Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac mini till tv:n

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag får ingen bild på tv:n med min mac mini.

Har en lite äldre plasma JVC GD-V4210PZW med komponent/VGA/RGB

Har provat via minins DVI via adapter till VGA men ingen bild. No sync säger tv:n

Har provat med en kabel DVI - komponent RCA ingen bild. No sync säger tv:n

Provade också på projektorn samma sak...

Men med Apple displayen funkar den perfekt.

Vad har jag missat!?

  • Medlem
  • 2009-03-09 13:54

Kan vara att det är fel vald upplösning på Bildskärm/upplösning

Tyvärr finns inte tv-standard upplösningar att välja i mac
som
1280x720
1920x1080 osv,
varför vet jag inte...

så man kan testa med olika programvaror där man kan välja exakt i pixlar vilken upplösning man vill ha. Testa tex med SwitchResX

Kolla vilka upplöningar tv:n stödjer o sen skapar dem i SwitchResX

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2009-03-09 14:47
Ursprungligen av oee:

Tyvärr finns inte tv-standard upplösningar att välja i mac
som
1280x720
1920x1080 osv,
varför vet jag inte...

Fel!

Beroende på vad teven ger så återfinns upplösningen i listan över valbara upplösningar. Jag kör skärmdubblering på min MacBook (i väntan på min nya mini) och den fungerar alldeles utmärkt i 1280x720. Upplösningen på Macbookens skärm ändrar sig till motsvarande.

Tips: Koppla in en datorskärm och ställ in en upplösning som du vet att din teve klarar av. Därefter prova med teven.

Edit: Den verkar klarar 1024x768 som mest, vilket känns lite sådär på en 42" Widescreen

Senast redigerat 2009-03-09 14:59
  • Medlem
  • Ljusdal
  • 2009-03-29 15:07
Ursprungligen av Jeppe_E:

Fel!

Beroende på vad teven ger så återfinns upplösningen i listan över valbara upplösningar. Jag kör skärmdubblering på min MacBook (i väntan på min nya mini) och den fungerar alldeles utmärkt i 1280x720. Upplösningen på Macbookens skärm ändrar sig till motsvarande.

Tips: Koppla in en datorskärm och ställ in en upplösning som du vet att din teve klarar av. Därefter prova med teven.

Edit: Den verkar klarar 1024x768 som mest, vilket känns lite sådär på en 42" Widescreen

Nyss köpt en mini men får ingen bild till min LCD (Grundig 32).
Har tidigare den kopplad till min MacBook och det funkar kanon.
Kopplad via VGA. Det funkar jätte bra med en skärm som en polare tog med sig. Testade att ställa in upplösningen för att passa tv:n men ingen bild. "utanför området" säger den, så den känner av signalen från minin iaf. tror ni att en HDMI adapter löser mitt problem?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-03-29 16:42

På min färska LCD skärm (Samsung) finns det en speciell HDMI-ingång som är avsedd just för DVI. Kolla instruktionsboken om det är detsamma på din Grundig.

min plasma 50" hd-ready klarar 1366 x 768 upplösning, hur fungerar MAc minin med denna upplösning?

Tills för några månader sen var jag nöjd med att bara ha en iPhone med det lilla äpplet på. Men nu verkar det som att mac-sjukan slagit till rejält... Inom en hyfsat snar framtid skall en 42" full HD-LCD införskaffas, och en Mac mini att koppla till den med displayport>hdmi sladd. Senare ska även laptopen bytas ut mot en Macbook, men det är en annan historia.

Man har skaffat sig en del dåliga erfarenheter av dator-till-tv-kopplingar. Dåliga överföringar, dåliga upplösningar, dåligt i största allmänhet. Tv'n kommer ju sitta några meter bort, hur kommer det bli med att läsa text på hemsidor osv? Tv'n kommer ju dessutom att skala upp bilden till full HD antar jag, så man funderar lite över resultatet där... fast jag antar att det är tv'ns uppskalning som är avgörande där och inte Macen.

Long story short, hur bra blir det egentligen när man blåser upp Mac mini's bild på en stor tv på det sättet, och sitter några meter bort i soffan?

