och tex bättre kamera borde komma i sommar.

  • Medlem
  • 2009-03-12 18:55

Jag såg just datumet. AAAAAAHHH!!! GAAAAHH!!! Tack, nu är jag klar.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-03-12 19:09

Copy/paste och någon form av multitasking?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-03-12 20:19
Ursprungligen av Adzam 1:

Copy/paste och någon form av multitasking?

Multitaskning lär inte komma med nuvarande hårdvara.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-12 19:21

Jag blir väldigt glad när jag hör detta När kommer man att kunna uppdatera den då? Eller blir det 17 mars alltså ?

Ursprungligen av marQz:

Jag blir väldigt glad när jag hör detta När kommer man att kunna uppdatera den då? Eller blir det 17 mars alltså ?

Till sommaren skulle jag tro. Typ tre månader efter presentationen eller något liknande.

Som ahmedmo är inne på är detta bara en förhandsvisning. Skälet till att dom gör så är nog till stor del för att utvecklarna ska få några månader på sig att testa sina program för den nya versionen. Apple ska ju också släppa en ny SDK på tisdag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-12 22:04
Ursprungligen av Adrian B:

Till sommaren skulle jag tro. Typ tre månader efter presentationen eller något liknande.

Som ahmedmo är inne på är detta bara en förhandsvisning. Skälet till att dom gör så är nog till stor del för att utvecklarna ska få några månader på sig att testa sina program för den nya versionen. Apple ska ju också släppa en ny SDK på tisdag.

Hmm - i alla fall något roligt att se fram emot. Känner på mig att man kommer bli nöjd med 3.0.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2009-03-12 19:32

Om man läser så står det att det är en "Advance Preview" så det blir nog knappast ingen uppdatering den 17:e. Men det ska helt klart bli intressant att se.

Copy/paste och förhoppningsvis äntligen push notifications.

En BT-stack och något litet steg mot multitasking (för att kontra Palm Pre).
En snyggare homescreen/menysystem...?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-12 20:51

Cool, ska bli spännande och se vad det innebär..

- Copy / Paste.
- Videoinspelning.
- MMS "så alla troll blir tysta".
- VoiceOver styrnig a la shuffle
- Modem funktion

Skicka MMS finns ju på sätt och vis redan via Mobispines/Telias lösning, fast att kunna ta emot, och integrerat i OS hade varit klart bättre.

Förutom själva innehållet i 3.0 så är jag mycket nyfiken på om Apple släpper det för alla iPhone-modeller och om det släpps gratis eller mot en mindre kostnad (se tidigare inlägg om resonemanget).

Min magkänsla säger mig att Apple helst vill ha samma OS på alla telefoner, så jag tro det kommer att släppas för både iPhone 2G och 3G också. Och jag tror även det blir gratis för alla, men där är jag lite mera osäker.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-03-12 22:37
Ursprungligen av Adrian B:

Förutom själva innehållet i 3.0 så är jag mycket nyfiken på om Apple släpper det för alla iPhone-modeller och om det släpps gratis eller mot en mindre kostnad (se tidigare inlägg om resonemanget).

Min magkänsla säger mig att Apple helst vill ha samma OS på alla telefoner, så jag tro det kommer att släppas för både iPhone 2G och 3G också. Och jag tror även det blir gratis för alla, men där är jag lite mera osäker.

iPod touch då? Personligen tror jag inte vi hamnar i klistret, men självklart kommer vi få betala för nya funktioner.

Du är alltid insatt när det kommer till rykten, så hur lyder din dom?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-12 23:09
Ursprungligen av Adrian B:

Min magkänsla säger mig att Apple helst vill ha samma OS på alla telefoner, så jag tro det kommer att släppas för både iPhone 2G och 3G också. Och jag tror även det blir gratis för alla, men där är jag lite mera osäker.

Jag med.
Jag tror Apple ser en stor vinst i att "alla" användare kunna köpa och använda alla program i AppStore på ett enkelt och smidigt sätt. Programmen är investeringar och gör att folk stannar kvar på plattformen.
Antagligen kommer iPhone 09 att vara så pass avancerad att de med iPhone 07 kommer vilja uppdatera i alla fall. Tror att iPhone 09 och iPhone OS 3.0 kommer göra iPhone till en komplett och stor konkurrent till i mobilvärlden.

Ursprungligen av acke:

Tror att iPhone 09 och iPhone OS 3.0 kommer göra iPhone till en komplett och stor konkurrent till i mobilvärlden.

