Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny iPod Shuffle

Tråden skapades och har fått 99 svar. Det senaste inlägget skrevs .

När iPod Shuffle ökar i minnesstorlek, börjar den prata.

Ny iPod Shuffle

http://www.apple.com/ipodshuffle/

Den nya iphod shuffle är ute nu vad tycks?

Nu är det 4GB och du kan få din ipod att säga den mesta informationen om låtar och spelningslistor. Man kan också ha flera spelningslistor.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-11 15:46

Jag är lite impad över att Voice Over kan prata Svenska! Se sajten som länkas ovan.

Undrar om detta betyder att Voice Over kommer i Svensk variant även på OS X?

Köper hellre den gamla, i grönt kanske, för att ersätta min nuvarande Shuffle G1. Voiceover är nog bra om man vill höra en röst men jag lyssnar på musik för att slippa höra någon prata. Har inte tittat så noga på den men tycker att bristen på kontroller känns som ett misstag.

Otroligt häftig tycker jag. Stilren och enkla färger..
Undrar om hörlurarna kommer fungera med iPod Touch?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-03-11 19:09

Man kan ju hoppas på spellistor till gamla shuffle...har alltid saknat det. : )

Men hur fungerar det med hörlurarna?
Måste man ha Apples egna då?
De vill man ju inte....

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-03-11 23:36

Kommer en liten tillsats som man kopplar in sina egna hörlurar i.

Ursprungligen av Adzam 1:

Kommer en liten tillsats som man kopplar in sina egna hörlurar i.

Ytterligare en liten sak att hållar reda på och billig lär den ju inte vara, dessutom blir kontakten (inkl. adaptern) ju längre och därmed är det större risk att man råkar bryta den vilket lär resultera i dyrbara skador på antingen adaptern eller ipod'en, nä det blir en G2 för mig...

  • Medlem
  • 2009-03-12 15:19
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Ytterligare en liten sak att hållar reda på och billig lär den ju inte vara, dessutom blir kontakten (inkl. adaptern) ju längre och därmed är det större risk att man råkar bryta den vilket lär resultera i dyrbara skador på antingen adaptern eller ipod'en, nä det blir en G2 för mig...

Jag tror snarare att denna eventuella kontakt är precis som nuvarande hörlurarna, men slutar efter ljudkontrollen. Annat vore ju knasigt!

Den här är nog guld för föräldrar att köpa till kidsen och tonåringarna... Hade jag inte haft min Iphone hade Nano nog faktiskt varit det enda alternativet. Jag vill ha en display och se vad jag gör liksom.

Borde det inte vara möjligt att få gamla iPod-shuffles att prata också eftersom det rimligtvis är mjukvarubaserat? Får hoppas att det kommer ett hack för att fixa det (eftersom Apple antagligen kommer slå sig blodiga för att förhindra det).
Tycker det verkar vara en rätt smart funktion… det är faktiskt ganska besvärligt att gå och glo på en display om man vill byta till en specifik låt eller artist när man är ute och rör på sig.
Den var ganska cool, men om det stämmer att man bara kan koppla in vissa speciella hörlurar så tycker jag allt att Apple ska lära sig veta hut. Att gå emot standarder för att tjäna lite extra pengar är riktigt dålig stil.

Ursprungligen av Laseranders:

Borde det inte vara möjligt att få gamla iPod-shuffles att prata också eftersom det rimligtvis är mjukvarubaserat? Får hoppas att det kommer ett hack för att fixa det (eftersom Apple antagligen kommer slå sig blodiga för att förhindra det).
Tycker det verkar vara en rätt smart funktion… det är faktiskt ganska besvärligt att gå och glo på en display om man vill byta till en specifik låt eller artist när man är ute och rör på sig.
Den var ganska cool, men om det stämmer att man bara kan koppla in vissa speciella hörlurar så tycker jag allt att Apple ska lära sig veta hut. Att gå emot standarder för att tjäna lite extra pengar är riktigt dålig stil.

Just det här med hacks till (vanliga) ipodar är väl inte så vanligt? Man har installerat linux och grejer på dem men har man verkligen kunnat slå på sådana saker i dem? Jag tänker på videouppspelning i iPod Photo som rimligtvis borde varit en mjukvarugrej och att kunna använda Nike+ till ipod video som också är en mjukvarugrej. Har man verkligen kunnat göra sådant förr?

Ursprungligen av gabriel.fjellander:

Just det här med hacks till (vanliga) ipodar är väl inte så vanligt? Man har installerat linux och grejer på dem men har man verkligen kunnat slå på sådana saker i dem? Jag tänker på videouppspelning i iPod Photo som rimligtvis borde varit en mjukvarugrej och att kunna använda Nike+ till ipod video som också är en mjukvarugrej. Har man verkligen kunnat göra sådant förr?

