Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny version av Safari släppt

Tråden skapades och har fått 50 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Apple lanserade idag en ny och förbättrad version av den egenutvecklade webbläsaren Safari. Programmet som fortfarande befinner sig i betastadiet, har nu fått versionsnummret; 1.0 Beta 2 (v73). Den störtsta nyheten i denna version är flikbaserad bläddring (tabbed-browsing), en funktion som många efterfrågat ända sedan den första versionen av Safari släpptes. Den andra stora nyheten som tillkommit är den automatiska ifyllningsfunktionen för forumlär. Funktionen gör att webbläsaren exempelvis kommer ihåg dina användarnamn och lösenord för olika webbsidor. Dessutom går det enkelt, med endast ett klick fylla i dina adressuppgifter i beställningsformulär osv... Safari hämtar automatiskt dina uppgiter från Adressboken.

Vidare säger Apple att de förbättrat programmets stabilitet och kompatibilitet med olika webbsidor. Dessutom finns det numera inbyggda verktyg för att importera bokmärken från Netscape Navigator och Mozilla.

Safari finns numera tillgänglig på fyra språk. Förutom engelska, så går det även att ladda ner en japansk, fransk samt en tysk version av programmet.

Uppdateringen som väger 2,9 megabyte finns att hämta via programuppdateraren, eller via Apples webbplats.

Senast redigerat 2003-04-15 08:02

Äntligen AutoFill och tabbed browsing, god natt Camino.

Stor lyck härborta hos mig! Jag som aldrig kört med tabbad browsing är nyförälskad!

FANTASTISKT!

Jag passar på att vara lyrisk nu, snart kommer väl information om att nya Safari raderar hela din hårddisk, och säljer den över internet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-14 16:32

Ser att alla linjer i forumet är helt raka nu. Bra Apple

  • Oregistrerad
  • 2003-04-14 16:36

För första gången kan jag öppna Safari utan att det krashar direkt. däremot kan jag inte komma in på 99mac?

  • Oregistrerad
  • 2003-04-14 16:38
Citat:

Skrevs ursprungligen av Martin Belak

Safari finns numera tillgänglig på fyra språk. Förutom engeslka, så går det även att ladda ner en japansk, fransk samt en tysk version av programmet.

Ja du har ju bra språk du också

(skämtar lite)

Och ett litet test för att återanknyta till ett annat projekt från Apple:

To boldly go where no one gone before

Citat:

Skrevs ursprungligen av Alle
Ja du har ju bra språk du också

Jag sitter ute i solen, ser inte skärmen.

/M

  • Medlem
  • Skänninge
  • 2003-04-14 16:50

Jag får den inte att funka alls! Får inte upp något fönster alls när jag startar, och när jag valt "nytt fönster" kraschar hela programet. Först fick jag upp bokmärksfönstret först och när jag skulle välja att titta på sidan var den bara vit, men laddad (enligt programmet alltså...)

Men varför finns den inte under Software Update eller i min Public mapp hos .mac?

Jahapp, då är man tillbaka vid IE igen då. Den nya versionen av Safari är tyvärr väldigt instabil på min dator. Versionen jag använde innan (v.60) funkade fint, men 73:an är hopplös. Det jobbiga är att att den gamla versionen (som fungerade) inte längre finns att ladda ner. Nu återstår det därför att använda IE.

/M

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-04-14 17:29
Citat:

Skrevs ursprungligen av Martin Belak
Jahapp, då är man tillbaka vid IE igen då.

Jaha, så mycket för det hoppet. Jag har precis ändrat från IE till Safari som förvald webläsare. Jag tänkte att jag skulle ge v73 en ärlig chans. Hoppas det funkar bättre för mig än för dig.

Det ska tillägas att jag fick en dålig start, men efter att ha slängt prefsen och laddat hem en ny Safari Enhancer så blev det bra.

  • Oregistrerad
  • 2003-04-14 17:31

Intressant funktion jag råkade komma åt.
När man går in under sina bokmärken så finns det möjlighet att trycka på "open in tabs", vilket jag gjorde i min övrigt kategori där jag samlar det mesta av onödiga sidor. Oj vad många tabar det blev, dock så höll sig safari i sig och krashade inte.

Citat:

Skrevs ursprungligen av hugin Det ska tillägas att jag fick en dålig start, men efter att ha slängt prefsen och laddat hem en ny Safari Enhancer så blev det bra. [/B]

Jag raderade prefsen nu, hoppas den fungerar bättre nu. Hittills har den inte hängt sig

/M

  • Medlem
  • Skänninge
  • 2003-04-14 17:49

Laddade ner en ny från Apple, och ersatte den Programuppdateraren hade laddat ner, och nu funkar det! (än så länge i alla fall...)

Skumt....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-14 17:52
Citat:

Skrevs ursprungligen av Dick Different
Men varför finns den inte under Software Update eller i min Public mapp hos .mac?

