Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Batteriproblem Macbook inköpt feb 2007.

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Växjö
  • 2009-03-11 09:30

Hej,

Jag köpte min Macbook feb 2007. Har fungerat ypperligt förutom den sedvanliga sprickan som lätt uppkommer som jag efter "goodwill" fick åtgärdad. Konstigt att sådant skall gå som goodwill när man har 3 års rekamationsrätt?? Märkligt.

Hursomhelst är det inte det jag skall skriva om utan det är mitt batteri. Batteriet har laddats 257 cykler och är helt kasst. Det är två veckor sedan DEN FÖRLÄNGDA garantin på batteriet gick ut. Den förlängda garantin instiftades just för problem med de batterier som levererades med de datorerna. Trots att Apple förbarmar sig och ger längre garanti så ger de sig inte en millimeter mer än vad de behöver, tycker det är uruselt! Om man har haft dokumenterade problem så friskriver man sig inte från ansvar genom att ge ett års garanti extra och sedan skita i resten av problemen. Bara för att jag använder min dator restriktivt och laddar min dator efter alla konstens former och bara har kommit upp i 257 cykler så drabbas jag, hade jag slarvat hade troligtvis problemet uppkommit under 1:a året.

Tråkigt!!!

Sökord:
Apple, mac, batteriproblem, macbook,

  • Oregistrerad
  • 2009-03-11 09:36

Det är tre års reklamationsrätt även på batteriet oavsett vad Apple säger. Det är ett konstruktionsfel som de själva erkänt. Hävda konsumentköplagen mot säljaren!

  • Medlem
  • Växjö
  • 2009-03-11 09:50

God idé!

Jag kan lika gärna gå vidare med det. Har du någon erfarenhet av att man kan lyckas få igenom ett batteribyte om man hävdar sin reklamationsrätt?

  • Oregistrerad
  • 2009-03-11 11:19

Nej men jag ser inte hur de ska kunna neka dig reklamationsrätt när de själva gått ut med deras kännedom om konstruktionsfelet? Det är ett erkänt konstruktionsfel som resulterat i att ditt batteri är obrukbart så hur kan de neka dig reklamation?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-03-11 15:10

Forst och framst beror det ju pa om ditt batteri har symptomerna som ett batteri ska jag och om det ligger inom ramen oht.

Du kan inte, savitt jag vet, havda konsumentratt pa en forbrukningsprodukt efter garantin har gatt ut.

Då Apple erkänt problem med vissa batterier så tycker jag det är solklart att du kan åberopa "fabriksgarantin". Ett batteri ska hålla mer än ett år...

  • Medlem
  • Östersund
  • 2009-03-11 17:49

Är vi Mac användare så speciella?

Jag har tyvärr köpt en Macbokpro men den stödighet som jag bemöts av borde inte hålla i längden. Eller är det så att Mac användare är ren dumma. Tar vad skit som helst.
Visst det är ett Amerikanst företag och i Sverige kör man samma still.
Ja menar hur bra är deras prylar, har aldrig haft problem med att reklamera andra produkter tidigare.

Tyvärr så ångrar jag köpet, helt klart.
Mitt batteri har fungerat kladerfrit, laddats upp hyvsat fort. Räckt i ca två timmar.

Nu i dag Hel Dött
CC

  • Oregistrerad
  • 2009-03-11 18:33

Nej som jag skrev i en annan tråd tror jag att Apple kommer få problem om de fortsätter att agera så "drygt" mot sina kunder. Man betalar dyrt och förväntar sig därmed också bra service istället för kaxiga tillrättavisningar.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2009-03-12 13:43

Jag instämmer med Iphone77. Svenska konsumenter är väldigt kunniga och kräsna i allmänhet och många macanvändare i synnerhet (min åsikt) personligen så betalar jag för kvaliteten och designen. Vi alla är väl medvetna om att vi betalar en bra slant för mkt idag för att få en dator som prestandamässigt kanske kostar dubbelt så mkt som motsvarande PC-laptop. Det köper jag och det har jag inget emot, så länge som man får samma service som på en PC!!!! Apple tar inte ens upp till diskussion, i mina ögon ser jag detta som ett klockrent reklamationsärende, varför inte försöka göra mig nöjd?

Personligen tror jag att den diskussionen kostar apple mer badwill än vad ett batteri kostar dem. Tråkigt med dumsnålhet.

1
Bevaka tråden