Well, med linux, men du har nog rätt i att det inte gått att lägga in mjukvara från nån annan iPod vad jag vet eller få sin iPod att göra mer än Apple har tänkt sig, förrän Jailbreak kom.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-12 03:56

Och nu finns även iTunes 8.1 som ger stöd för nya Shuffle, tillsammans med lite optimeringar för stora bibliotek. Party shuffle heter iTunes DJ numera och folk kan önska låtar genom Remote-programmet från App store.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-03-12 11:21

jag tycker att denna bild säger det mesta jag har att säga:

http://www.blogcdn.com/www.engadget.com/media/2009/03/3-11-09ipodwar3.jpg

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-03-12 15:17
Ursprungligen av vajone:

jag tycker att denna bild säger det mesta jag har att säga:

http://www.blogcdn.com/www.engadget.com/media/2009/03/3-11-09ipodwar3.jpg

Det dumma är ju att det alltid varit såhär när man pratar om iPod shuffle. Exakt samma lampsystem som alltid, förstår inte vad som skulle vara annorlunda efter igår.

Sen är det ju roligt att vissa tycker det är jobbigt att komma ihåg fyra sätt att använda knapparna på...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-03-12 15:31
Ursprungligen av Adzam 1:

Sen är det ju roligt att vissa tycker det är jobbigt att komma ihåg fyra sätt att använda knapparna på...

Det strider mot vissa designprinciper som apple alltid har varit trogna till. Apple hade en gång en anställd vid namn Donald Norman som har väldigt bra tankar om att vardagsdesign måste vara självklar och om man ska behöva instruktioner så är designen misslyckad. Han tar ofta ett exempel med en dörr som behöver texten "dra" eller "skjut", detta är det värsta han vet.

Det fanns funktioner på den förra shufflen som krävde att man hade läst manualen (typ "hold") men denna funktion är inte avgörande för hur man sköter spelarens mest essentiella funktioner.

Alla borde läsa hans bok The Design of Everyday Things: http://www.amazon.com/Design-Everyday-Things-Donald-Norman/dp/0385267746

Men hittills har ju ingen jailbreakat några "vanliga" ipodar alltså inte touch eller iphone.

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2009-03-12 13:41

Nano Ishuffle - voice over

vet någon skillnaden mot voice funktionen i i Nanon? Jag såg Pouge visa en sådan variant på NYtimes. Den verkade finnas med i Nanon verkade det som. Perfekt för synskadade eller hur?

Nanon har bara förinspelade menyer. Nya shufflen tar låtens namn och genererar en talsnutt som, som sparas i låten Eller iTunes 8.1 gör snarare...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-03-12 15:42

Haha, mja, vet inte om det en produkt blir helt värdelös rent designmässigt bara för att man måste läsa en manual en gång i sitt liv.

Ja, jag gillar också smart design anpassat för människans instinkter, men personligen tycker jag det blir lite fånigt om inte Apple någon gång får göra en liten manual utan att bli kallade för svikare.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-03-12 15:58

Jag har inte kallat någon för svikare. Jag gillar till och med att apple går över till hörlurar med fjärrkontroll på sladden. Det känns däremot lite konstigt om det är enda sättet att styra spelaren på.

För det jag använder min shuffle till är detta dock en väldigt usel lösning, därför är jag glad att den gamla versionen finns kvar.

Det känns som något apple gör mer och mer, alltså att skapa en ny version som är så annorlunda att de måste behålla en gammal version för att alla ska bli nöjda. Detta är troligtvis bara en övergångsperiod och snart kommer jag och andra att sluta gnälla och snällt köpa den nya versionen.

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2009-03-12 17:18

tack fint! Undrar om det kommer mjukvara till de andra Ipodarna med? Eller finns det styrning från hörlurar. Är det bara Nano som har inbyggd tal i menyerna?

Fan, nu blir jag sur.

De har världens chans att göra det hela 100% rätt men nähe..

1) Det är fel lurar med i paketet, såna där breda icke in-ear, som bara ramlar ur och läcker.
2) Lursladden, att de inte fattar att den skall vara kor och Shufflen skall sitta i kragen.
Skall jag ha 1m sladd dinglande framför mig när jag jobbar?

Jag får göra en DYR halvmesyr då.

900:- för Shufflen, sedan 700:- för lurarna,

PS: KONTROLLEN för den nya verkar vara underbar. Se filmen som Apple har av lilla Hannah som knappar vilt... sedan är det glasklart.
Fattar man inte den, då behöver man Hjälm vid matbordet

Totalt 1600:- och då får jag lurjävlar som dinglar i en 1,3m kabel

Gör om, gör rätt.

i Dagsläget är den bästa lösningen för folk som arbetar en shuffle i kragen och övre delen av Sony Ericssons headset (HPM-70 etc). Funkar kanon. Håller, fastnar inte i något.
Shuffle 429:-, lurarna har man ofta redan - dela dem vid micen.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-03-12 19:07
Ursprungligen av Goflorp:

Fan, nu blir jag sur.

De har världens chans att göra det hela 100% rätt men nähe..

