Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Behörighetsproblem Leopard

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Haft stora problem med mina två profiler på datorn. Har skapat en admin till sedan den första krånglat med photoshop.
En dag såg jag att jag inte kunde ändra mappar på HD.
Försökte via "visa info/tillämpa på alla undermappar och gör "peter" till ägare. Märkte att ngt hade hänt då jag inte kunde reparera behörigheter i Skivverktyg. Datorn låste sig. Först efter att ha kört skivverktyg fr Mac osX-skivan fick jag ingång den.
Jag har två admin-profiler men hur jag än gör står det att jag har "begränsad åtkomst". Filer på skrivbord och hd går ej att flytta. Prövade att reparera behörigheter igen - det tog ca 8 tim- ändå ingen lösning. Loggen skriver att "ACL hittad men ej förväntad....
Har tittat på äldre diskussioner på forum men vet ej exakt vad som kan gälla mig.
Tacksam gör hjälp.
Kan jag ta bort min första admin-profil?
vad händer t.ex. med utdelade bibliotek Itunes o Iphoto?
Finns det nåt ställe där man gör om ägaruppgifterna?
Använder Macbook pro och OsX 10.5.6
Mvh Peter K

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-03-09 11:42
Ursprungligen av peterk:

Haft stora problem med mina två profiler på datorn. Har skapat en admin till sedan den första krånglat med photoshop.

Först en liten ordningsfråga om terminologi: det du beskriver kallas för en användare (eng. user) och är samma sak som ett konto på din dator. Du kan ha en eller flera konton på din dator.

En profil är oftast en samling inställningar som du vill enkelt kunna byta mellan. Det finns tex profiler för dina nätverksinställningar. Du har samma funktion och beteende på bla din mobiltelefon. Här samlar du ihop inställningar som brukar kallas för möte, utomhus, bilen, handsfree etc.

Jag ville bara förtydliga mig varför jag inte kommer att använda begreppet profiler i mina (försök) till förklaringar och hjälp.

Ursprungligen av peterk:

En dag såg jag att jag inte kunde ändra mappar på HD.

Kan du dra dig till minnes om du hade gjort något utöver det vanliga tiden innan detta uppstod? Kanske försökte du byta namn på en katalog eller så?

Ursprungligen av peterk:

Försökte via "visa info/tillämpa på alla undermappar och gör "peter" till ägare.

Kommer du ihåg vem som stod som ägare innan du försökte göra ändringen? Var det samma namn som någon av dina konton på datorn?

Ursprungligen av peterk:

Märkte att ngt hade hänt då jag inte kunde reparera behörigheter i Skivverktyg. Datorn låste sig. Först efter att ha kört skivverktyg fr Mac osX-skivan fick jag ingång den.
Jag har två admin-profiler men hur jag än gör står det att jag har "begränsad åtkomst".

Var står det "begränsad åtkomst" (eng. limited access)? Jag har från mitt konto (med admin-rättigheter) kollat runt på andra användare på min dator och där står det bara exakta åtkomst-rättigheter i form av "Du kan bara skriva", eller "Du kan bara läsa". Kan du bifoga en skärmdump på hur det ser ut?

Ursprungligen av peterk:

Filer på skrivbord och hd går ej att flytta. Prövade att reparera behörigheter igen - det tog ca 8 tim- ändå ingen lösning. Loggen skriver att "ACL hittad men ej förväntad....

Skulle du kunna bifoga ett utdrag ut loggen kring just när du försökt att reparera?

Ursprungligen av peterk:

Har tittat på äldre diskussioner på forum men vet ej exakt vad som kan gälla mig.
Tacksam gör hjälp.
Kan jag ta bort min första admin-profil?

Inte nödvändigtvis. Admin-greppet är bara en extra rättighet som du ger ett konto. Du ser att det finns en kryssruta som säger "Tillåt användaren att administrera denna dator". Tar du bort detta kryss så tappar kontot (alltså användaren) rättigheterna att utföra sk. privilegierade kommandon.

Ursprungligen av peterk:

vad händer t.ex. med utdelade bibliotek Itunes o Iphoto?

Om det kontot innehåller dokument i någon form så försvinner ju dom om du tar bort kontot. Men jag vill minnas att du får en fråga om du vill behålla själva katalogen till kontot (under /Användare) men ta bort kontot ur konto-listan.

