Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur begränsa åtkomst för 2 användare på datorn?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är ensam användare (admin). Ska skapa ett par nya användare. Men det är viktigt att dom BARA ska kunna komma år sina egna hemmamappar och ett antal program. ALLT annat ska ha en "enkelriktat"-skylt, dvs dom ska aldrig kunna ens öppna (helst inte ens se dessa diskar/mappar/filer).

Jag har flöjtat runt i inställningarna och letat efter nån sån option, men till min stora förvåning hittar jag inget.

Är det jag som inte fattar eller är blind eller hur gör man?

Till och börja med kanske du skulle berätta vilken version av os x som du har på datorn. Eftersom det skiljer sig åt lite systemen mellan.

Senaste versionen 10.5 finns bland annat föräldrakontroll som kanske kan vara något du söker. Jag har själv inte använt mig av dessa funktioner.

Men kör du senaste os x kolla i systeminställningar under konton och föräldrakontroll.

Ursprungligen av Mikael E:

Till och börja med kanske du skulle berätta vilken version av os x som du har på datorn. Eftersom det skiljer sig åt lite systemen mellan.

Senaste versionen 10.5 finns bland annat föräldrakontroll som kanske kan vara något du söker. Jag har själv inte använt mig av dessa funktioner.

Men kör du senaste os x kolla i systeminställningar under konton och föräldrakontroll.

Sorry. Har 10.5.6.
Har givetvis kollat in Föräldrakontroll (också), men den verkar kunna blockera diskar och andra användares hemmamappar.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2009-03-12 13:52

behörighet

inte exakt vad du menar, men om du visar info på fil/mapp kan du ställa in behörigheten.

Ursprungligen av bonzai:

inte exakt vad du menar, men om du visar info på fil/mapp kan du ställa in behörigheten.

Njae...... jag funderade på det, men det är ju en "omvänd" regel, dvs att jag i så fall måste sätta regeln att bara jag kan komma åt vissa diskar, foldrar, etc. Men om t.ex. systemet måste komma åt dom blir det ju fel... Dessutom misstänker jag att allt sånt går tillbaka till "default" om jag kör underhållsprogram som återställer permissions....

Jag vill alltså bara att dessa två användare inte ska kunna öppna (eller ens se, helst) vissa diskar/foldrar. Är lite paff eftersom jag inbillade mig att ett sånt här önskemål borde vara ganska vanligt och att det skulle finnas enkla sätt att ordna biffen....

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-03-12 18:19

Jag är inte helt säker på att Falutjorven har kläm på *NIX-rättigheter. Jag tar risken att upprepa en grej som kanske redan är känd:

* det finns user, group och other. Kolla man-sidan för chmod(1).
* därtill finns det även accesskontrollistor (ACL). Även dessa ändras med chmod(1).
* det finns en ägare- och grupp-identitet satt på varje fil och katalog.

Här har du en bra grundplåt. Självklart går allt att göra som du eftersöker, men Apple (likväl som vilken annan motsvarande distributör hade gjort) har valt att en viss standarduppsättning av rättigheter ger maximal säkerhet i kombination med deras sätt att se på operativsystemet.

I första inlägget pratar du om enkelriktat, men jag tror att du egentligen menar stopp/förbud - det ska ju inte gå att öppna filer/kataloger. Och det är standard i *NIX. Att däremot dölja dom kräver lite mer som det troligen inte är värt att spendera tid på med tanke på vad det ger i slutändan.

Du pratar också om en omvänd regel senare. Den regeln skiljer sig inte från någon annan regel. Därför behöver du inte sätta något speciellt bakvänt för att enbart du ska kunna komma åt filer och kataloger. Och du hindrar inte systemet från något heller.

Vad tror du händer om dina begränsade användare får se en katalog eller fil som dom sedan inte kan öppna? Ingen större skada skedd om du frågar mig. Och du kan både manuellt med chmod(1) förändra rättigheterna på programfiler eller köra med Föräldrakontroll som föreslagits tidigare i tråden. Jag tror helt enkelt att du har komplicerat ett ganska enkelt problem. Det är lättare än vad du tror. Kör vidare med Föräldrakontroll. System-katalogen har redan dom rättigheter som den ska ha. Likaså Biblioteks-katalog.

Frasse,

Tack för svar (och förlåt att jag inte postade ett nytt inlägg igår efter att ha provkört Föräldrakontroll på allvar).

Jo, Föräldrakontroll visade sig vara OK när man valde "enkel Finder". Det var iofs lite pyssel med ett oändligt antal in- och utloggningar från de där extraanvändarna innan jag fick till det som jag ville när det gäller diverse andra inställningar, men nu e de bra.

1
Bevaka tråden