Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Blogg på företagets intranät

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tänkte använda någon form av blogg på företagets intranät för att hålla koll på nyheter, rutiner, kampanjer & beslut som tagits på möten etc. Bloggen skall ej ha någon inloggning utan det det skall vara enkelt att lägga till nya inlägg

Skulle vilja ha följande funktioner:
1. Kategorier (Länkar till Kampanjer, Försäljning etc. Så att man enkelt kan hitta det man söker tex. de senaste kampanjerna.
2. Kommentarer (så att personalen kan ge egna synpunkter eller komplettera uppgifter)
3. Sökfunktion (Söka bland inlägg.
4. Om texten blir för lång så skall det gå att klicka på läs mer för att få upp hela inlägget.

Är ingen kodknackare så skulle vilja få tag på en färdig blogg som passar mina önskemål & som är lätt att installera (Utan inloggning för att göra inlägg) Hade tänkt att anlita någon att bygga bloggen men skulle vilja testa det innan jag anlitar någon. Har ni några andra förslag?

Kolla in Wordpress, går att modifiera nästan hur man vill. Väldigt användarvänlig också.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2009-03-11 16:44

Jag lägger min röst på Wordpress jag också. Utbyggt system med ett rikt utbud på olika templates (design) och plugins.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-03-12 11:13

.. en till röst på wordpress!
http://sv.wordpress.org

Har laddat ner wordpress men tyvärr så har jag inte jobbat så mycket med databaser. Min kunskap sträcker sig till html och att ladda upp hemsidor på en ftp. Vad exakt är det jag behöver göra för att komma igång? Första steget är att konfigurera wp-config-sample.php men var hittar jag info om vad det är jag skall skriva in? tex. Mitt databasnamn? Behöver jag skaffa en databas & hur gör jag det? Vad skall jag skriva på Local host, vad är MySQL? Brukar lära mig ganska fort men det är svårt när jag inte vet grunderna. Har idag ett webbhotell på space2u.com. Tar jag mig vatten över huvudet eller är detta en enkel grej?

Det finns massor av information på nätet om det du frågar om, men det allra enklaste är att använda ett webhotell som har one click install, så kommer du igång på nolltid.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2009-03-13 08:03

Har ni egen server på företaget? Prata med er tekniker isf.
Har ni ett webbhotell? Kolla er kontrollpanel där det borde finnas info om Mysql och annat.

Har ni egen server men ingen tekniker? Hyr in en som får supporta. Vet man inte något om databaser är det klart mer prisvärt att betala någon för några timmar än att sitta en vecka och traggla på egen hand.

För övrigt rekommenderar jag också Wordpress.

Wordpress fungerar nog alldeles utmärkt för de saker du vill göra, tänkte tipsa om ett par andra alternativ.

På denna site kan du testa adminsidan såväl som användarsidan på flera gratis CMS, bloggar, bildgallerier, forum mm.

http://www.opensourcecms.com/ De har nyligen gjort om siten så den blev lite svårare att navigera (tycker jag), men börja med PHP sedan CMS/Portals (eller Blogs) och sortera dem sedan tex efter betyg.

Där finns Wordpress (blog), Joomla (cms), Drupal (cms) och många flera. Du kan även logga in som admin och testa hur din arbetsmiljö blir i respektive CMS/Portal eller Blogg och vad som går att göra i varje. (Det är poägen med hela siten, att kunna testa dem före man laddar hem och installerar).

De flesta CMS installeras sedan på samma sätt, ladda upp filerna via FTP till ett webbhotell som har både PHP och en MySQL-databas. Besök förstasidan i en webbläsare, installationen startar på så vis att du får tala om user/pass till MySQL-databasen så skapas de tabeller som CMS'et behöver, fortfarande i din webbläsare. Ungefär så. Installationsinstruktionen för Joomla har jag på min egen site om Joomla här: http://joomla.intelligentmammals.se/ > Joomlakurs > Installation. Det är ungefär likadant i alla de här php/mysql-lösningarna (cms, bloggar, forum, gallerier osv).

GRYMT!!! Det var enklare än vad jag trodde.

Går det att ändra antal rader på ingressen så man ej behöver se hela inlägget utan bara ett antal rader?

Hur ändrar jag utseendet på bloggen om jag vill göra större förändringar? Går det tex. att öppna någon av filerna i Dreamweaver?

Hur skulle jag kunna integrera min blogg till vår befintliga hemsida? Vi har i dag en nyhetssida men vill istället ersätta denna med min nya wordpressblogg men ha kvar vår layout. www.stendahlsbil.se/nyheter

Tack för hjälpen!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-03-14 00:07
Ursprungligen av Stonevalley:

GRYMT!!! Det var enklare än vad jag trodde.

Går det att ändra antal rader på ingressen så man ej behöver se hela inlägget utan bara ett antal rader?

[..]

Visst går det!

1
Bevaka tråden