Ursprungligen av peterk:

Finns det nåt ställe där man gör om ägaruppgifterna?
Använder Macbook pro och OsX 10.5.6
Mvh Peter K

Ja, i Systeminställningar>Användare kan du lägga till, ta bort och ändra uppgifter om användarna (alltså konton) på din dator.

terminologi ochmer

Tacksam för din noggrannhet.
Det var konton jag pratade om. Har två admin( Peter Kinny och Peter) med fulla rättigheter - läsa skriva och skriva
När Photoshop krånglade fick jag tipset att skapa en profil till-det löste problemen då.
två mån senare:
Kommer inte ihåg exakt ordning på vad som hände. Tror att jag inte kunde flytta filer in i en mapp på HD då kollade jag: visa info/deln och behörigheter där såg jag att jag kunde läsa och skriva. Men ovanför detta stod det "anpassad åtkomst vilket jag trodde var en begränsn. Då la jag till min nya profil än en gång och ställde in vad jag skulle få göra och gjorde kommandot "tillämpa på alla undermappar" och "gör peter till ägare" detta tog en lång stund. Efteråt körde jag "reparera behörigheter i Skivverktyg. Det gick inte. Stängde dator och kunde sedan inte starta igen.
Körde då Skivverktyg från Os X skivan- det fungerade. Men samma problem med att inte kunna flytta filer kvarstod till och med på skrivbordet. Körde reparation av behörigheter igen och det tog säkert 8 tim. Inget blev bättre.
Dessutom är datorn otroligt slö idag. Säger att det inte finns tillräckligt. med minne när jag ska kopiera en enkel textrad i Word.
Min fråga om ägarinställning gäller det man först gjorde när jag tog över datorn. Går den att gör igen utan att radera allt?
Hade problem med att kopiera in utdrag från loggen därför bifogar jag skärmdump.
Mvh Peter

bifogar fil igen

Osäker på om loggen kom med
P

  • Oregistrerad
  • 2009-03-09 19:33

Liknande händer mig med. Plötsligt bestämmer sig Leopard för att sätta "egna" behörigheter och jag kan inte längre ändra mappar eller filer som mitt eget konto skapat.

Hittar fler på nätet som råkar ut för samma sak i Leo men inga andra lösningar än att skapa nya konton (med allt det innebär).

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-03-10 11:45
Ursprungligen av AxO:

Liknande händer mig med. Plötsligt bestämmer sig Leopard för att sätta "egna" behörigheter och jag kan inte längre ändra mappar eller filer som mitt eget konto skapat.

Hittar fler på nätet som råkar ut för samma sak i Leo men inga andra lösningar än att skapa nya konton (med allt det innebär).

En fil får inte förändrade rättigheter av en slump. Det är ingen magi eller woodoo inblandat... Ärligt. Det är ett program eller operativsystemet som av någon anledning ändrar rättigheterna. Men fortfarande av en explicit anledning. Annars är det en bug i programmet och/eller operativsystemet. Men en fil lever inte sitt eget liv. Allt går att förklara.

  • Oregistrerad
  • 2009-03-10 22:03
Ursprungligen av frazze:

En fil får inte förändrade rättigheter av en slump. Det är ingen magi eller woodoo inblandat... Ärligt. Det är ett program eller operativsystemet som av någon anledning ändrar rättigheterna. Men fortfarande av en explicit anledning. Annars är det en bug i programmet och/eller operativsystemet. Men en fil lever inte sitt eget liv. Allt går att förklara.

Duh, syftade på en bug(g)... Gillar ditt inlägg, så där har ingen sagt till mig på över 20 år och känns helt ärligt rätt skönt. Ibland önskar jag att jag inte hade en aning vad det gäller datorer och bara kunde ringa någon när något är fel, men jag är en av dem som andra ringer och ser som "trollkarlen" som fixar deras sjuka dator... heh!

Men för att återgå så har jag fortfarande inte något om vad det är som framkallar detta? Har det att göra med hur com.apple.quarantine är satt eller är det någon vaktande process i bakgrunden?

Vet inte riktigt hur jag skall spåra problemet (på OS X) när det uppstår eftersom jag inte alltid vet direkt när det hänt.

Dock har det inte hänt sedan senaste "Security Update" så vi får se om det kommer tillbaka/är kvar.

