Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhoto '09 har problem med bibliotek på nätverksdisk

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lund
  • 2009-01-29 23:05

Jag har länge kört iphoto '08 utan problem men det är kanske en bugg eller nått annat som ställer till det.

Jag har nämligen konfiguerat det så här.

iPhoto biblioteket ligger på en extern hårddisk som sedan är kopplad till en Airport Extreme. Tidigare var det aldrig några problem att använda iphoto på detta sättet. fördelen med detta är att jag behöver inte ha massa bilder på min macbook som bara har 60gb.

Men nu med iPhoto '09 så är det super segt att starta upp iPhoto på detta sättet tar säkert över 2 minuter med badboll innan man får tillgång till Biblioteket.

Nu måste jag vänta och se om det kommer uppdateringar eller måste jag hitta en annan lösning.

Händer det varje start? Kanske läser iPhoto 09 in biblioteket på ett annat sätt.

En del verkar tycka att man inte ska ha biblioteket på en NAS om man inte kör HFS+ journaled (dvs normal Mac-formatering) på den disken, men eftersom du ansluter till AirPort Extreme antar jag att din disk är Mac-formaterad?

Från tråden länkad:

I have moved my iPhoto Library to the NAS.

Devlin’s top tip:

Move it right back off there straight away.

Users with Libraries stored on disks that are not formatted Mac OS Extended (Journaled) regularly report issues with importing, sharing, saving and editing photos.

  • Medlem
  • Lund
  • 2009-01-30 13:28

Disken är macformaterad HFS+ journaled och problemet visar sig varje gång man startar iPhoto.
När iPhoto är startad så fungerar allt bra men det finns en liten seghet men detta kopplar man till att man jobbar med trådlöst nät, och var samma med '08.

Mitt bildbibliotekt består av ca 12.000 bilder och är ju givetsvis stort, men arbetar man med USB direkt mot datorn fungerar allt snabbt och stabilt.

När man instalerar '09 så frågar iPhoto om man vill uppdatera biblioteket så på något sätt så fungerar väl allt anorlunda nu när vi har Place and Face.

/Henrik

  • Medlem
  • Lund
  • 2009-01-30 21:20

Jag har nu fått svaret att man rekommenderar att inte ha sitt iPhoto bibliotek via wifi då detta kan resultera att databasen blir korrupt på längre sikt.

Jag får väl försöka hitta en annan lösning på mitt problem, men tycker ändå att det fungerade väldigt smidigt under '08 och min största dröm är att Apple fixar en iPhoto/iTunes/Video server så att man inte behöver ha sina bilder/musik på ett antal hårddiskar som finns i alla sina ipods appletv macbooks iphones så att man istället skulle kunna strema detta från en punkt.

Ja, ditt sätt att använda en central lösning låter ju väldigt smidig, synd att det inte fungerar bättre i praktiken.

Och en hemmaserver (eller en mediahub eller vad man ska kalla det) från Apple vore något, i fler och fler hem blir ju mer än en dator allt vanligare.

Låter oroväckande. Även jag har vårt bibliotek på en os x server (med hårdvaruspeglade diskar).
Bara för att jag inte vill ens tänka på risken att förlora alla bilder.
Kör iPhoto 08 just nu på maskinen som sköter och biblioteket. Då får det fortsätta så tills jag vet att 09 fungerar mot ett centralt placerat bibliotek.

  • Medlem
  • Lund
  • 2009-01-31 19:54

Jag kör även mitt iTunes bibliotek på samma sätt och detta fungerar utmärkt. Och samtidigt undrar jag hur allvarligt det är att ha olika bibliotek via wifi nu när man kan göra viktig säkerhetskopiering över wifi till en TC eller en AE med hårddisk. iPhoto 08 fungerade ju allt perfekt så jag fattar inte varför det skulle göra det nu. Jag hoppas att det är flera som kan testa så jag kan bekräfta att jag inte är ensam (gör en backup på ditt nuvarande 08 bibliotek) Vilket inte jag gjorde

Och jag ska försöka få Apple att titta på problemet och förhoppningsvis lösa det men jag antar att det är låga odds.

Med iphoto och itunes på min disk via airport extreme hade jag den "servern" som alla väntar på

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-02-03 14:56

Vilka filer bör man ta backup på när man backupar sitt iPhoto bibliotek? Förutom bilderna då ?

Ursprungligen av NBK:

Vilka filer bör man ta backup på när man backupar sitt iPhoto bibliotek? Förutom bilderna då ?

Om du inte har bilderna externt, utanför iPhoto-biblioteket, så räcker det med att ta backup på paketet iPhoto Library (som vanligtvis ligger i mappen Bilder). Det ser ut som en enda stor fil, men är egentligen en mapp som innehåller allting, både bilder, miniatyrbilder, förhandsvisning, metadata osv.