För att den ska finnas i Software Update så krävs att du har en tidigare version av Safari installerad.

Safari fungerar utmärkt för mig.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Johan Nilsson
Intressant funktion jag råkade komma åt.
När man går in under sina bokmärken så finns det möjlighet att trycka på "open in tabs"

Förhoppningsvis finns även funktionen spara i tabs som finns i Camino!

Kan man stänga av teckenutjämningen i den här versionen? Är det bara jag som får ont i ögonen, på riktigt, av teckenutjämningen i Safari?

Allt blir så jävla otydligt och man får bara ont i huvudet. När jag läser vill jag att det ska vara knivskarpt. Pga den anledningen kör jag med Camino nu.

Skulle vara trevligt om någon hade nån lösning på detta.

Jag kör 71:an och den är helt ok för mig.
Jag tog steget från 58:an och har hittils inte ångrat mig.

Citat:

Men varför finns den inte under Software Update eller i min Public mapp hos .mac?

Samma sak hände mig jag tittade tre gånger i programupdateranen tredje gången gillt då var Safariupdateringen där skumt?

rolloq

Tycker att Caminos utveckling ser mycket lovande ut. Senaste buildsen har en "search bar" som är lätt att ändra sökmotorer i. Bookmärkens hanteringen blir bättre och bättre, och har lånat metoden från Safari. Alla lånar från varandra
Sen går den över mer och mer till den senaste trunken för Mozilla 1.4, varav den är snabbare tidigare.

Autofyll kommer snart dessutom. Och ännu bättre stöd för Keychains kommer också. Typ som Mozilla eller Phoneix (som finns för X också)
Sen tidigare har ju Camino Rendovouez kapacitet...

Men visst, nästa skarpa version lär flytta fram kraven en hel del för Safari folket.

IE? Det enda det är bra för är att den har ett bra plug-in stöd samt "Link" sidmenyn.

Screenshot på Caminos "search bar" och bokmärkeshantering.

Vette katten om senaste builden av chimera ( den som nämns just ovan med searchbar ) är snabbare än senaste versionen v.73 av Safari !

Min magkänsla säger mig det...löjligt snabb !

Tog mig i kragen igår och uppgraderade till v.71 efter att ha kört den gamla officiella betan sen den kom. Att köra en inofficiell beta kändes lite tufft.
Vart ganska paff då farsan idag påstod att han hade uppdaterat safari till v.73 i samma veva som OS10.2.5.
Där försvann den tuffheten

  • Oregistrerad
  • 2003-04-14 20:17

Ok, äntligen tabbar... men finns det nån kortkommando (ex: äpple+tab) för att hoppa mellan tabbarna?

Är det någon mer än jag som råkat ut för att Flashplayer slutat fungera i den nya versionen?

Citat:

Ok, äntligen tabbar... men finns det nån kortkommando (ex: äpple+tab) för att hoppa mellan tabbarna?

Shift+äpple+pil (framåt & bakåt)

Är det fel på mina inställningar i safari då t.ex. attachments från ett forum laddas ner till disken som .php istället för att öppnas i ett nytt fönster som .jpg eller nått sånt så som det fungerar i IE?

  • Oregistrerad
  • 2003-04-14 21:09
Citat:

Skrevs ursprungligen av kitesurf
Är det fel på mina inställningar i safari då t.ex. attachments från ett forum laddas ner till disken som .php istället för att öppnas i ett nytt fönster som .jpg eller nått sånt så som det fungerar i IE?

Samma sak här.
Mycket irriterande.

Men tabbarna börjar jag få grep på nu, gillar dom mycket.

/Johan

cool tab-funktion:
Välj: Show All Bookmarks (äpple+alt+B)
2. Gör en ny "Add bookmarks Folder" (äpple+shift+N) Döp mappen...
2. Lägg dit några av dina bokmärken
3. Dra den nya mappen till "Bookmarks Bar"
4. Äppel+klicka på den nya mappen som ligger i "Bookmarks Bar" Volia! alla bokmärken lägger sig som tabs!
Navigera mellan tabsen med äpple+shift+pil

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-14 22:33
Citat:

Skrevs ursprungligen av valle99
cool tab-funktion:
Välj: Show All Bookmarks (äpple+alt+B)
2. Gör en ny "Add bookmarks Folder" (äpple+shift+N) Döp mappen...
2. Lägg dit några av dina bokmärken
3. Dra den nya mappen till "Bookmarks Bar"
4. Äppel+klicka på den nya mappen som ligger i "Bookmarks Bar" Volia! alla bokmärken lägger sig som tabs!
Navigera mellan tabsen med äpple+shift+pil

Ahhh!! Tackar! Det var ju ialla fall ett sätt att kringå att man inte kan bookmarka en tab-uppsättning. Man kan bygga ihop sig ett bokmärke enligt åvan istället
tack för tipset!

Bevaka tråden