@ Peter, kan du inte kopiera hela din hemkatalog (mappen i "Users"/"Användare") till en extern hårddisk och installera om OS X med valet "arkivera och installera" (eller vad det nu heter), eller är mappen för stor?

kopiering

Det skulle jag göra -men eftersom jag inte kan flytta eller kopiera/klistra in så blir det omöjligt.
En vän gav mig ett tips: koppla ihop datorn det gäller med en stationär äldre burk via firewire, (då kan jag ha en extern disk som lagrar filerna) - då sätts behörigheterna ur spel och jag kan säkerhetskopiera filerna manuellt.
Har jag bara det kan jag ominstallera. Då kanske det är bäst att rensa helt...?
Vet du om en windows-partition förblir intakt efter en ominst.?
P

fler har haft problem

Hej
Som ni säkert förstår av min text är jag inte särskilt tekniskt kunnig. Risken är att man inte riktigt förstår alla kunniga svar.
Då jag sett att fler har haft liknande problem undrar jag om det finns någon samlad kunskap som löser problemen på ett enkelt sätt?
Vet någon hur detta uppstår, är det ett fel iprogrammet?
Har gjort time machine kopia men osäker på om man vill använda en defekt kopia som backup.
Eftersom jag inte kan kopiera enskilda bibliotek eller filer pga av de problem jag beskrivit
undrar jag om det finns ett bra sätt att först reparera felen innan man vågar göra och återskapa felfria säkerhetskopior?
Tror någon att en ominstallation där man behåller arkivet skull lösa problemen varaktigt?
undra peterk

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-03-10 11:51

peterk: med tanke på att du skriver att du övertog datorn skulle jag rekommendera en ominstallation av den. Du har ingen aning eller garanti för att den förre ägaren inte hade gjort något felaktigt. Kopiera ut alla dina egna dokument på annat media och börja från början.

Jag har kört Mac OS X 10.0 - 10.5 och aldrig råkat ut för att filer och kataloger får felaktiga rättigheter. Jag har kört en mix av köpe, share- och freeware utan att drabbas av detta som ni beskriver. Och bara för att ni kan googla fram fler användare med samma fel betyder det inte att det här är normalt, men svårt att förstå. Det är troligen en kombination av felaktig programvara och/eller felaktigt handhavande. Det finns tidigare trådar på 99.se om användare som byter namn på loginmappen eller pillar i System-mappen. Effekten låter inte vänta på sig.

Det som däremot gör mig orolig är att det verkar som om PhotoShop är en gemensam nämnare för att filer etc får felaktiga rättigheter. Det känns inte betryggande.

lösning?

Hej och tack för dina svar.
Datorn jag köpte beg var helt ominst när jag fick den. Har inte hundra koll på vad mina söner ev laddat ner men har ingen anledning att misstänka når särskilt.

Försöker summera tänkbara lösningar...
Ominstallera (anpassad) utan att radera kataloger - löser detta något?

Att via Time Machine gå tillbaka från början - men då är det så mycket jag missar.
Har ett stort glapp från nov08-feb09. De senare s-kopiorna innehåller ju det korrupta behörigeterna och hur de påverkar filerna vet jag inte. Har faktiskt aldrig återskapat något från Time machine.

Skapa ett nytt konto som har fulla rättigheter - lite osäker på hur man hanterar de andra kontonas bibliotek.

Total ominstallation - då förlorar jag en del program som jag inte har skivor till. Går det att endast hämta ett enstaka program från säkerhetskop?
Undrar också om iphotobibl från senaste kopiorna kan vara korrupt vad gäller enskilda filer?

Stor osäkerhet således - tacksam för alla råd
Peter

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-03-11 00:28
Ursprungligen av peterk:

En dag såg jag att jag inte kunde ändra mappar på HD.
Försökte via "visa info/tillämpa på alla undermappar och gör "peter" till ägare.

Här är helt klart ett problem om du som jag tolkar det ändrat ägare på hårddisken och ALLA undermappar (inlusive systemfiler) till ägare "peter".

(Första läxan en gammal OS9 användare fick lära sig var ju att nu äger jag inte längre min egen dator. Jag har betalat den men är bara en underdånig användare, äger den gör Systemet

För att föreslå en lösning: Kan du kopiera över dina personliga filer till en extern hårddisk om du startar från installations DVD:n? (Eller som du redan varit inne på, använd en annan mac och anslut din dator som en extern HD till den) Sedan skulle jag välja en helt ny installation av OSX, och även installera om programmen, därefter flytta tillbaks dina personliga filer. Flyttassistent och TimeMachine fungerar vanligtvis bra, men nu vill du inte att några rättighetsproblem skall ärvas vidare längre!

Nu har jag flyttat användarna, filer och nåt program via min andra dator (firewire koppl)
till en ext HD. Skönt!
Undrar fortfarande om den partion jag gjort för windows kommer att ligga orörd på Hdisken efter ominstallation av Leopard.
Som läget är nu är väl en ominstallation med radering den bästa åtgärden?
Lugnad och full av tillförsikt...men behöver goda råd.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-03-12 10:43

Ja, partitionen med Windows kommer inte att röras av Leopard-installationen.

1
Bevaka tråden