  • Medlem
  • Lund
  • 2009-03-04 11:35

Jag kan meddela att de nya uppdateringarna som kom igår inte har löst problemet.

Jag är fortfarande nyfiken om det är fler som har sitt iphoto bibliotek på nätverket och har samma problem eller om det fungerar smidigt för dig.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2009-03-08 17:55
Ursprungligen av what:

Jag kan meddela att de nya uppdateringarna som kom igår inte har löst problemet.

Jag är fortfarande nyfiken om det är fler som har sitt iphoto bibliotek på nätverket och har samma problem eller om det fungerar smidigt för dig.

Jag har all mina bilder på en extern La Cie som är pluggad i en Air Port Extreme. Allt funkar klockrent för mig i alla fall. Jag har iofs inte alla bilderna i ett stort bibliotek utan har haft för vana att dela upp dem årsvis. Sedan har jag även delat upp dem efter kameramodell för att lättare kunna hitta.

  • Medlem
  • Lund
  • 2009-03-08 21:28

Det låter ju toppen. kanske det är mitt bibliotek som är för stort?

Och det är iPhoto 09 du använder?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-03-10 16:17
Ursprungligen av onnyt:

Jag har all mina bilder på en extern La Cie som är pluggad i en Air Port Extreme. Allt funkar klockrent för mig i alla fall. Jag har iofs inte alla bilderna i ett stort bibliotek utan har haft för vana att dela upp dem årsvis. Sedan har jag även delat upp dem efter kameramodell för att lättare kunna hitta.

Du borde väl kunna söka/filtrera kameramodell från EXIF dock? Det hjälper ju inte prestandaproblemet men om det bara är för att lättare hitta?

Flytta IPhoto Bibliotek

Hej,

Jag har en enkel fråga, kan låta dumt men jag är novis på området.
Hur gör jag enklast, jag vill ha ett IPhoto biblioteket på en egen hårddisk som
jag kan dela mellan de konton jag har i familjen (enklast vid backupp av det hela),
och om det är möjligt dela upp på ett enkelt och smart sätt mellan familjemedlemmarna.
Kör fortfarande 10.4.11 och iphoto 6.06, det kanske är för gamla versioner ??????

Lennart

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2009-03-08 22:16

Yes, iPhoto 09.

  • Medlem
  • Lund
  • 2009-03-09 18:31

Ok hur många bilder per album och vad är det för datorer du använder?

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2009-03-10 14:38
Ursprungligen av what:

Ok hur många bilder per album och vad är det för datorer du använder?

Allt från ett par hundra till ca: 4000.

Maskinerna vi använder är MacBook Pro 2,53, PowerBook 1,5, MacBook 2,4 och en iBook 1,2.

  • Medlem
  • Lund
  • 2009-03-10 20:00
Ursprungligen av onnyt:

Allt från ett par hundra till ca: 4000.

Maskinerna vi använder är MacBook Pro 2,53, PowerBook 1,5, MacBook 2,4 och en iBook 1,2.

4000 låter ju som en rätt hög siffra jag har bara ett album och drygt 13.000 bilder i det. och en macbook och en ibook som du har men tar ca 2-3 min innan jag kan använda iphoto.

Det är ju lite mer än det dubbla mot dig. jag ska skapa ett test album med några 100 bilder och se om det blir skillnad.

/Henrik

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2009-03-10 20:16

Hur stort är ditt bibliotek i GB?

Vi har vårt iPhoto-bibliotek på en server (gammal G4:a) som är ansluten via Ethernet till routern och sedan ansluter vi trådlöst med MacBooks till den. En viss prestandaminskning får man räkna med då. Biblioteket är på ca 120Gb (30-40000 bilder).
Med iPhoto '09 har uppstartstiden dock blivit extrem, närmare 5 minuter (mindre än 1 minut innan). Jag misstänker att det kan ha med den nya funktionen för ansiktsigenkänning att göra. Det verkar som om den uppdateras sig på nya bilder när man startar upp.
Efter uppstarten är prestandan som vanligt.

  • Medlem
  • Lund
  • 2009-03-13 18:44

Mitt iPhoto bibliotek är på drygt 80Gb jag skapade ett test konto med 20 bilder. iPhoto känns lite piggare men det blir ändå badboll och man får vänta en liten stund. 20 Bilder ca 20MB stort Bibliotek Om jag jämför det med hur jag hade mina 10.000 bilder på iPhoto 08 så är det segt.

Jag funderar på att rensa datorerna lite med att göra en ny installation av OSX och sen så ska jag titta lite på min Airport Extreme och sen får jag se om det kommer att hjälpa. Just nu är jag rätt besviken.

1
Bevaka tråden