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2009-03-30 08:49
Ursprungligen av danbrynefall:

Man har skaffat sig en del dåliga erfarenheter av dator-till-tv-kopplingar. Dåliga överföringar, dåliga upplösningar, dåligt i största allmänhet. Tv'n kommer ju sitta några meter bort, hur kommer det bli med att läsa text på hemsidor osv? Tv'n kommer ju dessutom att skala upp bilden till full HD antar jag, så man funderar lite över resultatet där... fast jag antar att det är tv'ns uppskalning som är avgörande där och inte Macen.

Long story short, hur bra blir det egentligen när man blåser upp Mac mini's bild på en stor tv på det sättet, och sitter några meter bort i soffan?

Dålig upplösning beror ju på teven och vilken storlek den har. Men säg såhär, en 24" datorskärm med 1200x1920 har en upplösning på 94 PPI. En 46" HD-TV har 27.9 PPI. Alltså har teven 3 ggr sämre upplösning. Men avståndet kommer att vara en fördel här. En 37" HD-TV har nästan 60 PPI, så rent upplösningsmässigt är en 37" att föredra. Sen är det en helt annan diskussion vilket man vill ha

Alla sändningar utom just HD-sändningar skalas upp och det borde väl vara datorn som gör detta. Den skickar vidare signalen i vald upplösning. Men om du ska köra dator direkt mot teven så sker ingen upplösning. Bäst är då förstås att köra native på teven (t.ex. 1280x720 eller 1920x1080). Men eftersom pixlarna generellt sett är betydligt större på en stor teve än en liten så blir bokstäver och annat lätt "taggiga" och på tre meters håll vill man ha låg upplösning eller stor yta för att det ska bli bra läsbarhet och det är lite där som dilemmat ligger.

En 32" med 1280x720 har 46 PPI och ger alltså en skarpare bild än en 46" med 1920x1080. Sen är det ju en fråga om ögonen orkar med att läsa så smått. Idealt hade varit att ha en 46" med 3600x2250 px, då hade man fått en upplösning som motsvarar en vanlig dataskärm.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-30 08:27

Just att sitta och läsa i timmar blir nog inte kul, däremot så finns ju den trevliga zoom funktionen i OS-X. Håll in Ctrl och snurra på scroll-hjulet på din mus. Det fungerar helt ok om man skall läsa kortare texter, eller kolla någon annan detalj. Funkar kanon för tex foruminlägg.

  • Medlem
  • Ljusdal
  • 2009-03-30 09:36

Ville bara meddela att en DVI till HDMI kabel gjorde susen.

Tack för bra svar... tanken är väl mest att ha ett alternativ i vardagsrummet, så man slipper släpa fram laptopen och dra ljudsladdar tvärs över vardagsrummet när Spotify ska igång på förfesten. Om man sen kan surfa hjälpligt utan att kisa ihjäl sig, samt titta film och bilder så skadar det ju inte. En liten allt-i-allo-dator som inte tar någon extra plats på vardagsrumsbordet helt enkelt.

Men... många saker att ta i beaktning alltså. Som jag förstod det så är det okej så länge man står ut med lite taggighet och kanske ökar textstorleken i Safari? Eller blir det helt enkelt fruktansvärt jävla jobbigt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-05 11:21
Ursprungligen av danbrynefall:

Men... många saker att ta i beaktning alltså. Som jag förstod det så är det okej så länge man står ut med lite taggighet och kanske ökar textstorleken i Safari? Eller blir det helt enkelt fruktansvärt jävla jobbigt?

Allt handlar om avståndet till TV:n!

Har min PC kopplad till en 40" 720p-TV och det är fullt läsbart och absolut inte kantigt från 2,5 meters håll (på det avståndet tror jag också att skillnaden mellan bilder/film/spel i 720p och 1080p på en 40" inte går att upptäcka). Dock blir det nog svårare att tyda vad som står i 1080p. Jag valde faktiskt en 720p-TV för att vara säker på att kunna använda den som surfdator (=läsbart på avstånd).

Jämför en mobiltelefonskärm med 100*100 pixlar... På två meters håll ser du inte pixlarna och då gör det ingen skillnad om den har 100*100 eller 1000000*1000000 pixlar.

Skulle man ha samma pixeldensitet på TV-apparater som på monitorer, skulle man ju också behöva sitta lika nära dem för att få någon nytta av det (alltså: kunna läsa text på skärmen samt uppleva fördelarna med högre pixeldensitet).