1) Det är fel lurar med i paketet, såna där breda icke in-ear, som bara ramlar ur och läcker.
2) Lursladden, att de inte fattar att den skall vara kor och Shufflen skall sitta i kragen.
Skall jag ha 1m sladd dinglande framför mig när jag jobbar?

Jag får göra en DYR halvmesyr då.

900:- för Shufflen, sedan 700:- för lurarna,

PS: KONTROLLEN för den nya verkar vara underbar. Se filmen som Apple har av lilla Hannah som knappar vilt... sedan är det glasklart.
Fattar man inte den, då behöver man Hjälm vid matbordet

Totalt 1600:- och då får jag lurjävlar som dinglar i en 1,3m kabel

Gör om, gör rätt.

i Dagsläget är den bästa lösningen för folk som arbetar en shuffle i kragen och övre delen av Sony Ericssons headset (HPM-70 etc). Funkar kanon. Håller, fastnar inte i något.
Shuffle 429:-, lurarna har man ofta redan - dela dem vid micen.

1. ...vilket gör att du bör fundera på en nano istället!

2. Kan du inte stoppa in överbliven sladdlängd innanför tröjan?

Ursprungligen av Adzam 1:

1. ...vilket gör att du bör fundera på en nano istället!

2. Kan du inte stoppa in överbliven sladdlängd innanför tröjan?

1) Skall jag ha en nano sittande i halskragen? med 2m sladd.

Jag har ju Shuffeln i kragen för att allat annat slår man ju sönder. Alla jobbar inte på kontor.

Nanon i fickan på brallerna lär pajja inom en vecka.

Som exempel kan jag nämna att iPhonen har jag i spikfickan vänster, i en aluminiumbalja, inuti där ligger det en madrasserad väska som egentligen är till för att ens gps skall tåla ett krig. Jag bygger lastbilar dagarna i ända.

2) Ja, jag kan gå omkring med 1m sladd sittade innanför tröjan, det kommer att kännas ungefär som ... ja, vad ? 1982

Om jag väntar kommer det säkert en sladd från Shure eller nåt för 1900:- som är kort och med remote... bara att vänta.

Dessutom sitter hörlursuttaget på fel sida.

Konstigt att de kan designmissa så in i helvete på en sådan liten produkt.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-03-12 22:33
Ursprungligen av Goflorp:

1) Skall jag ha en nano sittande i halskragen? med 2m sladd.

Jag har ju Shuffeln i kragen för att allat annat slår man ju sönder. Alla jobbar inte på kontor.

Nanon i fickan på brallerna lär pajja inom en vecka.

Som exempel kan jag nämna att iPhonen har jag i spikfickan vänster, i en aluminiumbalja, inuti där ligger det en madrasserad väska som egentligen är till för att ens gps skall tåla ett krig. Jag bygger lastbilar dagarna i ända.

2) Ja, jag kan gå omkring med 1m sladd sittade innanför tröjan, det kommer att kännas ungefär som ... ja, vad ? 1982

Om jag väntar kommer det säkert en sladd från Shure eller nåt för 1900:- som är kort och med remote... bara att vänta.

Dessutom sitter hörlursuttaget på fel sida.

Konstigt att de kan designmissa så in i helvete på en sådan liten produkt.

1. Ok, visste inte att du jobbade på fartyget Nautilus och därmed hade speciella behov när det kommer till mp3-spelare!

2. Bättre än ingenting. Kan lova dig att Apple aldrig kommer släppa hörlurar med en sladdlängd kortare än själva spelaren! ^^

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-03-12 19:45
Ursprungligen av Goflorp:

PS: KONTROLLEN för den nya verkar vara underbar. Se filmen som Apple har av lilla Hannah som knappar vilt... sedan är det glasklart.
Fattar man inte den, då behöver man Hjälm vid matbordet

Problemet är inte att jag inte fattar, problemet är att det enligt mig (så jag är problemet) ska vara självklart hur man använder en grej.

Att behöva titta på en instruktionsvideo för att man ska veta hur den fungerar känn allt annat än som ett smidigt alternativ.

Ursprungligen av vajone:

Problemet är inte att jag inte fattar, problemet är att det enligt mig (så jag är problemet) ska vara självklart hur man använder en grej.

Att behöva titta på en instruktionsvideo för att man ska veta hur den fungerar känn allt annat än som ett smidigt alternativ.

Jo, men alla saker i världen är inte våffeljärn.

Självklart gör du som du vill, men tittar du på videon så fattar man hur de tänkt. Sedan är man ju en tänkande varelse själv och kan ta en instruktion.

Håller med dig att de bästa sakerna behöver ingen instruktionsbok, visst.

Hur går det med DVD-spelaren, Digitalboxen, Bilen, kameran etc ?

Finessen här är att om man gör lite avkall på att det skal vara 100% intuitivt med kontrollen så kan man klämma in några tlll trevliga funktioner utan att behöva ta till klumpiga lösningar med stora knappar etc.

(ta t ex radion som man kan sätta på sladden... ful som apa ju)

Bevaka tråden