Det hoppas jag verkligen. För det finns så stora brister som gör att andra tillverkare, till exempel Palm, Blackberry och Nokia börjar närma sig ordentligt. Det är bara Palm som verkar närma sig mjukvarumässigt, men hårdvarumässigt är konkurrenterna så många att till och med jag, som älskar min iPhone, börjar lacka ur ibland.

För att inte bli en flopp krävs nog
- Riktigt bra kamera och mjukvara därtill. Nokia N-series-klass.
- Möjlighet att videofilma.
- Ordentliga sms-funktioner som inkluderar forwarding, enstaka raderingar, smileys (iChat style) och givetvis v cards. Sedan jag jailbreakade och köpte fullversion utav BiteSMS 3.0 framstår iPhones smsapp som väldigt, väldigt undermålig.
- Copy & Paste på Applemanér (det vill säga, enklare än hClipboard)
- Bättre batteritid, eller åtminstone inte sämre trots hårdvaruuppdatering.

Följande skulle få mig att le också
- Turbo 3G-mottagare, upp till 1mbit/s.
- Multitasking, tillåta applikationer i bakgrunden
- App för AdHoc utformad av Apple
- Bättre processor och mer arbetsminne så att den kan flyta på bättre och inte bli så varm
- Mindre nazimentalitet i App Store.

Jag vet såklart att många av ovanstående issues kan lösas i Cydia och Installer och det är så jag själv gjort, men jag vill likt många andra att detta ska lösas utan jailbreak. Apple måste låta användaren dra nytta av möjligheterna för att även kritiker ska uppskatta iPhone och för att inte konkurrenterna ska kunna glänsa över!

Jag tror att många problem kan lösas med någon form av multitasking, eller för att förtydliga, multitasking existerar redan idag men Apple begränsar andra att utnyttja detta på gott och ont.

Jag hoppas att det kommer någon form av möjlighet till att kunna köra Apps i bakgrunden samt att push notification kommer.

Copy-Paste

Samtidigt hoppas jag inte att Apple lockas av att köra på "miljoner funktioner race" utan bibehåller den enkelhet som finns.

Ursprungligen av draags:

Jag tror att många problem kan lösas med någon form av multitasking, eller för att förtydliga, multitasking existerar redan idag men Apple begränsar andra att utnyttja detta på gott och ont.

Jag tror faktiskt det motsatta .. För att bibehålla en duglig batteri tid så är möjligheten att ha flera program igång samtidigt bara att glömma . push-notification är den enda lösningen för en mobil tills det att batterierna blir mkt mkt mer kraftiga ..

Ett aktivt program äter minne och cpu och batteri mängder ..

Utvecklar ju själv och iphone har inte mer än 128MB RAM och runt 100MB minne är tillgängligt för Applicationer. Starta 1 enda program/spel och det har just ättit up 50-80 MB RAM ..

iphones program struktur/kod är så optimerad redan idag att man måste programmera så att minne frigörs om en vy inte är synlig ... Alltså vad jag försöker säga är att iphone är redan idag pushad till bristningsgränsen i applikationskoden och inte på långa vägar jämförbar med "vanliga" macar ...

iphone har idag 128 MB ram, runt 600 mhz arm processor ... iphonen använder redan idag flash minnet som virtuellt minne precis som våra macar använder hårddisken som virtuellt minne ..

nu säger jag absolut inte att du klagar elelr så men det finns många som klagar på att program tar en tid att ladda på iphonen men faktum är ju att programmen tar den tiden dom tar att ladda .. Apple har ju dock lagt in en "skrämdump" från varje program när man startar som skall ge en "illusion" av att programmet laddar direkt .. men det gör det inte ... och kommer inte heller att göra i första taget ..

det roliga om man säger så är just att folk förväntar sig att ett program på en mobil skall ladda direkt medan det är helt ok att ett program på en dator kan ta en tid att ladda ... t o m på min Mac Pro tar det faktist en stund för en applikation att starta och jag tycker bara det är lustigt att folk förväntar sig att en iphone skall vara snabbare när den i själva verket är långt långt långsammare ...

Ursprungligen av gotfredsen:

Jag tror faktiskt det motsatta...

etc...

Mycket intressant! Det ger lite perspektiv på det hela.

Då får man väl hoppas på PA Semi-processorer i iPhone v.3 och mer ram också! Kan man inte använda en del utav själva SSDn som arbetsminne? Jag hade gärna sett att de försakade 1 GB lagringsutrymme mot en snabbare iPhone, oavsett grundstorlek.

Bevaka tråden