Det smartaste är väl att testa hos en kompis, eller prova att koppla ihop en dator med den TV-storlek du ska köpa i butik och se om det fungerar från ditt tänkta "tittaravstånd".

Ursprungligen av dogday:

Allt handlar om avståndet till TV:n!

Har min PC kopplad till en 40" 720p-TV och det är fullt läsbart och absolut inte kantigt från 2,5 meters håll (på det avståndet tror jag också att skillnaden mellan bilder/film/spel i 720p och 1080p på en 40" inte går att upptäcka). Dock blir det nog svårare att tyda vad som står i 1080p. Jag valde faktiskt en 720p-TV för att vara säker på att kunna använda den som surfdator (=läsbart på avstånd).

Jämför en mobiltelefonskärm med 100*100 pixlar... På två meters håll ser du inte pixlarna och då gör det ingen skillnad om den har 100*100 eller 1000000*1000000 pixlar.

Skulle man ha samma pixeldensitet på TV-apparater som på monitorer, skulle man ju också behöva sitta lika nära dem för att få någon nytta av det (alltså: kunna läsa text på skärmen samt uppleva fördelarna med högre pixeldensitet).

Det smartaste är väl att testa hos en kompis, eller prova att koppla ihop en dator med den TV-storlek du ska köpa i butik och se om det fungerar från ditt tänkta "tittaravstånd".

Kommer sitta på ungefär samma avstånd som du gör... Så i så fall kommer jag nog skippa 1080p-tankarna och köra på en 720p. Som du säger syns knappast skillnaden till full HD på det avståndet och det tänkte jag faktiskt inte på. Dessutom svider det ju mindre i plånboken

dags för en till fråga... har iaf fått klart för mig vilka prylar jag ska satsa på, men...

finns det några fördelar/nackdelar att köra mini displayport > hdmi gentemot mini dvi > hdmi

  • Medlem
  • Solna
  • 2009-04-08 12:49

Ställt för hög upplösning i osx

Kopplat nya mac mini till 42" full hd lcd. Då jag inte fått till bra full screen upplösning har jag testat olika upplösnings-inställningar. Då gjorde jag misstaget att ställa för hög upplösning så att inget visades längre.

MInin fungerar dock bra på annan 32" 720p-tv, men kopplar jag in den till 42" full hd-TVn går det inte bra.

Äpplet vid uppstart syns, men sen blir det inget mer kul.
Har pc tangentbord och usb-pc mus.

Fråga. Hur tar jag ner upplösningen utan att se något på skärmen.

  • Medlem
  • Hjo
  • 2009-04-08 21:28

Hur tar jag ner upplösningen utan att se något på skärmen.

Återställ TV:n totalt?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-04-08 21:57

det är väl TVn upplösning som behöver ändras så varför inte gå in på Meny och Inställningar och se till att det står "auto-" någonting på lämpliga menyrader? I normalfallet så ställer ju TVn själv in lämplig upplösning.

  • Medlem
  • Solna
  • 2009-04-14 00:08
Ursprungligen av planB:

det är väl TVn upplösning som behöver ändras så varför inte gå in på Meny och Inställningar och se till att det står "auto-" någonting på lämpliga menyrader? I normalfallet så ställer ju TVn själv in lämplig upplösning.

Upplösningen i osx är ställd för högt, ungefär till 23xx x 18xx.
Därför klarar min tv inte av upplösningen och visar ingenting.

Behöver kunna ställa ner upplösningen i osx utan att se något.
Osx är uppe och snurrar även om min tv inte visar något.

Fråga 1. Kan jag på något sätt ställa in "safe mode" under uppstart med något tbord-kommando (vänligen notera att jag kör med pc-tbord)

Fråga 2. Då minin verkar känna av att jag just är på min 42" där jag ställt för hög upplösning (den känner alltså av när jag kopplar in samma mini till en 32" lcd och där ger 720p upplösning), finns det något sätt att jag får minin att glömma att jag kopplat in den till 42" där upplösningen är för högt ställd för den tvn?

Kör själv ibland min mini (2.0 ghz med intel gma 950 64mb) med min hd-rdy projektor (infocus in82) och då har jag en DVI-HDMI omvandlare och sen en HDMI direkt till projjen. Det funkar alldels ypperligt då jag inte är ute efter att visa något full hd material. Testat o rulla 720p och det funkat prima faktiskt.
Nu är jag nog mer av en divx-kille och råkar äga en ps3 så jag streamar allt från minin med ps3mediaserver vilket oftast funkar klockrent.

