Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook till HDMI fullHD tv?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Funkar det bra att spela upp full-hd filer från macbook (senaste modellen core 2 duo 2.16) och finns det någon mini-dvi till HDMI kontakt utan mellansteg?! Vill ju helst ha det så rent som möjligt OCH sist men inte minst. Stödjer Macbook 1920x1080? Den som svarar på frågan om full-hd video svarar i och för sig även på denna.

Vad är det som kommer att hända om du har mellansteg t ex mini-DVI till vanlig DVI?
Skulle det vara sämre av någon anledning? Det finns väl ingen konvertering av signalen där ändå och man borde inte tappa något ändå om signalen hålls digital hela vägen. Eller?

Ursprungligen av elsevero:

Vad är det som kommer att hända om du har mellansteg t ex mini-DVI till vanlig DVI?
Skulle det vara sämre av någon anledning? Det finns väl ingen konvertering av signalen där ändå och man borde inte tappa något ändå om signalen hålls digital hela vägen. Eller?

Om så var fallet så kan man ju undra varför det finns riktigt dyra HDMI kablar. Om en digitalsignal aldrig tappade i styrka/kvalitet/100101001 så borde det alltid räcka med en standard (med standard menar jag lågpris). Eller hur!?

Apple har ingen mini-DVI till HDMI och ingen anna heller vad jag vet. Men som elsevero säger, vad gör det för skillnad egentligen om du gr mini-DVI->DVI->HDMI? Ser inte problemet.

Det funkar bra för mig! Jag har den första MacBooken 2,0GHz den med Core Duo och har en mini-DVI till DVI-kabel ihopkopplad med en DVI till HDMI-kabel in i en Samsung FullHD 1080 TV. Får fantastisk bild på filmer i 1080-upplösning!

Ursprungligen av tobiwan:

Det funkar bra för mig! Jag har den första MacBooken 2,0GHz den med Core Duo och har en mini-DVI till DVI-kabel ihopkopplad med en DVI till HDMI-kabel in i en Samsung FullHD 1080 TV. Får fantastisk bild på filmer i 1080-upplösning!

Härligt att höra! Då behöver jag nog inte vara rädd att köra. Tack!

Ursprungligen av tobiwan:

Det funkar bra för mig! Jag har den första MacBooken 2,0GHz den med Core Duo och har en mini-DVI till DVI-kabel ihopkopplad med en DVI till HDMI-kabel in i en Samsung FullHD 1080 TV. Får fantastisk bild på filmer i 1080-upplösning!

Jag är ute efter sådan lösning. Var köpte du den kabeln och vad kostade den?

kör en imac ccore2duo via samma kabeluppsättning till en samsung fullhd 1080. Funker jättebra.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-09-05 05:27

Kabeltillverkarna måste väl lura konsumenterna att dyra kablar fortfarande behövs, annars går dom väl i konkurs. Personligen har jag aldrig kunnat skilja en digital kabel från en annan. Ett tag körde jag digitalt ut från min dator till min stereo genom en 10 meter lång, delad stereo-kabel. Funkade utmärkt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-05 09:18

Digitaltvexperten har en del roliga:tveksam: tillbehör för att köra video över ex.v. Kat5

Lycka till,

- Torkel

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2008-01-08 09:44

När jag kör min macbook med mini-dvi/dvi-hdmi i 720p på min sony 40" så klipper min tv hörnen,.. någon som känner igen detta?, frågan är om det är macen, Dvi-hdmi, eller tven som är boven i dramat någon som har någon idé?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-01 00:45
Ursprungligen av Rytterfalk:

Om så var fallet så kan man ju undra varför det finns riktigt dyra HDMI kablar. Om en digitalsignal aldrig tappade i styrka/kvalitet/100101001 så borde det alltid räcka med en standard (med standard menar jag lågpris). Eller hur!?

Är det inte så att maskinen interpolerar missade bitar, dvs att ju bättre kabel man har, desto färre bitar måste interpoleras och desto sannare bild blir det. Helt sann bild blir det väl bara (?) om det fanns någon slags buffert i maskinen som kunde kontrolleras så att ALLA bitar skickades på rätt sätt.
Fullständig realtidsöverföring innebär väl alltid en viss bit-förlust.

En MacBook klarar upp till 1280x800. En MacBook kan tycka att en full HD-film är lite tung, men det funkar.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-03-09 19:34

Jag köpte en Full-HD-skärm idag, en LG M237WD, men jag kan max välja 1080i (interlaced), vilket ger mig riktigt dålig bild. Hur gör man för att få riktig 1080p?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2009-03-10 11:49
Ursprungligen av John P:

Jag köpte en Full-HD-skärm idag, en LG M237WD, men jag kan max välja 1080i (interlaced), vilket ger mig riktigt dålig bild. Hur gör man för att få riktig 1080p?

Stödjer TVn 1080p? Hur har du kopplat? Vilken modell av Macbook har du?

1
Bevaka tråden