Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köra mot Exchange Server till ockerpris?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan!

En kompis till mig har bestämt sig för att köpa Macbook att ha som bärbar jobbdator. Han kör en Exchange Server-lösning för mejl, kontakter och påminnelser.

I butik får han reda på att det bara är standardversionen av Office 2008 till mac som stödjer detta. Den kostar 5300 kr. Stämmer det verkligen? Ska man behöva betala 4000 kr extra för att man vill använda en lösning som man förmodligen redan betalat en hel del för på serversidan?

Finns det andra lösningar? Funkar det via vanliga mail? Eller något annat billigare alternativ som är lika kompetent?

(För honom spelar inte pengarna någon egentlig roll. Det är mest jag som blir arg att man fortfarande tvingar användare att betala så pass mycket för en ynka licens.)

Om han lägger pengarna på en iPhone och MobileMe istället så är biffen fixad :-D.
Eller så står han ut tills Snow Leopard som enligt rykten blir helt transparent med Exchange Server (ActiveSync).

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2009-03-09 15:14
Ursprungligen av Zimmerman:

Om han lägger pengarna på en iPhone och MobileMe istället så är biffen fixad :-D.
Eller så står han ut tills Snow Leopard som enligt rykten blir helt transparent med Exchange Server (ActiveSync).

Instämmer - MobileMe ger i rätt många avseenden samma funktioner men till ett lägre pris, med eller utan en iPhone.

Du kan synkronisera Mail, adressbok och kalender - snabbt och enkelt.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2009-03-09 14:09
Ursprungligen av Shilian:

Hejsan!

En kompis till mig har bestämt sig för att köpa Macbook att ha som bärbar jobbdator. Han kör en Exchange Server-lösning för mejl, kontakter och påminnelser.

I butik får han reda på att det bara är standardversionen av Office 2008 till mac som stödjer detta. Den kostar 5300 kr. Stämmer det verkligen? Ska man behöva betala 4000 kr extra för att man vill använda en lösning som man förmodligen redan betalat en hel del för på serversidan?

Finns det andra lösningar? Funkar det via vanliga mail? Eller något annat billigare alternativ som är lika kompetent?

(För honom spelar inte pengarna någon egentlig roll. Det är mest jag som blir arg att man fortfarande tvingar användare att betala så pass mycket för en ynka licens.)

Han kan ju alltid köra IMAP eller Outlook Web Access mot Exchange servern

För kontakter och kalender?
Nå - om vi bara snackar epost; IMAP funkar bara om det är senaste Exchange Server och det måste vara rätt konfigurerat. Jag kan inte ens köra med Entourage hemifrån mot mitt jobbs Exchange Server :-(. För gammalt Exchange (2004 tror jag) och IT vägrar att slå på IMAP-funktionen.

Ursprungligen av N1klas:

Han kan ju alltid köra IMAP eller Outlook Web Access mot Exchange servern

  • Medlem
  • Varberg
  • 2009-03-09 15:01
Ursprungligen av Zimmerman:

För kontakter och kalender?
Nå - om vi bara snackar epost; IMAP funkar bara om det är senaste Exchange Server och det måste vara rätt konfigurerat. Jag kan inte ens köra med Entourage hemifrån mot mitt jobbs Exchange Server :-(. För gammalt Exchange (2004 tror jag) och IT vägrar att slå på IMAP-funktionen.

IMAP-stöd har funnits i Exchange ända sedan Exchange 5.5 från 1997. Men det måste ju naturligtvis vara konfigurerat och tillåtet att köra i organisationen. Jag fick intrycket att han själv hade kontroll över Exchangelösningen.

Vill man ha fullt Exchangestöd med kalender och kontakter är nog Entourage det enda alternativet än så länge om man inte vill köra Web Access.

Tack för svaren!

Det är för det egna företaget han har kör via Exchange Server från företaget Dialect. Så det är alltså frågan om en tjänst han köper och ingen server han själv kör. Och det är viktigt att inte bara mejlen funkar utan även kontakter och liknande går att synkronisera.

MobileMe låter intressant och kanske skulle funka. Men kan man lägga in egna domäner där? Eller är man begränsad till en @me.com-adress? Och fungerar den tjänsten även på Nokia e71?

1
Bevaka tråden