Då jag har ca 300-400 olika tv-apparater på jobbet så har jag testat minin ihop med lite olika och med väldigt olika resultat. Den trivs bäst med Sony och LG. LGs dubbla grafikkort är trevligt när man spelar spel osv.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-04-14 17:42

1. Starta med shift nere.

2. Återställ parameterminnet:
http://www.99.se/emac-imac/241102-hur-manga-pling-foer-att-nollstaella-pram.html

Då var det tillbaka till tråden igen...

Sen jag köpte mini'n har jag kört den på en Panasonic TH42-PX80, som alltså är en 720p plasma. Men... Om jag väljer just 720p (1280x720) och har iklickat "maximal bildyta" så är bilden för stor, menubar försvinner samt lite av sidorna på docken osv. Jag klickade alltså ur "maximal bildyta" men då får jag istället problemet att tv'ns skärm inte fylls ut, det är alltså svart 1-2 cm runt bilden.

Det har inte stört mig nämnvärt egentligen, man ser bra ändå. Men vad kan det bero på? Mitt PS3 skickar ju ut en 720p-signal som fyller hela skärmen. Jag använder alltså mini dvi>dvi>hdmi anslutning om det nu har någon betydelse...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-05 15:02
Ursprungligen av danbrynefall:

Då var det tillbaka till tråden igen...

Sen jag köpte mini'n har jag kört den på en Panasonic TH42-PX80, som alltså är en 720p plasma. Men... Om jag väljer just 720p (1280x720) och har iklickat "maximal bildyta" så är bilden för stor, menubar försvinner samt lite av sidorna på docken osv. Jag klickade alltså ur "maximal bildyta" men då får jag istället problemet att tv'ns skärm inte fylls ut, det är alltså svart 1-2 cm runt bilden.

Det har inte stört mig nämnvärt egentligen, man ser bra ändå. Men vad kan det bero på? Mitt PS3 skickar ju ut en 720p-signal som fyller hela skärmen. Jag använder alltså mini dvi>dvi>hdmi anslutning om det nu har någon betydelse...

Det beror på att din TV inte pixelmappar, dvs att 1 pixel ur datorn motsvarar 1 pixel på skärmen. Vissa TV-apparater kan man aktivera det på, andra inte (läs manualen, detta heter olika grejer på olika apparater, om det finns funkar det dessutom ofta bara på en av HDMI-ingångarna). På min TV fins bara pixelmapping på VGA, inte på HDMI. För att lösa problemet, som kallas Overscan (googla gärna), så använde jag mig av guiden:

http://wiki.plexapp.com/index.php/Advanced_Display

Hamnade till slut på ~1240*680 aktiva pixlar (som jag alltså ställde in att min Mac skulle skicka till TV:n) istället för 1368*760 (eller vad det nu är på en HD ready-TV). Nu syns hela bilden, men eftersom det inte är pixelmappat är det inte knivskarpt när man använder OS:et. Kollar man på film så ser det dock helt OK ut.

Lycka till!

Ursprungligen av dogday:

Det beror på att din TV inte pixelmappar, dvs att 1 pixel ur datorn motsvarar 1 pixel på skärmen. Vissa TV-apparater kan man aktivera det på, andra inte (läs manualen, detta heter olika grejer på olika apparater, om det finns funkar det dessutom ofta bara på en av HDMI-ingångarna). På min TV fins bara pixelmapping på VGA, inte på HDMI. För att lösa problemet, som kallas Overscan (googla gärna), så använde jag mig av guiden:

http://wiki.plexapp.com/index.php/Advanced_Display

Hamnade till slut på ~1240*680 aktiva pixlar (som jag alltså ställde in att min Mac skulle skicka till TV:n) istället för 1368*760 (eller vad det nu är på en HD ready-TV). Nu syns hela bilden, men eftersom det inte är pixelmappat är det inte knivskarpt när man använder OS:et. Kollar man på film så ser det dock helt OK ut.

Lycka till!

Du är en KLIPPA dogday! Tv'n hade en inställning som hette "picture overscan". Slog av den, kryssade i "maximal bildyta" igen, och alakazam!

1
Bevaka tråden